معاملات مسکن تهران در تیرماه 2.5 درصد کمتر از خرداد شد

رکنا اقتصادی: به گزارش تارنمای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۴۶ میلیون و 200 هزار ریال بود که نسبت به ماه مشابه پارسال ۶.۲ درصد افزایش نشان داد.

البته بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا نشان می‌دهد واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۴۶.۲ درصد بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص دادند.

این تغییر در مقایسه با تیرماه پارسال ۵.۸ درصد کاهش یافت و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت ۶ تا ۱۰ سال و بیش از ۱۵ سال افزوده شد.

در مناطق ۲۲ گانه تهران منطقه پنج با ۱۶.۵ درصد از کل معاملات بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را داشت. همچنین منطقه چهار با ۱۰.۹ و منطقه دو با ۹.۴ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

در مجموع ۷۳.۱ درصد از کل شمار معاملات انجام شده در تهران مربوط به ۱۰ منطقه شهری بود و ۲۶.۹ درصد باقیمانده به ۱۲ منطقه دیگر اختصاص داشت.

درباره تغییرات قیمت نیز این آمار بیانگر آن است که متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی تهران حدود 46 میلیون ریال بود که نسبت به تیرماه پارسال ۶.۲ درصد افزایش یافت.

بیشترین رشد متوسط قیمت در تیرماه نسبت به ماه مشابه پارسال مربوط به منطقه ۱۲ با حدود ۱۳ درصد و بیشترین کاهش قیمت مربوط به منطقه یک با ۱.۳ درصد بود.

در میان مناطق ۲۲ گانه تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده حدود ۹7 میلیون ریال به منطقه یک و کمترین آن با 22 میلیون و ۷0۰ هزار ریال به منطقه ۱۸ اختصاص داشت.

آمارهای بانک مرکزی درباره تحولات اجاره‌بهای مسکن در تیرماه نیز حاکی از آن است که شاخص کرایه مسکن اجاری در تهران ۱۱ درصد و در کل مناطق شهری تا ۹.۳ درصد نسبت به ماه مشابه پارسال رشد کرد.

این گزارش که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، ماهانه توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر می‌شود.بهترین قیمت های اجاره و فروش مسکن را اینجا ببینید / مشاوره رایگان

 

کدخبر: 288133 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟