روزانه 1516 تومان  برای هرنفر/ این یارانه است یا صدقه ؟

رکنا اقتصادی: اگر روزی خواستید در صندوق صدقات پولی بیاندازید ، معمولا چه اسکناسی داخل صندوق خواهید انداخت ؟ برای یافتن پاسخ این پرسش که چه اسکناسهایی داخل صندوق صدقات ریخته می شوند، کافی است که چند ساعتی یک یا چند صندوق صدقه را که در تمامی گوشه و کنار خیابانهای شهر وجود دارند را زیر نظر بگیرید ، خواهید دید که برخی از افراد ژنده پوش با سیم و مفتول به سراغ این صندوق ها می آیند و تلاش می کنند اسکناس های داخل صندوق را بیرون بکشند . به طور معمول اسکناس های پانصد ، هزار ، دوهزار ، پنج هزار و اگر خوش اقبال باشند اسکناس های ده هزار تومانی را بیرون می آورند، آن هم نه یکی که هر چند تا که بتوانند شکار می کنند و خرج دوا و مواد . دولت احمدی نژاد با دادن صدقه به نام یارانه آن هم نه فقط به افراد نیاز مند که به هرکس که در ثبت نام دریافت یارانه شرکت کرده بود ، پایه های دیواری را کج گذاشت که حالا دولت روحانی نه می تواند و نه رویش می شود که این دیوار کج را خراب کند و به طور اساسی از نو بسازدش . اقتصاد مقاو متی را نمی توان بدون اقدام و عمل فرض کرد اما آیا دادن روزانه 1516 تومان به هر ایرانی می تواند در پیشبرد اهداف والای اقتصاد مقاومتی مفید و موثر باشد ؟ به ویژه که بد عهدی های دشمنان و  بیگانگان همچنان ادامه دارد و ایرانی تنها راهی که برایش باقی مانده ، این است که روی پای خود بایستد و کشور و آینده اش را خودش بسازد ، اما یارانه ها چیزی جز گدا پروری است؟

با یک حساب ساده می توان دریافت که از ابتدای اجرای قانون Law هدفمندسازی یارانه ها که آذر 89 آغاز شد ، تاکنون طی 74 ماه حدود 3.5 میلیون تومان یارانه نقدی به هر ایرانی پرداخت شده است.طی این مدت، مجموع یارانه نقدی پرداختی به مردم ایران بیش از 262 هزار میلیارد تومان بوده است.با 262 هزا میلیارد تومان چند میلیون جوان ایرانی صاحب شغل می شدند چند کارخانه و صنعت بزرگ کوچک راه اندازی می شد ،چه مقادر از محرومیت مناطق محروم کاسته می شد و سیل جمعیت جویای کار و نان به سوی شهر ها به ویژه تهران سرازیر نمی شد و شعار اقتصاد مقاومتی را می شد با اقدام و عمل درست و عاقلانه محقق کرد ؟

در سال جاری یارانه نقدی سه میلیون نفر حذف شده و طبق قانون مجلس باید یارانه پُردرآمدها حذف و یارانه نیازمندان افزایش یابد که دولت این مصوبه مجلس را باید اجرا کند اما به نظر میرسد صرف نظر از این که در انتخابات ریاست جمهوری بعدی چه کسی پیروز رقابت باشد ، نخستین دستور کار رئیس جمهور دولت دوازدهم می باید سرو  سامان دادن به وضعیت رقت بار و توهین آمیزی باشد که نامش یارانه های نقدی است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

گزارش : فرامرز قراباغی و فرشاد بذرافشان 

 

کدخبر: 244599 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟