خودروسازان داخلی به دنبالانحصاربازار خودرو نیستند

به گزارش خبرنگار اقتصادی رکنا : پس از تدوین دستورالعمل جدید وزارت صنعت در خصوص واردات خودرو، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، خودروسازان داخلی را متهم به اعمال نفوذ در این دستور العمل کرد و پیامدهای اجرایی شدن آن را، حذف شرکت های واردکننده از بازار خودرو ایران و همچنین کامل شدن انحصار توسط خودروسازان داخلی دانست.

سعید مدنی، مشاور خودرویی وزیر صنعت عنوان کرد : واقعیت این است که نمی توان نسبت به هیچ موضوعی دیدگاه صددرصدی درست و یا غلط داشت و با توجه به آن می بایست همیشه حد میانه را در نظر گرفت.
مدنی در ادامه افزود : موضوعی که از گذشته در خصوص انحصار طلبی خودروساز ها مطرح بوده درست نیست و خودروسازان هیچ وقت به دنبال انحصار در بازار ایران نبوده اند.
مشاور امور خودرو وزیر صنعت بیان داشت : برخی از خودروسازان داخلی به واسطه همکاری با برخی از شرکت های خارجی ماننده رنو، پژو و سیتروئن، در خصوص تولید محصول و یا کمک های فنی، ارتباط داشته و دارند.
وی ادامه داد : نگرانی که وجود داشت مربوط به بخشی از واردات خودرو بود که توسط برخی از واردکنندگان صورت می گرفت آن هم در شرایطی که تیراژ بالایی از تولید همان برند وارداتی و در همان کلاس، به واسطه همکاری مشترک در اختیار خودروسازان داخلی بود، در نتیجه شرکت های خارجی دغدغه ای برای ورود به بازار بسیار خوب ایران نداشتند.
مدیرعامل سابق سایپا افزود : ایرادی بر واردات آن دسته از خودروهایی که تولیدشان در داخل توجیه اقتصادی نداشته و یا توان تولیدشان در ایران وجود ندارد وارد نیست چنانکه آن دسته از خودروهای نیز در بازار ایران مشتری خاص خودرا داشته و دارد.
مدنی با اشاره به اینکه واردات خودروهایی پر تیراژ به موضوع اشتغال لطمه شدیدی وارد می کند، تصریح کرد : اما در خصوص واردات برخی از خودروها از یک برند خارجی که توان تولید آن نیز در ایران وجود دارد، می بایست نهوه ورود آن به کشور تغییر کرده و ماهیت آن را به قرارداد همکاری فنی تبدیل کنیم.خودروساز ها به دنبال جلوگیری از واردات خودرو و به دنبال آن انحصار در بازار ایران نیستند چنانکه وزارت صنعت می بایست به فکر منافع ملی و موضوع مهم اشتغال نیز باشد.
وی در پایان خاطرنشان کرد : هنوز خبری در خصوص نهایی شدن دستورالعمل جدید واردات خودرو به دست من نرسیده است اما به نظر نمی رسد قبل از بررسی های نهایی و متعادل سازی های لازم به مرحله ی اجرا برسد

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 234444 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟