کاهش محسوس مصرف آب توام با افزایش راندمان

طرح اولیه ساخت نیروگاه گازی توس به سال 1382 برمی گردد اما قرارداد احداث آن در سال 1383 به امضا رسید. این نیروگاه که در کیلومتر 15 جاده مشهد- قوچان واقع شده است نیروگاهی است که در زمستان سال گذشته کلنگ تبدیل این نیروگاه گازی ازحالت ساده به سیکل ترکیبی با حضور حمید چیت چیان وزیر نیرو به زمین زده شد و عملیات اجرایی ساخت 3 واحد بخاری برای استفاده از بویلرهای این نیروگاه آغاز شد.

طبق جدول وبرنامه زمانی مقرر شده است که نخستین واحد بخاری این نیروگاه در آذرماه سال آینده به بهره برداری برسد و واحد دوم و سوم این نیروگاه در زمستان سال 97 افتتاح شود؛ با افتتاح از این سه واحد بخاری ظرفیت تولید برق نیروگاه به بیش از هزار و400 مگاوات خواهد رسید.

البته نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم؛ فعالیت هر واحد 160 مگاواتی تولید برق روزانه به طور متوسط نیاز به یک میلیون مترمکعب گاز طبیعی یا معادل آن یک میلیون لیتر سوخت مایع دارد و از این رو، با افزایش 480 مگاواتی ظرفیت تولید برق در نیروگاه توس بدون مصرف سوخت، 3 میلیون مترمکعب در روز در مصرف سوخت گاز کشور صرفه جویی می شود که سالانه این رقم بیش از یک میلیارد مترمکعب خواهد بود.

با تبدیل شدن نیروگاه گازی توس به سیکل ترکیبی راندمان این نیروگاه بیش از 50 درصد رسید. در واقع افزایش راندمان نیروگاه توس با سرمایه گذاری بالغ بر 402 میلیون یورو محقق می شود. اما نکته مهمی که در این نیروگاه سیکل ترکیبی حائز اهمیت است خنک سازی واحدهای حرارتی تولید برق است به طوری که بیشترین میزان مصرف آب نیروگاه های حرارتی مربوطه به برج های خنک کننده تَر است که معمولا این برج ها در مناطق پرآب نصب می شوند و در باقی موارد از برج های خشک که مصرف آبی به مراتب کمتر از برج های تر دارند، استفاده می شود.

در واقع نوعی از برج خنک کننده وجود دارد که مصرف آبی به صورت حداقلی داشته که در مقابل برج های خشک نیز مصرف آب آنها به حساب نمی آید و این برج ها که کار خنک سازی بخار داغ خروجی از توربین را با استفاده از گردش هوا انجام می دهند به یا همان سیستم خنک کاری معروف هستند.ACC استفاده از این نوع سیستم خنک کاری موجب می شود تا مصزف آب در نیروگاه ها به حداکثر 12 لیتر بر ثانیه برسد در حالی که اگر به جای این سیستم از برج خشک استفاده می شد مصرف بیش از 30 لیتر برثانیه و در صورت استفاده از برج تر مصرف آب در نیروگاه به بیش از 500 لیتر برثانیه می رسید. بنابراین احداث نیروگاه سیکل ترکیبی توس که بالغ بر 402 میلیون یورو به منظور افزایش راندمان در آن هزینه شده است از این جهت اهمیت دارد که با استفاده از یک سیستم نوین در جهت کاهش مصرف آب این نیروگاه گام های موثری برداشته است.
برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع:برنا

کدخبر: 235451 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟