بار سنگین کسادی کمر باربران را خم کرد/  کارگران از رکود ضربه می خورند

اگر این روزها سری به بازار بزنیم حتماً با این صحنه مواجه می شویم که هر چقدر ترافیک خودروها در خیابانهای منتهی به بازار سنگین است، اما فروشگاه ها نسبت به گذشته خلوت تر شده است.
اقتصاد و بازار باز هم مثل سال گذشته شرایط رکود را سپری می کند. توان خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده و چرخ زندگی شب عید هم برای تولیدکننده و هم مصرف کننده به سختی می چرخد.
اما رکود اقتصادی که عمده بازارهای کشور را فرا گرفته این روزها بیش از هرباری ، روی دوش کارگران سنگینی می کند.
کارگران چه در بازار یا سر ساختمان باید در هر فصلی کارهای سنگین در بازه زمانی اندک و در برخی شرایط هم بدون داشتن ساعت کاری مشخص در قبال حقوق ناچیزی برای امرار معاش انجام دهند، اما در وضعیت فعلی بازار چاره‌ای جز انتظار و نشستن بر چرخ های خود در بازار و دستفروشی در خیابان ندارند.
با خروج از متروی پانزده خرداد با تعدادی جوان باربر که به خط منتظر جابه‌جایی با چرخ دستی های پلاکدار خود هستند، مواجه می شویم ،هر بار یکی از آنها با امیدواری برای حمل بارجلو می آید ولی بعد از شنیدن کلمه "نه لازم نیست" یا "گران حساب میکنی همین الان 2 تومن واسه سه کیسه پول دادم" نا امید در همان صف به خط شده در کنار دوستانش می ایستد.
سراغ براتعلی باربر 20 ساله و دانشجوی داروسازی که در شهر خرم آباد تحصیل می کند،رفتیم که از بد روزگار از روزی که پا به بازار گذاشته با اولین روز رکود مواجه شده، می گفت: اوضاع بازار در روزهای اول کاریم چندان بد نبود لااقل کفاف پول نهار را می داد جای شکر داشت اما الان برای رفت و آمد به بازار هم در برخی روزها از بچه ها قرض می کنم.
این جوان 20 ساله که همراه با دوستانش در اتاقی کوچک و نمور در یکی از حیاط های قدیمی در بازار ساکن است،گفت:بیشتر باربر های جوان و مجرد دسته جمعی در حیاط های قدیمی در بازار اتاق هایی کوچک برای استراحت شبانگاهی اجاره کرده و هزینه آب و برق مصرفی و اجاره بها بین افراد تقسیم می شود.
در ادامه گفت: این اواخر بچه ها در تلاش افزایش هم اتاقی برای کاهش هزینه ها و اجاره بها هستند زیرا در برخی روزها هیچ کدام پولی بدست نمی آورند.
امید، دیگر جوان دیپلم ردی که به علت شرایط اقتصادی ترک تحصیل کرده بود، گفت: به اجبار خانواده قصد ادامه تحصیل داشتم ولی به علت شرایط کسادی حتی پول رفت و آمد را هم ندارم با این وضعیت فاتحه و حلوای درس را خوندم و خوردم.
وی در ادامه گفت: پدرم در یک حادثه Incident سر ساختمان پاهایش را از دست داد و بعد او من برای نان رسانی به خانه و کمک به خواهرم برای تحصیل به بازار آمدم.
این جوان 23 ساله که بیمه ندارد،می افزاید: در دست داشتن سه جواز کسب مورد تأیید در یک شغل از سوی مغازه داران از شروط شهرداری است برای اینکه باربران بتوانند تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.
آقا حشمت، باربری که دو نوه و نزدیک به 60 سال سن دارد، گفت: نزدیک به 25 سال در بازار تهران باربری کرده ام اما تا بحال شاهد این وضعیت که سبب التماس باربران از مغازه داران و چانه زدن آنان برای یکی دو تومن هزینه جابجایی ارزان تر نبوده ام.
وی با اذعان به اینکه ماهی سیصد هزار تومان درآمد دارد و خود نیز در اطراف شهر ساکن است، ادامه داد: اکثر باربران متأهل در شهرک ها و مناطق اطراف شهر اعم از قرچک ورامین، اسلامشهر، رباط کریم و... مستأجر هستند که به سبب افزایش اجاره بها برای پرداخت دچار مشکل بوده و از اطرافیان پول قرض می گیرند.
این پیرمرد شصت ساله که برای دو عدد گونی بزرگ از میدان محمدیه تا خیابان پانزده خرداد هفت هزار تومان گرفته بود، ادامه داد: علی رغم اینکه دیگر توان بردن دو بار سنگین در روز در مسافت طولانی ندارم در این اواخر بالجبار با هزینه های اندک اقدام به جابه جایی بارهای سنگین می کنم. 
علی اصغر باربری که جسه نحیف و همچنین دست راستش هم به علت افتادن بار دچار مشکل شده بود ،گفت: از افرادی که از نظر جسمی و روحی دچار مشکل هستند گزینشی به عمل نمی آید در همین چند روز گذشته یکی از باربران که تعادلی در رفتار خود ندارد پای یکی از رهگذران را حین تردد از عرض راسته بازار مجروح کرد.
این باربر زحمتکش که پنج فرزند محصل داشت تصریح کرد: پیش نیاز تردد در بازار یونیفرم و پلاکدار بودن چرخ دستی است و برای این امر باید مبلغ دویست و پنجاه هزار تومان برای گرفتن یونیفرم و پلاک چرخ دستی پرداخت شود.
همچنین ادامه داد: اگر چرخ دستی از سوی مأمورین شهرداری ضبط گردد برای بازگرداندن آن مبلغی گزاف ،هزینه پارکینگ باید پرداخت شود و رفتار غیر اخلاقی از سوی مامورین نیز داستان دیگری است.
روح ا... 65 ساله یکی دیگر از باربران بازار که به همراه پسرانش در بازار نزدیک به 18 سال است که باربری می کند، گفت: باربران باید برگه ای را که در سال های قبل کارتی بوده و در آن نام و نام خانوادگی و شماره پلاک چرخ دستی فرد در آن درج شده را با پرداخت سی هزار تومان در ماه به عنوان مجوز تردد چرخ دستی خود در بازار را شارژ کنند.
روح ا... همچنین ادامه داد: با اوضاع کسادی مگر چقدر درآمد داریم که به عنوان باربر بازار حق تردد خود را باید شارژ کنیم.
این پیرمرد 65 ساله بیان کرد: برخی از باربران جوان برای تأمین هزینه های خود بارهای قاچاق Contraband برخی کسبه را به جهت اینکه از قیمت بالاتری برخوردار هستند جابجا می کنند و در این حال اگر مأمورین متوجه شوند باربر دچار مشکل خواهد شد.
وی همچنین از حضور کارگران افغانی که بر کسادی بازار باربران ایرانی دامن می زنند هم گلایه داشت و تصریح کرد: کارگرای افغانی به مراتب راحت تر از ایرانی ها وارد چرخه باربری در بازار می شوند.
و در ادامه افزود: کسبه در تولیدی ها هم از کارگران افغانی استقبال می کنند در بازار هم پسر بچه های افغانی با پرداخت هزینه 60 هزار تومان به سهولت یونیفرم و پلاک برای چرخ دستی می گیرند و با گرفتن یک سوم حق باربری نسبت به همتای غیر افغانی سبب کسادی بازار بقیه باربران ایرانی می شوند.
حضور 14 هزار نفر کارگر افغانی در کشور
حسن لطفی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گفت: وجود کارگران افغانی، چند شغل بودن برخی افراد بر افزایش بیکاری و کاهش اشتغالزایی در کشور دامن می زند.
لطفی با اشاره به اینکه به صورت تقریبی بیش از 14 هزار نفر کارگر افغانی در کشور حضور دارد و این تعداد در حال افزایش است، بیان کرد: افزایش روزافزون کارگران اتباع خارجی به علت مشکل بی برنامه گی و کم نظارتی دستگاه های ناظر است که باید اقدامات جدی را برای بازگرداندن کارگران افغانی انجام دهند.
این نماینده مجلس همچنین تصریح کرد: ضروری است دولت به سیاست گذاری و برنامه ریزی دقیق در بخش اشتغالزایی و بهبود شرایط کارگران اقدام کنند.
وی در خصوص اینکه شهرداری ها از کارگران برای شروع فعالیتشان در بازار مبالغی را دریافت می کنند، اذعان کرد: براساس بند 2 اصل 43 وظیفه دولت ایجاد شرایط کار برای افرادی است که از وسیله کار بی بهره اند و بر طبق این بند باید با شهرداری در صورت گرفتن این مبلغ برخورد انجام شود.
کارگران خارجی و تاثیر مخرب آنها بر اقتصاد
سمیه محمودی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار داشت: به سبب اینکه عمده کارگران افغانی بیمه و مدارک قانونی برای فعالیت در کشور را ندارند دست به هرکاری با حقوق اندک و ساعت کاری بالا که کارگران ایرانی انجام نمی دهند، می زنند.
این نماینده در این راستا بیان کرد: در صورت مهیا شدن فرصت های شغلی و کنار رفتن کارگران افغانی آیا همتای ایرانی به انجام آن کارها می پردازد؟ که پاسخ عمده کارگران ایرانی منفی خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه در مسکن مهر تصمیم بر این بود که از کارگران ایرانی در همان محل استفاده شود، اذعان کرد: عمده افراد از انجام فرصت های شغلی انصراف و کارگران افغانی با حقوق اندک به فعالیت پرداختند.
محمودی با تأکید به اینکه زمینه سازی برای ایجاد شغل هم صورت نگرفته اظهار داشت: افراد متخصصی هم توسط دانشگاه‌ها برای شروع فعالیت در حوزه کار انجام نشده است و افراد صرفاً به صورت تئوری در حوزه تحصیلی خود مطلع هستند.
این عضو کمیسیون اجتماعی با اشاره بر کم نظارتی تصریح کرد: دولت باید با کمک نیروی انتظامی که متولی امر ایجاد نظم در کشور است از ورود کارگران افغانی به صورت غیر قانونی جلوگیری و افراد را بازگرداند زیرا این افراد تأثیرات منفی و مستقیمی بر حوزه های اقتصادی، اجتماعی خواهد داشت.
برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 249250 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟