نظارت بر روی خانه و مسافرخانه ها الزامی است

رکنا اقتصادی:حسن سیادتان با اشاره به نحوه ساماندهی گردشگران در ایام پیک و تعطیلات در شهرهای پر بازدید گفت: از گذشته در مشهد مقدس و در شمال کشور بخاطر ازدحام مسافر، خانه مسافر و خانه های استیجاری و ویلاها به اجاره داده می شد.
وی با پیشنهاد اینکه برای گردشگری کشور باید ساخت کلی انجام شود، تصریح نمود: یعنی واحدهای ارزان قیمت به شکل تجمع یافته و قانونمند ساخته شود تا همه شهروندان و گردشگران بتوانند از آن استفاده کنند.
وی ایجاد بی بند و باری و مشکل برای واحدهای اقامتی را از مشکلات دادن وجود خانه مسافرها دانست و گفت: ایجاد بی بند و باری در این برنامه و هرکسی که بتواند خانه خود را حتی در ایامی که مسافر نیست به اجاره بدهد و مجوز هم نداشته باشد، مشکلاتی را برای واحدهای اقامتی به وجود می آورد. 
رئیس هیئت مدیره جامعه هتل داران استان فارس با اشاره به این استان بیان داشت: در عید نوروز در استان فارس همه کمک می کنیم تا مسافر بیشتری به استان بیاید و خانه مسافر و خانه های استیجاری زیادی ثبت نام می کنند و این مشکل را حل می کنند ولی اگر قرار باشد این در طول سال انجام شود و بخواهد خانه های استیجاری این مسئله را پیش ببرد برای سرمایه گذارانی که آمده اند هتل و مهمان پذیر ساخته اند، ایجاد مشکل می کند.
وی افزود: تعداد هتل هایی که در استان فارس داریم ۷۵ تا است و ۱۳۲ مهمان پذیر داریم. مهمان پذیرهای ما در فصول مختلف خالی هستند و توقع بر این است که در زمان های غیر پیک سفرها گرشگران به این مکان ها مراجعه نمایند.
در ادامه دکتر مرتضی رمضانی با اشاره به اینکه گردشگران به دو دسته خارجی و داخلی تقسیم می شوند، گفت: اگر مشتریان را دسته بندی کنیم گردشگرانی که دنبال تجارت هستند، قطعا به دنبال هتل و اماکن استاندارد هستند اما گردشگرانی که دنبال جاذبه هستند به دنبال مکان های ارزان قیمت هستند.
وی با اشاره به اینکه زمانی که تقاضا وجود دارد مردم علاقه مند هستند تا گردشگران را اسکان دهند و درآمد زایی کنند، خاطر نشان شد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و معاونت تجاری و شهرداری تفاهم نامه ای در خصوص طرح خانه و کاشانه بسته است. یعنی در جوامع محلی و در روستاها این اتفاق دارد شکل می گیرد. این مجوزها را حدود چهار سال است که ارائه می دهند. 
کارشناس اقتصاد گردشگری هشدار داد: چون اگر نظارت بر روی خانه و مسافرخانه صورت نگیرد، مشکلات فرهنگی و اجتماعی را به دنبال دارد و پیامدهای منفی برای جامعه هتل داران شکل خواهد گرفت بنابراین باید ساماندهی و نظارت اتفاق بیافتد.
وی به نحوه مدیریت گردشگران و نقش دولت و مردم یادآور شد: با توجه به اینکه بحث توسعه زیرساخت های گردشگری در احکام برنامه ششم سازمان گنجانده و به عنوان قانون Law برنامه ششم مصوب شده و از طرفی سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی به استفاده از  ظرفیت آحاد مردم در بخش های کشور اشاره کرده، نشان می دهد بخشی را دولت می تواند متولی و مدیریت کند و اگر تقاضا است خود مردم باید این کار را انجام دهند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 274118 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟