خرید و فروش پر رونق سهام سایپا

رکنااقتصادی: طی معاملات روز جاری سرمایه گذاران شاهد معاملات پر قدرتی در گروه خودروساز به ویژه لیدر نارنجی پوش بودند که این روند موجب داد و ستد پر حجم سهام “خساپا” در سقف قیمت های مجاز روزانه شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول به نقل از بورس نیوز، امروز حدود ۳۹۵ میلیون سهم “خساپا” در حالی با تشکیل صف های میلیونی خریداران مورد معامله قرار گرفت که در مقابل جاده مخصوص، شرکت ایران خودرو چندان نتوانسته مورد توجه فعالان بازار قرار گیرد و تنها به معامله حدود ۳۹ میلیونی در روند متعادل و البته گاه مثبت و گاه منفی قیمت سهام خود اکتفا کند.

104505_501

این در حالی است که بر خلاف این روندهای معاملاتی، آمارهای مقایسه ای میان عملکرد این دو غول خودروساز و اخبار پیرامون آنها، بیانگر واقعیت های دیگری است که جالب توجه به نظر رسیده و قابل تأمل است.

بر این اساس، همانطور که در جدول ذیل نیز می توان مشاهده کرد بررسی آمارهای مقایسه ای چند متغیر مهم پیرامون “خساپا” و “خودرو” حاکی از آن است که از نظر میزان تولید و به تبع آن میزان و مبلغ فروش، شرکت ایران خودرو به مراتب عملکردی بالاتر از ساپیا دارد.

بطوریکه سایپا در حالی برای سال مالی ۹۵ خود تولید ۴۲۶ هزار دستگاه انواع خودرو را در برنامه پیش بینی کرده که این رقم در شرکت ایران خودرو ۵۸۰ هزار دستگاه می باشد. به عبارت بهتر میزان تولید خودرو در مجموعه آبی پوشان ۱.۴ برابر میزان تولیدات نارنجی پوشان جاده مخصوص است.

همچنین از نظر مبلغ فروش نیز “خودرو” با برآورد حدود ۲۲۸ هزار میلیارد ریال درآمد برای امسال، حدود ۲.۵ برابر سایپا فروش خواهد داشت که با احتساب آن حاشیه سود عملیاتی ایران خودرو ۱.۸ برابر خودروسازی سایپا به دست می آید.

این در حالی است که شرکت سایپا ۲.۲ برابر ایران خودرو زیان انباشته تلفیقی را تا پایان سال مالی ۹۴ خود به ثبت رسانده است. حال آنکه “خودرو” در مقابل ۵۰۰۳ میلیارد تومان زیان انباشته “خساپا” تنها ۲۳۲۲ میلیارد تومان زیان انباشته تلفیقی دارد.

اما تمام این نکات مثبت در حالی پیرامون متغیرهای “خودرو” در مقایسه با سایپا وجود دارد که بر خلاف آن، ارزش بازاری این غول خودروساز به دلیل عملکرد نامطلوب تیم مدیریتی آن پیرامون روند قیمتی سهم و بازار سازی های انجام شده در بورس کمتر از ارزش بازاری سایپاست. بطوریکه ارزش بازاری ۴۵۶۶ میلیارد تومانی “خودرو” تنها ۰.۹ برابر ارزش بازاری ۴۸۱۳ میلیاردی رقیب خود می باشد.

اینجاست که بایستی پرسید بی تفاوتی و بی برنامگی مدیران ایران خودرو تا کجا ادامه خواهد داشت؟! زیرا بارها و بارها شاهد بروز همین اتفاق در روند قیمتی سهم و ارزش بازاری آنها بوده ایم، بطوریکه سهام سایپا اکثراً با عملکردی مطلوب مدیریت تر می شود اما ایران خودرو در این رابطه همواره از رقیب خود جا می ماند این در حالی است که هاشم یکه زارع به عنوان مدیر عامل این غول خودروساز در مجمع عادی سالیانه به سهامداران شرکت قول داد که روند نامطلوب سهام پایان یابد و دیگر شاهد بی تفاوتی مدیران این مجموعه به بازار سرمایه نباشیم قولی که هیچ گاه رنگ واقعیت به خود نگرفت .

حال آنکه جدا از بحث متغیرهای عملکردی و آمارهای مقایسه ای، بایستی به اخبار و چشم انداز آتی پیش روی دو مجموعه نیز نیم نگاهی انداخت. چرا که طی ماه های گذشته شاهد آن بودیم که سایپا تنها همکاری های خود را با شرکت خودروسازی سیتروئن فرانسه آغاز کرد، اما شرکت ایران خودرو علاوه بر از سرگیری همکاری ها با پژوی فرانسه و قرارداد با بنز، که یکی از بزرگترین شرکت های خودروساز جهان است، به دنبال انعقاد قرارداد با فیات نیز می باشد.

از سوی دیگر “خساپا” در حالی افزایش سرمایه خود را از محل تجدید ارزیابی دارایی ها عملیاتی کرده که “خودرو” همچنان پتانسیل استفاده از این امکان را نیز دارا می باشد.

افزون بر این موارد، “خودرو” برنامه فروش بلوک سهام بانک و بیمه پارسیان از پرتفوی “خگستر” و فروش بلوک های لیزینگ خودرو غدیر و تولید محور خودرو را از پرتفوی “خاور” در برنامه دارد و فروش سهام “خگستر” خود را نیز پیش بینی کرده که تحقق آنها می تواند بر سود این غول خودرو ساز نیز اثرگذار باشد.

از همین رو نتیجه گیری این امر را به سرمایه گذاران و سهامداران و فعالان بازار سرمایه می سپاریم تا پیرامون این امر قضاوت Judgment کنند که واقعاً مدیران کدام مجموعه عملکرد بهتری را از خود به نمایش گذاشته و کدامیک لیاقت بیشتری دارند؟! و براستی بی کفایتی برخی مدیران برای صیانت و حفاظت از سرمایه سهامدارانشان تا کجا ادامه خواهد داشت؟!برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 241905 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟