صادرات  کفش تبریز به چین از سال آینده

رکنا اقتصادی: علی رضا جباریان فام در خصوص نصب این تابلو افزود: این طرح را از یک سال قبل آغاز کردیم، با بیان این موضوع در جلسات مدیران و اعضا تابلویی طراحی شد با مضمون "این فروشگاه با افتخار فقط کالای ایرانی می فروشد." و در این راستا، معاونت بازرسی سازمان نظارت صنعت و معدن و تجارت و کمیته های اجرایی با برپایی جلسات مختلف بسیار کمک حال ما بودند و هستد.
وی ادامه داد:درحال حاضر که یک ماه از اجرای این پویش می گذرد، بیش از 400 واحد صنفی با نصب این تابلو، فقط اجناس ایرانی می فروشند این در حالی است که به گفته خود فروشندگان نصب این تابلو بر میزان فروش آنها اثر مثبت گذاشته است تا جایی که بسیاری از اصناف نیز خواستار ملحق شدن به این کمپین هستند.
وی در ادامه به سودهای غیر قابل وصف کالای قاچاق Contraband در بازار اشاره کرد و افزود: متأسفانه به دلیل وجود سود سرشار در فروش کالای قاچاق  برخی از اصناف این نوع کالا را به فروش کالای داخلی ترجیح می دهند این در حالی است که با نگاهی عمیق تر می توان ضربه های هولناک قاچاق به بدنه اقتصاد کشور را به وضوح دید.
این فعال صنعت کفش تبریز به اثرات این کمپین اشاره کرد و گفت: برعکس بسیاری از کمپین هایی که در کشور به راه افتاد و بی نتیجه ماند، این کمپین با استقبال خوب عمومی مواجه شد و ما شاهد آن هستیم که بسیاری از مشتریان به محض ورود به فروشگاه خواستار خرید کفش تبریز هستند البته در میان این استقبال متأسفانه برخی از فروشندگان متخلف کالای چینی یا ترک را به نام کفش تبریز به فروش می رسانند که به محض اطلاع به آنها تذکر داده می شود.
جباریان فام اضافه کرد: ما مخالف اجناس خارجی نیستیم چون در آن صورت رقابت از بین خواهد رفت، جنس خارجی در کنار جنس ایرانی باعث رقابت سالم خواهد بود و حق انتخاب را به دست مردم می سپارد؛ ولی در صورتی که سهم دولتی و مالیات این کالای خارجی توسط وارد کننده پرداخت شود و به نرخ واقعی به فروش برسد.
رقابت کیفیت کفش تبریز با برند های معتبر اروپایی
این گزارش حاکی است که رئیس اتحادیه، تولید کفش دست دوز تبریز با کیفیت بالا را مختص تبریز می داند اما در خصوص طراحی، این صنف تاکنون با مشکلات عدیده روبه رو بوده است.
جباریان فام در این خصوص چنین توضیح میدهد: کفش دست دوز تبریز باکیفیت بالا را مختص تبریز می دانیم اما در زمینه تنوع طراحی مشکلات عدیده داشتیم، که در یک سال گذشته برای حل این مشکل به دنبال استادان ایتالیایی رفته و برای اولین بار آموزش طراحی مدرن را به تبریز آوردیم، در واقع اگر اکنون گذری به بازار کفش تبریز بی اندازید تنوع را مشاهده خواهید کرد.
وی ادامه داد: ما نمی گوییم فقط کفش ایرانی بخرید؛ بلکه می گوییم کفش مد روز ایرانی با کیفیت بالا بخرید.
رئیس اتحادیه کفاشان تبریز با اشاره به شعار "کیفیت برتر و بروز جهانی" به دنبال بحث اثر گذاری این شعار از اقدامات انجام شده چنین گفت: امروز با اعلام این شعار کمیته هایی در قالب کنسرسیوم صادرات معکوس و اعزام این کمیته ها به چین، کنیا، کرواسی جهت عقد قرار داد و صادرات کفش دست دوز تبریز، با توجه به پتانسیلی که داریم را آغاز کردیم.
وی در ادامه با اشاره به ورود تکنولوژی روز دنیا اظهار داشت: بنده به عنوان نماینده صنعت کفش تبریز به ایتالیا رفته و با آنان در خصوص وارد کردن ماشین آلات بروز دنیا مذاکراتی داشتم و با توجه به رایزنی های صورت گرفته امیدواریم در سال جدید خبرهای خوشی در این خصوص به همشهریان عزیز بدهیم.
سهم صادرات کفش از شهر تبریز بسیار پایین است
رئیس اتحادیه کفاشان تبریز گفت: آمارهای رسمی ثبت شده، سهم صادرات گمرک شهر تبریز را بسیار پایین نشان می دهد؛ این در حالی است که، استان های دیگر از تبریز کفش را خریداری و در شهر خود آنها را پلمپ و به مقاصد افغانستان و عراق و آذربایجان صادر می کنند، و به دلیل خروج بار از گمرک این شهرها آمارها سهم صادرات در شهرهای مرزی را نسبت به شهر تبریز بالاتر نشان میدهند که ما سعی داریم با حل این مشکل کفش دست دوز با کیفیت را در خروجی صادرات شهر خود قرار دهیم.
جباریان فام در ادامه تاکید کرد: در گذشته توسط یک نفvصادرات کفش های بی کیفیت به اکراین صورت گرفت، صادرات کفش های بی کیفیت به صورت چمدانی به آذربایجان و ترکیه هم ضربه بزرگی به صنعت کفش تبریز وارد ساخت و این درس بزرگی برای ما بود و با درس هایی که از گذشته گرفته ایم امروز هر کس بخواهد صادراتی داشته باشد باید با اخذ مجوز باشد و حتما از بخش بازرسی عبور کند.
نصب تابلو، فروش را بالا می برد
رئیس اتحادیه کفاشان عنوان کرد: نصب این تابلو در مغازه با استقبال عمومی روبه رو شده و فروش مغازه را بالا می برد ما با دقت و تخصصی که داریم بعد از بازدید از مغازه در صورت مشاهده نکردن کفش خارجی در مغازه تابلو را برای نصب به آنها می دهیم؛ متاسفانه عده ای با سو استفاده از این کمپین، کفش بی کیفیت خارجی را به جای کفش ایرانی جا زده از این موقعیت قصد سود جویی دارند که ما می گوییم" شما کفش خارجی در مغازه دارید" و این تابلو را به آنها نمی دهیم و جلوی این سود جویی ها را می گیریم.
جابریان فام مصادف شدن این کمپین را با ایام عید و اثر گذاری بازار عید بر این کمپین را این گونه توضیح داد: فعالان ما در حوزه صنعت کفش 4 هزار و 200 واحد است که در بخش فروش و تولید و حدود هزار و 500 واحد در بخش خدمات کار می کنند که ما امیدواریم با علنی شدن زمان کمپین همزمان با نزدیکی عید اثر گذاری این ایام را در این واحدها ببینیم.
بازگشت جوانان تحصیل کرده به عرصه صنعت
وی در خصوص جوانان تحصیل کرده ای که وارد صنعت تولید و عرضه کفش شده اند گفت: جوانان با ایجاد امیدی که صورت گرفته به صنعت کفش بازگشته اند، به طوری که هم اکنون در بخش توزیع 10 نغر فوق لیسانس، 56 نفر لیسانس، 37 نفر فوق دیپلم، 187 دیپلم، بقیه متوسطه و سیکل و قریب به اتفاق نیز باسواد هستند.
وی ادامه داد: در بخش تولید،1 نفر دکترا، 2 نفر فوق لیسانس، 34 نفر لیسانس، 16 نفر فوق دیپلم، در بخش خدمات فنی و در بخش کلی، 2 نفر دکترا، 16 نفر فوق لیسانس، 100 نفر لیسانس، 54 نفر فوق دیپلم داریم و در واقع به صورت 50.50 ما با سواد و بالای دیپلم در این عرصه فعال داریم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 248380 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟