جزییات وام نجومی مدیرعامل بانک تجارت +سند

رکنا سیاسی: یکی از موضوعاتی که همواره مد نظر رسانه ها و افکار عمومی بوده، تفاوت اعطای وام و تسهیلات خرد به آحاد مردم با وام های میلیاردی است که در اختیار برخی افراد قرار می گیرد و همین موضوع باعث شده تا نحوه رفتار بانک های خصوصی و دولتی در این بخش، مورد توجه اهالی رسانه قرار بگیرد.

از سوی دیگر، تسهیلات خاصی که در سالهای گذشته به برخی مدیران بانک ها و بیمه های دولتی پرداخته و با تیتر "وام های نجومی" در کنار حقوق های نجومی مطرح شد، موضوع پرداخت تسهیلات صدها میلیونی با سود پایین به این مسئولان وابسته به نهادهای دولتی را حساس تر کرد.

بر این اساس، بررسی جدیدترین صورت های مالی یکی از بانک های نزدیک به دولت که از لحاظ آمارها جزء بزرگترین بانک های اایران محسوب می شود، حاوی نکاتی درباره همین موضوع پرداخت وام است که این بار در خصوص برخی اعضای هیات مدیره و هیات عامل بانک "تجارت" رخ داده است.

جدا از این مبحث قانونی که بانک، آیا اجازه چنین کاری را دارد (با شرایط مندرج در ماده 129 قانون Law تجارت)، حساسیت ها و انتقادهای مربوط به پرداخت یک وام کلان با چنین شرایط مناسبی و تاکیدات مسئولان ارشد کشور برای مقابله با این اقدامات و مزایای ویژه، قابل بررسی و پیگیری است.

بر این اساس، صورت های مالی بانک تجارت نشان می دهد محمد ابراهیم مقدم نودهی مدیرعامل این بانک طی سالهای اخیر، جمعا 5 وام دریافت کرده که کمترین آن، مبلغ 8 میلیون تومان و از نوع وام مسکن است که در آذرماه سال 1387 تصویب شده است.

اما جدیدترین وام دریافتی توسط وی، رقم قابل توجه 478 میلیون تومان است که در اردیبهشت ماه سال گذشته به تصویب رسیده است. نرخ سود این وام که عنوان آن "ضروری" درج شده، تنها 2 درصد است و مقرر شده در طی 10 سال یعنی 120 ماه بازپرداخت شود و تا پایان سال 1395، حدود 50 میلیون تومان آن پرداخت شده است.

طبق بخش دیگری از این گزارش بانک تجارت که به دست صبحانه رسیده، مدیرعامل بانک مذکور مجموعا طی سالهای اخیر 577 میلیون تومان وام دریافت کرده که از جمله آن، وام 52 میلیون تومانی در سال 1387 با سود تنها 1 درصد و مدت پرداخت 112 ماهه است که آن هم از نوع "ضروری" بوده و اکنون 13 میلیون تومان آن باقی مانده است.

وی همچنین در سال 1392 نیز وام 28 میلیون تومانی از نوع جعاله با سود 12 درصد دریافت کرده که مدت بازپرداخت آن 51 ماه است و اکنون 12 میلیون تومان آن باقی مانده است.

به گزارش صبحانه، با توجه به رویه موجود در بانک ها، اگر وام سال گذشته مدیرعامل بانک تجارت به تصویب هیئت مدیره آن رسیده و پرداخت شده، باید توجه داشت که اعضای هیئت مدیره این بانک شامل دولت جمهوری اسلامی ایران، شرکت سرمایه گذاری صبا تامین (وابسته به تامین اجتماعی)، شرکت سرمابه گذاری سهام عدالت کهگیلویه و بویراحمد و شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان یزد است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 283117 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟