نخود و لوبیا هم با مردم قهر کردند

رکنا اقتصادی : در حالی که قیمت انواع اقلام خوارکی دائم قد می کشد و رشد می کند، روسای اتحادیه ها توپ گرانی را انداخته اند توی زمین دولت و وزارت جهاد و کشاورزی و دولتی هم فعلا سرشان به کارهای مهمتری گرم است و فرصت ندارند به مشکلات مردم رسیدگی کنند ! 
در زمینه گران شدن قیمت حبوبات عباسعلی کرباسی داریان، عضو هیات‌مدیره بنکداران مواد غذایی،  افزایش قیمت دلار و صادرات را عامل بالا رفتن ناگهانی قیمت برخی از حبوبات دانست وگفت: بخشی از حبوبات ما از جمله نخود و لپه به کشور‌هایی همچون عراق و پاکستان صادر می‌شود که عامل بالا رفتن قیمت آن در بازار داخلی است. درواقع هر وقت صادرات حبوبات به خارج آزاد می‌شود، در قیمت حبوبات جهش داریم و زمانی که آزادی Freedom صادرات با بالا رفتن قیمت ارز همراه  می‌شود، تولیدکنندگان و بازرگانان ترجیح می‌دهند کالای خود را روانه بازارهای خارجی کنند تا سود بیشتری در  داشته باشند. علاوه بر این بالارفتن قیمت حبوبات در کشور به میزان تعرفه‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی بر واردات حبوبات وضع می‌کند، بستگی دارد.

وی اضافه کرد: عامل دیگر گرانی اقلامی مثل نخود، لپه و لوبیاچیتی عدم تناسب بین تولید و مصرف است، چراکه به اندازه مصرف این اقلام، تولید در کشور وجود ندارد.
از سوی دیگرسید رضا نورانی، رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی درباره تاثیر افزایش نرخ ارز بر گرانی حبوبات چنین نظر داد: بیشتر حبوبات تولید داخل است و افزایش قیمت آن ربطی به افزایش نرخ ارز ندارد. در زمینه برخی محصولات همچون نخود نیز به دلیل خودکفایی در تولید، صادرات صورت می‌گیرد. نورانی با استناد به گزارشی که رئیس انجمن نخود در ارتباط با تولید این محصول داده، گفت: میزان نخود تولیدی در سال 94 به میزان 330 هزار تن و در سال 95 حدود 300 هزار تن بوده است. در همین راستا کاهش 30 هزار تنی تولید نخود و از طرفی افزایش مصرف عامل بالا رفتن قیمت این محصول است. به طور کلی عواملی همچون کاهش تولید جهانی، افزایش مصرف داخلی و انبار بخشی از محصولات توسط انبارداران عامل بالا رفتن قیمت حبوبات است.

این در حالی است که مقام معظم رهبری امسال را سال اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل نام نهاده اند و حتی در دولت نیز یک ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تشکیل شده است اما در زمینه تامین نیازهای اولیه مردم به ویژه اقلام خوراکی پرمصرف مانند حبوبات و گوشت و سبزی و برنج و مانند اینها نه تنها  اثری از رویکرد مقاومتی به اقتصاد نیست بلکه با افزایش قیمت ها و نرخ ها گرانی و کمبود همچنان مردم کم در مد را تحت فشار قرار داده است .

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

 

کدخبر: 235527 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟