فاطمه علی‎اصغری- این روزها که در ادامه نوسانات ارزی و بازار Store نابسامان اقتصادی که در کشور وجود دارد اقلام و کالاهای مختلف در کشور با افزایش قیمت بسیاری روبه رو شده است اما آنچه در این میان مردم و به خصوص خانواده‎هایی که بچه‎های کوچک دارند را با شوک بزرگی همراه کرده است افزایش اقلام مخصوص به نوزادان و کودکان زیر 3 سال است به گونه‎ای در طی 10 روز گذشته قیمت پوشک بچه با نوسانات بسیاری روبه رو شده است و مردم برای تهیه پوشک با قیمت‎های نجومی تا 60 هزارتومان در جهت تهیه این کالا اقدام کردند پوشکی که قبلا شاید با یک سوم از این قیمت عرضه می‎شود.

در حالی خانواده‎هایی که بچه‎های کوچک دارند این روزها دغدغه تهیه پوشک و شیرخشک دارند که مسئولان وزارت صنعت از بهبود این وضعیت و برخورد با محتکران خبر دادند.

مدیر کل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی درباره وضعیت کنونی پوشک و سایر صنایع سلولوزی در کشور گفت: با هماهنگی به عمل آمده با تولید کنندگان اصلی که سهم ۸۰ درصد تولید را دارا می باشند موجودی به سرعت به بازار توزیع خواهد شد.

نباتی با اشاره به افزایش قیمت پوشک بعد از بالا رفتن نرخ ارز افزود: وابستگی این صنعت به واردات در خصوص اقلامی از جمله خمیر کاغذ فلاف به دلیل محدودیت های اکولوژیکی و برخی از اقلام به دلیل تغییرات سریعی که در این صنعت در قابلیت های محصول و نوع اقلام مصرفی رخ می دهد زیاد بوده لذا با تغییرات قیمت نرخ ارز، قیمت این محصول نیز لاجرم تغییر یافته است.

وی در همین مورد تشریح کرد: در سال گذشته اقلام زیادی از مواد اولیه این محصول از ارز مبادله ای استفاده می کرد و در اوایل سال جاری نیز در گروه کالایی یک قرار داشتند، ولیکن براساس سیاست های جدید ارزی و تخصیص ارز رسمی دولتی صرفا به کالاهای اساسی ، اقلام وارداتی مورد مصرف در تولید این محصول از طریق بازار ثانویه تامین می شود .

رمضانعلی سبحانی‎فر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری درباره کمبود پوشک و شیر خشک در کشور اظهارکرد: در بحث پوشک بچه باتوجه به اینکه از مشتقات کاغذ در آن استفاده می‎شود ما با مشکل جهانی افزایش قیمت روبه رو هستیم.

وی با اشاره به اینکه قیمت کاغذ در جهان به دلیل کاهش تولید فزایش یافته است تاکید کرد: در یکی دو سال اخیر باتوجه به مسائل زیست محیطی که توسط سازمان ملل مطرح چین بسیاری از کارخانه‎های خود را تعطیل کرد روندی که ضربه سنگینی را به بازار کاغذ وارد کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از طرف دیگر نیز در سال جاری یک کارخانه بزرگ کاغذسازی در آمریکا آتش گرفت و در واقع با توجه به رویکردهای چین این دو اتفاق سبب شد تا یک چالش بزرگ در روند تولید مواد اولیه کاغذ ایجاد شود روندی که سبب شده است تا ما امروز تبعات آن را در کشورمان در بحث کاغذ و محصولاتی که مواد اولیه آنها کاغذ است پیدا کنیم.

سبحانی‎فر تصریح کرد: در سونامی روانی که در کشور ایجاد شده است بخش‌هایی هم دست به احتکار برخی از کالاها از جمله پوشک و شیرخشک زدند که این امر مشکلاتی دیگر را هم برای کشور ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر باتوجه به اینکه پوشک و شیرخشک کودکان در لیست کالاهای اساسی قرار نگرفته است این امر سبب شده است تا افزایش دلار بر عرضه این کالا تاثیربگذارد و قیمت افزایش پیدا کند و سودجویان نیز با احتکار مشکلات امروز را ایجاد کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره کمبود شیرخشک در بازار نیز گفت: تولید شیر ما خوشبختانه در کشور خوب است اما لازم بود ما با یک تدبیر عاقلانه در طی یکی و دوسال اخیر در جهت تولید شیرخشک وارد عمل می‌شدیم ولی متاسفانه این امر صورت نگرفت.

سبحانی‎فر با اشاره به اینکه بخشی از شیرخشک موردنیاز کشور نیز از طریق واردات تامثین می‎شد تاکید کرد: در مقطع فعلی میزان واردات با توجه به نوسانات ارزی کاهش پیدا کرده است از این رو ما در این عرصه با مشکلاتی مواجه شدیم که امیدوارم دولت در جهت رفع آنها به دنبال تدبیر یک چاره منطق باشد.

مدیر کل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی درباره وضعیت کنونی پوشک و سایر صنایع سلولوزی در کشور گفت: با هماهنگی به عمل آمده با تولید کنندگان اصلی که سهم ۸۰ درصد تولید را دارا می باشند موجودی به سرعت به بازار توزیع خواهد شد.

نباتی با اشاره به افزایش قیمت پوشک بعد از بالا رفتن نرخ ارز افزود: وابستگی این صنعت به واردات در خصوص اقلامی از جمله خمیر کاغذ فلاف به دلیل محدودیت های اکولوژیکی و برخی از اقلام به دلیل تغییرات سریعی که در این صنعت در قابلیت های محصول و نوع اقلام مصرفی رخ می دهد زیاد بوده لذا با تغییرات قیمت نرخ ارز، قیمت این محصول نیز لاجرم تغییر یافته است.وی در همین مورد تشریح کرد: در سال گذشته اقلام زیادی از مواد اولیه این محصول از ارز مبادله ای استفاده می کرد و در اوایل سال جاری نیز در گروه کالایی یک قرار داشتند، ولیکن براساس سیاست های جدید ارزی و تخصیص ارز رسمی دولتی صرفا به کالاهای اساسی ، اقلام وارداتی مورد مصرف در تولید این محصول از طریق بازار ثانویه تامین می شود .

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

جزییات زنده زنده سوختن مرد تهرانی در آتش سوزی برج بهار! + تصاویر

مرگ فجیع 3 دختر جوان در کرمانشاه

مرد مخوفی که می لنگید کیست؟!

خشونت مامور پلیس راهور تهران در کتک زدن یک راننده! + فیلم کامل

زن جوان سرگرمی شوم یک پسر بود!

سلاخی سر زن تهرانی با قیچی/ گریه های بچه ها لو داد!

روحانی معروف ایران ممنوع‌المنبر و ممنوع‌التصویر شد

آخرین خبر / هورالعظیم را آتش می‌زنند تا پول برق ندهند!

خشونت مامور پلیس راهور تهران در کتک زدن یک راننده! + فیلم کامل

اولین فیلم و عکس از خودسوزی فجیع صبح امروز در تهران

تعقیب راننده فراری با پای پیاده توسط پلیس در تجریش تهران + فیلم

مهسا در پیکان عروس وحید شد / او با مردان عرب سروسری داشت!

تجاوز پسر 13 ساله به دختر 20 ساله + عکس

من عروس10 روزه هستم!/ کیوان از همان شب عروسی درخواست عجیبی دارد+عکس

درخواست عجیب مرد تهرانی که اصلا بچه دار نمی شد / زن موقتم می گوید از من آبستن شده است!

تجاوز به زینب 17 ساله در خانه مجردی شرور معروف + فیلم گفتگو با دختر

زن صیغه ای از مردی که عقیم بود، باردار شد! / مرد به دادگاه شکایت کرد

 

کدخبر: 413727 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟