جذب سپرده در دقیقه نود !

رکنا سیاسی: نرخ سود بانکی از شنبه (11 شهریورماه) کم می شود! این خبری است که در این روزها به دفعات در بین مردم دهان به دهان چرخیده و موجب شده تا گروهی از آنها روانه بانک ها شوند تا بدانند تکلیف سپرده هایشان بعد از اجرای مصوبه جدید بانک مرکزی چه می شود.
البته نرخ سود بانکی از شنبه باید طبق همان مصوبه سال قبل شورای پول و اعتبار در بانک ها محاسبه و پرداخت شود و رسماً تغییری نداشته ولی از آنجایی که در این مدت طبق سنوات قبل بازار Store رقابت سودی بانک ها داغ شده بود بانک مرکزی تصمیم گرفت با ابلاغ بخشنامه هشت بندی بانک ها را ملزم به مصوبات شورا کند.
براساس اعلام بانک مرکزی، از ابتدای روز 11 شهریور کلیه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظفند که نرخ سود علی‌الحساب یک‌ساله خود را بر اساس ضوابط اعلامی که 15 درصد بود به‌ صورت دقیق رعایت کنند و سود سپرده‌های کوتاه‌مدت سالانه 10 درصد خواهد بود.
بنابراین از این تاریخ به بعد تمام حساب های افتتاح‌ شده باید با نرخ سود یک‌ساله 15 درصد و کوتاه‌مدت 10 درصد منعقد شوند. البته بانک مرکزی تأکید کرده که نرخ‌های سود منعقده قبلی تا پایان مدت قرارداد که حداکثر یک سال است پابرجاست. اما هرگونه افزایش در حساب های سپرده یک‌ساله ممنوع است.
همین تبصره بانک مرکزی موجب شد تا بانک ها از فرصت زمانی بین ابلاغ و اجرای بخشنامه استفاده کرده و تلاش خود را برای جذب و تبدیل سپرده با سودهای بالا به حداکثر برسانند. تکاپوی بانکی ها برای جذب سپرده در دقایق پایانی موجب شد تا پنجشنبه ای شلوغ در بانک ها برای مردم رقم بخورد.
علت شلوغی کاملا مشخص است، بانک ها به مردم پیامک زدند که اگر می خواهید مثل سابق سودهای بالا دریافت کنید تنها امروز فرصت دارید که با مراجعه به شعب سپرده های خود را به یکساله تبدیل کرده و مشمول سودهای قبلی شوید. به همین منظور هم تعدادی از بانک ها ساعت کاری شعب خود را افزایش داده و این موضوع را از طریق پیامک به مشتریان شان اطلاع دادند.
بانک گردشگری در پیامکی به مشتریان خود نوشت: مشتری گرامی به اطلاع می رساند براساس دستور بانک مرکزی تمامی شعب بانک ها فردا جمعه مورخ 10 شهریورماه تعطیل می باشد. لطفا برای دریافت خدمات تا ساعت 19 امروز پنجشنبه مورخ 9 شهریور به شعب مراجعه فرمایید.
البته برخی از بانک ها مانند بانک قوامین این زحمت را از دوش مشتریان خود برداشته و با ارسال پیامک اعلام کرده اند که \"مشتری گرامی برابر بخشنامه بانک مرکزی مقرر شد از تاریخ 11 شهریور96 سود کلیه سپرده های روز شمار به 10 درصد تغییر یابد.لذا برای جلوگیری از کاهش نرخ سود فعلی شما، از تاریخ مزبور حساب تان به سپرده یکساله غیرقابل دریافت و پرداخت تبدیل گردید. در صورت عدم موافقت با این اقدام، عدد 1 را تا ساعت 12 ظهر 9 شهریور96 به همین شماره ارسال نمایید تا حساب شما به کوتاه مدت 10 درصد تبدیل شود\".
هرچند ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی درباره فراخوان برخی بانک ها برای تمدید سپرده ها با سود بالا گفته: مشکلی از بابت تمدید قراردادها توسط بانک ها در چند روز گذشته نداریم و اوج این اقدام باعث میشود سپرده های کوتاه مدت عادی تبدیل به بلند مدت شود.
رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به این نکته که این اقدام آن بانک منجر به انتقال بخشی از سپرده های بانک ها به آن بانک می شود، گفت: حالا، این موضوعی بود که خیلی درباره آن فکر کردیم. بررسی کردیم که این فاصله زمانی بین ابلاغ بخشنامه و زمان اجرای آن قائل شویم یا خیر. اگر سریع ابلاغ می کردیم، مشکلاتی دیگر به وجود می آمد.
وی اضافه کرد: 22 تا 23 هزار شعبه بانکی در کشور فعال است اگر فردای آن روز یک بانک نرخ بیشتر می داد، به راحتی می توانست بگوید هنوز بخشنامه به ما نرسیده است. بنابراین در این مدت اتمام حجت کردیم.
سیف تصریح کرد: ممکن است در این فاصله 11 روزه از این اتفاقات بیفتد که قطعا با بانکی تخلف کرده برخورد خواهیم کرد اما آن انضباطی که هدف ماست، ارزش بیشتری دارد و جا داشت که این فاصله 11 روز را در نظر بگیریم.
حسین زاده مدیرعامل بانک ملی و رئیس شورای هماهنگی بانک ها نیز در واکنش به سوالی درباره اینکه برخی بانک ها این نرخ را رعایت نمی کنند، گفته: قطعا بانک های دولتی اهتمام بیشتری نسبت به رعایت این امر داشته اند کما اینکه تاکنون هم داشته اند ولی از روز 11 شهریور همه بانک های دولتی و خصوصی باید این نرخ را رعایت خواهند کرد.
وی تصریح کرد که برخی از بانک ها در اقدامی غیر حرفه ای و غیر اخلاقی در فراخوان هایی از افراد درخواست کرده اند تا قبل از روز شنبه 11 شهریور نسبت به افتتاح حساب بلندمدت با سود بیشتر اقدام کنند.
رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی گفت: من به هیچ بانکی سپرده پذیری با نرخ بالاتر از 15 درصد را توصیه نمی کنم زیرا قطعا در ضرر آن بانک تاثیر به سزایی خواهد داشت؛ کما اینکه در قبل هم مسئولین اقتصادی کشور گفته اند بانکی که نرخ بیشتر و غیرمتعارف می دهد قطعا با مشکلات خاصی روبه رو خواهد شد و همه بانک ها باید به نرخ مصوب شورای پول و اعتبار تن دهند.
باید منتظر ماند و دید آیا بانک مرکزی با بانک های متخلف اینبار برخوردی خواهد کرد یا خیر؟! آیا در دور جدید اجرا و اصلاح نرخ های سود بانکی بانک ها گوش به فرمان سیاستگذار پولی می دهند یا بازهم چند ماه دیگر شاهد رقابت های مخرب سود بانکی خواهیم بود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 300590 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟