تمام جزییات در باره سهام عدالت / ارزش سهام عدالت تعیین شد

پاسخ مدیر کل سهام عدالت به سوالات مردمی رکنا / اینجا کلیک کنید



رکنا اقتصادی: دولت اعلام کرده که در هفته آینده، سامانه مرتبط با ساماندهی سهام عدالت را رونمایی خواهد کرد. سهامی که به عنوان یکی از طرح های عدالت اجتماعی در دولت نهم آغاز به کار کرد. در واقع دولت می خواست که در یک طرح اجتماعی برای کاهش فقر، سهامی را در اختیار مردم و دهک های درآمدی پایین جامعه قرار دهد تا توزیع ثروت به طور متوازن تری انجام گیرد؛ موضوعی که البته اگرچه طرح خوبی بود، اما نحوه اجرای آن به زعم بسیاری از کارشناسان تنها به بی صاحب ماندن برخی از بنگاههای اقتصادی واگذار شده تبدیل شد.

در همان روزها، دولت وقت بر مبنای سیاستگذاری که انجام داد، به حدود ۵۰ میلیون نفر سهام عدالت اختصاص داد، افرادی که تاکنون حدود دو میلیون نفر از آنها، در فهرست متوفیان قرار گرفته اند؛ اما سهامشان به وراث آنها می رسد. عده ای دیگر هم از قطار دریافت سهام عدالت جا ماندند و به نظر هم نمی رسد که به این زودی ها، ایستگاهی برای سوار شدن آنها به این قطار از سوی دولت در نظر گرفته شود.

حال دولت حسن روحانی اعلام کرده که قرار است به دارندگان سهام عدالت و مشمولان قطعی دارنده این سهام، سود پرداخت کند و از هفته آینده هم قرار است که صورتحساب های مشمولان و دارندگان سهام عدالت، بر اساس نوبت بندی که انجام شده، صادر شود. در این میان بسیاری از مردم سوالات بسیاری در این زمینه در ذهن دارند و آنهایی هم که هنوز نمی دانند مشمول دریافت سهام عدالت هستند، دلشان می خواهند به صورت شفاف بدانند که چطور می توانند از حق و حقوق خود در این رابطه آگاهی یابند. بر این اساس خبرگزاری مهر در جدولی به سوالات احتمالی مردم در این رابطه به نقل از میرعلی اشرف پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی سازی پاسخ داده است:

همه چیز درباره سهام عدالت
سوال جواب
چه کسانی مشمول دریافت سهام عدالت می شوند؟ تمام افرادی که در دولت نهم برای دریافت سهام عدالت ثبت نام کرده، فرم مخصوص را پر کرده اند و همراه مدارک، به شرکت تعاونی شهرستان خود تحویل داده و تائید شده اند و به نوعی ثبت نام آنها قطعی شده است.
تعداد دریافت کنندگان صورتحساب سهام عدالت چند نفر است؟ ۴۹ میلیون ۲۲۶ هزار و ۱۹۳ نفر مشمول دریافت سهام عدالت هستند که ثبت نام آنها قطعی شده است و از این تعداد، حدود دو میلیون نفر متوفی هستند.
تکلیف مشمولان متوفی سهام عدالت چه می شود؟ وراث مشمولان متوفی هم سهام عدالت می گیرند که نیازمند طی مراحل لازم است که متعاقبا از سوی سازمان خصوصی سازی اعلام می شود.
آیا خرید و فروش سهام عدالت امکان پذیر است؟ خرید و فروش سهام عدالت آزاد نیست و تا زمانی که دولت اعلام نکند، امکان معامله وجود ندارد. پس سهام عدالت فعلا نقد نیست. هنوز وقت معامله و خرید و فروش سهام عدالت فرا نرسیده است.
سود سهام عدالت چه زمانی به مشمولان پرداخت می شود؟

تیرماه سال ۹۶ سود شرکت های سهام عدالت هر چقدر که باشد بین مشمولان توزیع خواهد شد، اما دستکم تا شهریورماه سال آینده، هیچ ورقه سهمی بین مشمولان توزیع نخواهد شد و به نظر می رسد که توزیع سود مهرماه سال آینده باشد.

آیا صورتحساب با برگه سهام عدالت متفاوت است؟

سه مرحله برای ساماندهی سهام عدالت در نظر گرفته شده که مرحله اول ارایه و صدور صورتحساب برای مشمولان است تا سود آن مشخص شود.

پیش بینی شده که صندوق هایی تشکیل شود و یونیت صندوق ها به مشمولان داده شود و مرحله بعد هم ارایه اوراق سهام به مردم خواهد بود پس ارایه صورتحساب با ورقه سهام متفاوت است.
صورتحساب مشمولان سهام عدالت چه زمانی در دسترس است؟ سامانه سهام عدالت قرار است هفته آینده رونمایی شود. بر این اساس هر روزی که این سامانه فعال شود، از دقایقی بعد از رونمایی در دسترس مردم خواهد بود؛ اما مراجعات ساماندهی شده است و مردم، باید در نوبت بندی خاصی به این سامانه مراجعه کنند.
چگونه می توان به صورتحساب دسترسی پیدا کرد؟

چنانچه در روز رونمایی(احتمالا پانزدهم)، مشمولانی که رقم سمت راست کد ملی شان پنج باشد، می توانند به سامانه مراجعه کنند یا اگر شانزدهم اسفند رونمایی صورت گیرد، افرادی که رقم سمت راست کد ملی شان شش است باید مراجعه کنند و از همان روز تا ده روز بعد، به ترتیب افراد مطابق رقم سمت راست کد ملی خود (به ترتیب ۶، ۷، ۸، ۹، ۰، ۱، ۲، ۳، ۴) می توانند به سامانه ساماندهی سهام عدالت مراجعه کنند. سامانه ساماندهی سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir از یک ماه پیش فعال است.

اگر مردم در رابطه با سهام عدالت سوال داشته باشند، چه کار باید کنند؟ علاوه بر پرسش های پیش فرضی که در سامانمه ساماندهی سهام عدالت به نشانی مذکور تداکر دیده شده، مرکز تلفن با شماره ۸۳۳۳۸ با ۹۰ خط نیز آماده شده است که بیشتر بین ساعات ۹ تا ۱۷ پاسخگوی پرسش های مشمولان درخصوص مرحله نخست ساماندهی سهام عدالت است.
هشدارهای امنیتی برای جلوگیری از کلاهبرداری سهام عدالت اگر فردی برای چک کردن اطلاعات خود و دریافت صورتحساب می خواهد به سامانه اینترنتی مراجعه کند ولی سواد ندارد، حتما باید با یک فرد باسواد مورد وثوق خود مراجعه کند تا امکان کلاهبرداری به حداقل برسد.
اگر برگه سهام عدالت گم شده باشد، چه باید کرد؟ مردم به هیچ عنوان نگران برگه های سهام عدالت که در گذشته در اختیارشان قرار گرفته است، نباشند. نیازی به ارایه این برگه ها نیست و همین که فردی در سامانه سهام عدالت ثبت نام شده باشد، اسم و مشخصاتش در سامانه و دیتابیس سازمان خصوصی سازی وجود دارد و نیازی به ارایه برگه نیست.
برای دریافت صورتحساب به چه مدارکی نیاز است؟ کد ملی و اطلاعات شناسنامه ای تنها مواردی هستند که برای دریافت صورتحساب، افراد باید در اختیار داشته باشند. تلاش شده که دسترسی به صورتحساب با سهل ترین روش صورت گیرد.
آیا امکان ثبت نام جدید برای دریافت سهام عدالت وجود دارد؟ در این مرحله امکان اضافه شدن هیچ فرد جدیدی به مشمولان دریافت سهام عدالت وجود ندارد؛ بلکه تنها افرادی که در گذشته ثبت نام کرده و مشمول قطعی دریافت سهام عدالت تشخیص داده شده اند، امکان دریافت صورتحساب و سود سهام عدالت را دارند. برای افراد جدید یا متولدان جدید، دولت در آینده تصمیم خواهد گرفت.
سود سهام عدالت که سال آینده پرداخت می شود، چقدر خواهد بود؟ هنوز مشخص نیست که تیرماه سال ۹۶  وقتی شرکتهایی که سهامشان متعلق به مشمولان خواهد شد، چقدر سود تولید خواهند کرد؛ اما کم یا زیاد، این سود متعلق به مشمولان خواهد شد و بین آنها توزیع می شود. ولی اگر بخواهید شبیه سازی کنید اگر یک فرد یک میلیون تومان سهم را به قیمت های گذشته در اختیار داشته باشد که قرار باشد آزاد بشود، همان قیمت در بازار، حدود ۲ میلیون تومان می ارزد و سهامی که ارزش روزش دو میلیون تومان باشد، اگر P/E (نسبت قیمت به سود) آن ۱۰ تا ۱۲ باشد، تقریبا برای هر سال حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان می تواند سود دریافت کند.
آیا اعطای صورتحساب سهام عدالت و سود آن یک طرح انتخاباتی است؟ قرار نیست تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ سودی بین سهامداران عدالت تقسیم شود که تلقی یک طرح انتخاباتی از آن بشود؛ بلکه نزدیک ترین زمانی که سود سهام عدالت توزیع خواهد شد، مهرماه سال ۹۶ خواهد بود.
آیا اتباع ایرانی مقیم خارج هم صورتحساب سهام عدالت می گیرند؟ بله این افراد هم در صورتی که موبایل، تبلت یا کامپیوتر آنها مجهز به فیلترشکن نباشد، می توانند به سامانه مراجعه کرده و برای دریافت صورتحساب خود اقدام نمایند.
متولدان جدید سهام عدالت می گیرند؟ فعلا هیچ برنامه ای از سوی دولت برای ثبت نام جدید برای دریافت سهام عدالت تدارک دیده نشده است، پس متولدان جدید هم در طبقه افرادی قرار می گیرند که ثبت نام نکرده اند و فعلا مشمول دریافت سهام و صورتحساب و سود نیستند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

اخبار زیر را از دست ندهید:

تشریح جزئیات مرحله اول ساماندهی سهام عدالت / پاسخ به سوالات مردم

سوال های مربوط به سهام عدالت و پاسخ به آن

۲۵ هزار میلیارد تومان بابت اقساط سهام عدالت به خزانه واریز شده است

سهام عدالت دو میلیون تومان ارزش دارد

سامانه سهام عدالت آغاز به کار کرد

زمان‌بندی گروه‌های مشمول دریافت سهام عدالت +جدول

کدخبر: 248804 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟