3.5 میلیون خانوار بسته حمایت غذایی دریافت می‌کنند/ توزیع یک نوبت دیگر، پیش از نوروز

رکنا اقتصادی: توزیع بسته حمایت غذایی می‌تواند به خانوارهایی که به دلایل مختلف کالری کافی دریافت نمی‌کنند، کمک کند تا نیازهای غذایی حداقلی خود را تامین سازند. 
دومین مرحله از توزیع سبدهای امنیت غذایی 3.5 میلیون خانوار، شامل 11 میلیون نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد؛ افرادی که تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) و سازمان بهزیستی هستند. در همین حال بنا بر اعلام وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی توزیع یک نوبت دیگر بسته حمایت غذایی پیش از پایان یافتن سال، در راه است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، توزیع سبد امنیت غذایی برای اقشار محروم و آسیب پذیر تحت پوشش نهادهای حمایتی در سراسر کشور در هفته جاری آغاز شد. این طرح شامل اقشار محروم و آسیب‌پذیر تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله مستمری بگیران دستگاه‌های حمایتی کمیته امداد امام (ره) و بهزیستی و سایر مراجعان نیازمند بهزیستی شامل افراد ضایعه نخاعی، توانبخشی، اجتماعی و درخواست پشت نوبت وسایل توانبخشی است.
بر این اساس مبلغ قابل پرداخت به مشمولان این طرح برای خانوار یک نفره 300 هزار ریال، خانوار 2 نفره 500 هزار ریال و خانوار 3 نفر به بالا به ازای هر نفر 100 هزار تا سقف 1 میلیون و 200 هزار ریال است. میزان پرداختی این طرح به افراد مشمول موردی بهزیستی نیز به ازای هر نفر 300 هزار ریال و مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی بین 300 تا 1 میلیون و 200 هزار ریال است.
خبر توزیع آخرین بسته حمایت غذایی را وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد. هفته گذشته علی ربیعی با اشاره به توزیع مرحله دوم بسته حمایت غذایی برای نیازمندان در سال جاری گفت: اعتبار پیش بینی شده برای اجرای این طرح در این مرحله 200 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره افرادی هم که تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی قرار دارند گفت: وظیفه توزیع و اطلاع‌رسانی بسته‌های غذایی برای نیازمندان تحت پوشش، برعهده این دو نهاد حمایتی است که همزمان اجرا می‌شود.
علی ربیعی ارزش ریالی هر بسته غذایی را بین 30 تا 120 هزارتومان برای خانوارهای کم جمعیت و پرجمعیت اعلام کرد و افزود: در این مرحله تلاش شده است بسته‌های غذایی پیش‌بینی شده از تنوع کالا برخوردار باشد.
پس از اعلام ربیعی و ارسال پیامک‌ها به افراد منتخب، کسانی که تحت پوشش دریافت این مرحله از بسته غذایی بودند از ابتدای هفته با مراجعه به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و یا شرکت‌های تعاونی، اقلام پیش بینی شده را تحویل گرفتند.
نکته مهم در گفته‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این بود که یک مرحله دیگر توزیع بسته حمایت غذایی در پیش است و در آستانه عید نوروز افراد واجد شرایط می‌توانند از آن استفاده کنند. 
ربیعی با بیان این که دولت برای حمایت غذایی از نیازمندان چهار بسته حمایتی پیش‌بینی کرده است، حمایت از کودکان و زنان باردار در معرض سوءتغذیه را از مهم‌ترین برنامه‌های دولت برشمرد و گفت: براین اساس تلاش کردیم در این مدت یک بسته غذایی را در قالب غذاهای گرم و توزیع شیردر مدارس به این افراد تحویل دهیم.
در همین خصوص مدیر کل رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با اشاره به جزییات این طرح گفت: روز چهارشنبه هفته گذشته اعتبار سبد غذایی نیازمندان از خزانه کل کشور واریز شد و از ابتدای هفته جاری نیز با واریز سهم خانوارهای نیازمند به تناسب تعداد افراد، این طرح با ابلاغ به تمام استان‌ها، آغاز شد.
احد رستمی با اشاره به اینکه سبد حمایت غذایی فقط شامل خانواده‌های تحت پوشش دائم کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی می‌شود، گفت: این خانواده‌ها می‌توانند با همراه داشتن کارت‌های بانکی متصل به حساب یارانه نقدی خود به فروشگاه‌های طرف قرارداد مراجعه و سبد غذایی خود را دریافت کنند. مدیر کل رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام جزییات فروشگاه‌هایی که مشمولان باید برای دریافت سبد حمایت غذایی خود به آنها مراجعه کنند، گفت: این افراد برای دریافت سبد غذایی خود باید به یکی از 6 هزار فروشگاه اتکا، اسکاد (اتحادیه سراسری تعاونی‌های مصرف کارکنان دولت)، امکان، فرهنگیان، تعاونی مصرف محلی، سپه، رفاه و شهروند در سطح کشور مراجعه کنند.
رستمی به اقلام سبد حمایت غذایی اشاره کرد و گفت: اقلام این سبد شامل گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، برنج، حبوبات، ماکارونی، لبنیات، روغن مایع، رب گوجه فرنگی و خرما است که مشمولان می‌توانند به تناسب اعتبار واریز شده به حساب آنها، نسبت به دریافت سبد غذایی خود از هر نام تجاری (بِرند) مد نظر، اقدام کنند.
این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه هزینه سبد حمایت غذایی حداقل 30 هزار تومان و حداکثر نیز 120 هزار تومان است ،ادامه داد: برای خانواده‌های یک نفره 30 هزار تومان، برای خانواده‌های دو نفره 50 هزار تومان و برای خانواده‌های بیشتر از این جمعیت به ازای هر نفر 10 هزار تومان به حساب سرپرستان این خانواده‌ها واریز شده است.
وی با بیان این که مبالغ واریز شده بابت سبد حمایت غذایی قابل برداشت نیست و فقط برای خرید اقلام مذکور از فروشگاه‌های اعلام شده قابل استفاده است گفت: از زمان واریز این مبالغ به حساب‌های سرپرستان خانوار، مهلت چهار ماهه برای خرید این اقلام در نظر گرفته شده است.
به گفته رستمی، اعتبار سبد حمایت غذایی از ردیف تبصره 14 قانون Law بودجه 955 کل کشور (از محل حذف یارانه نقدی خانوارهای غیرنیازمند) تامین شده است.
مدیر کل رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که این طرح 3.5 میلیون خانوار معادل 11 میلیون نفر از جمعیت کشور را در بر می‌گیرد، افزود: با وجود این که دولت تلاش کرد تا گروه‌های هدف این طرح را گسترش دهد اما متاسفانه به دلیل محدودیت بودجه، امکان توزیع این سبد حمایت غذایی برای دیگر اقشار فراهم نشد. البته بر اساس ابلاغیه رئیس سازمان برنامه و بودجه، قرار است تا پایان امسال مرحله دوم این سبد نیز برای همین خانواده‌ها توزیع شود که امیدواریم در صورت تامین اعتبار، این کار محقق شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 245821 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟