ورود مشروط تاکسی‌ها به محدوده بازار

رکنا اقتصادی: منطقه 12 شهرداری تهران دارای 6محله اصلی عودلاجان، سنگلج، چاله‌میدان، دولت، ارگ و بازار است. این منطقه 91هزار خانوار، 365هزار جمعیت ثابت و بیش از 2میلیون نفر جمعیت شناور دارد. این منطقه از چند لحاظ برای شهر تهران بسیار مهم و حیاتی است. وجود بازار بزرگ تهران در منطقه آن را نه تنها به قطب اقتصاد تهران بلکه به قطب اقتصادی کشور تبدیل کرده است. از سوی دیگر منطقه 12 قلب بافت تاریخی شهر تهران نیز محسوب می‌شود و بسیاری از آثار تاریخی شهر تهران را در این محدوده می‌توان جست‌وجو کرد به همین دلیل ساکنان این منطقه هر روز شاهد تردد توریست‌های خارجی هستند.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، این دو مزیت مشکلات فراوانی را برای منطقه به وجود آورده است. ترافیک بیش از اندازه تاکسی‌ها، موتوری‌ها، چرخ‌دستی‌ها و نیز آلودگی زیاد هوا از مشکلات قابل رویت این منطقه به شمار می‌روند. همچنین بخش عظیمی از بافت فرسوده تهران و به نقل قولی 50درصد بافت فرسوده شهر در این منطقه قرار دارد. باریک بودن معابر و خیابان‌ها از جمله مسائلی است که در صورت وقوع حادثه Incident امدادرسانی را با مشکل مواجه می‌کند. همچنین اگر خدای ناکرده در داخل بازار بزرگ و قدیمی تهران نیز اتفاقی نظیر آتش‌سوزی رخ دهد، یا در صورت وقوع زلزله
هیچ‌گونه دسترسی برای ورود به داخل بازار وجود ندارد و قطعا شاهد فاجعه انسانی خواهیم بود. گویی تمام مشکلات شهر تهران که در شهر پراکنده‌اند به شکل یکجا در این منطقه وجود دارد. امسال چند بار در این منطقه و اطراف آن زمین فرونشست داشته که دلیل آن وجود قنات‌های قدیمی بسیاری است که به گفته رحمت‌الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت،
محیط‌زیست و خدمات شهری این قنات‌ها خطرناک هستند و لازم است شهرداری تهران برای تامین امنیت راهکار خاصی اتخاذ کند. وجود زیرساخت‌های قدیمی و نیز وجود گسل در این منطقه مشکلات را بیش از پیش کرده است، به گونه‌یی که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که در صورت بروز زلزله این منطقه بیش از نقاط دیگر دچار خسارت خواهد شد.
وضعیت بازار تهران بدتر از پلاسکو
اسماعیل خیرآبادی، عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز به تازگی در گفت‌وگویی عنوان کرد که 30درصد ساختمان‌های تهران ایمن نیستند و در صورت بروز هر گونه اتفاقی امکان دسترسی به آن ساختمان‌ها وجود ندارد. وی در مورد وضعیت ایمنی بازار که مراجعه‌کنندگان زیادی روزانه به این اماکن می‌روند، هم گفت: در مورد بازار تهران باید بگویم که وضعیت آن بسیار بدتر از ساختمان پلاسکو است و اگر آتش‌سوزی کوچکی در آنجا رخ دهد، شاهد صدمات جانی و مالی زیادی خواهیم بود.
عابد ملکی، شهردار منطقه 12 نیز اعلام کرده که وجود تعداد زیادی ساختمان و فضای کسب و کار تولیدی و انباری‌ها شبیه پلاسکو، پتانسیل وقوع چنین حوادثی را افزایش داده است.
با وجود اینکه منطقه 12به عنوان یکی از مناطق قدیمی با بافت تاریخی 400ساله برای بسیاری از کارشناسان شناخته شده اما چندی است در محدوده این منطقه بی‌مهری‌هایی به بافت‌های تاریخی صورت می‌گیرد که این بی‌توجهی‌ها هویت شهری تهران را تهدید می‌کند. از جمله محلاتی که در این منطقه مورد تعرض قرار گرفته محله عودلاجان بود که هم‌اکنون بخشی از آن به تملک از تعاونی مسکن ناجا درآمده و در اثر این تملک آثار تاریخی همچون خانه درویشی‌ها جز خاکروبه چیزی باقی نمانده است. از سوی دیگر بافت‌های تاریخی منطقه در اثر اتفاقاتی نظیر فرونشست‌ها همواره در معرض آسیب قرار دارند و به دلیل اهمیت موضوع انتظار می‌رود، مسوولان برنامه‌ریزی جدی برای حفظ و نگهداری بافت تاریخی شهر انجام دهند.
طرح ترافیک برای تاکسی‌ها
در این میان به نظر می‌رسد، شهرداری برای سامان دادن به این قسمت پرتردد از شهر برنامه خاصی در دست اقدام دارد. اعلام محدودیت جدید برای ورود تاکسی‌ها به محدوده بازار یکی از این برنامه‌هاست و گویی قرار است این قسمت از شهر باز هم خلوت شود. به گزارش مهر، ابوالفضل قناعتی در خصوص محدودیت جدید رانندگان تاکسی در محدوده منطقه ۱۲ و بازار گفت: از این به بعد تاکسی‌هایی که می‌خواهند وارد محدوده بازار شوند باید طرح ترافیک خریداری کنند. البته این محدودیت شامل حال تاکسی‌های گردشی نمی‌شود و مربوط به رانندگان تاکسی است که در خط‌های دیگری جز خط بازار فعالیت می‌کنند.
وی ادامه داد: در حال حاضر برخی رانندگان خطی در محدوده مرکزی شهر و غیر از خط پیش‌بینی شده فعالیت می‌کنند که در آینده نزدیک، ورود این نوع تاکسی‌ها به محدوده منطقه ۱۲ محدود خواهد شد. همچنین پلیس Police طی پنج ماه آینده به‌طور جدی در این زمینه اعمال قانون Law خواهد کرد.  به گفته قناعتی در حال حاضر تاکسی‌های گردشگری مشمول طرح جدید ساماندهی ترافیکی محدوده منطقه ۱۲۲ نیستند اما تاکسی‌های خطی تنها در محدوده مجاز باید تردد کنند؛ در غیر این صورت اعمال قانون می‌شود.
ساماندهی مشاغل در بازار تهران
یکی دیگر از اقدام‌های صورت گرفته در این منطقه ساماندهی مشاغل است و بر اساس گفته‌های کامران زنگیشه مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران، آرای صنف کشبافان در منطقه 12 صادر شده و بیشترین توفیق در طرح انتقال مربوط به 180 واحد صنفی تفت آجیل بوده است. زنگیشه با بیان اینکه آرای واحدهای صنفی کشبافان در منطقه 12 صادر شده است، گفت: اتحادیه مذکور با توافق شرکت شهرک‌های صنعتی و شرکت ساماندهی، شهرک قرچک ورامین را برای انتقال این صنف انتخاب کرده است؛ اما متاسفانه ثبت‌نام اعضای صنف در شهرک‌ها سرعت بسیار کمی دارد و لازم است انجام این مهم تسریع شود. مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر مهلت آرای این صنف رو به پایان است، افزود: به محض اتمام باید از طریق مراجع قانونی روند جابه‌جایی این واحدها به مرحله اجرا گذاشته شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع:اقتصاد آنلاین 

کدخبر: 243939 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟