اتفاق مهم در کشورمان/ پوست مصنوعی ساخته شد + فیلم
حجم ویدیو: 12.97M | مدت زمان ویدیو: 00:01:46

پوست مصنوعی در علم پزشکی کاربردهای بسیار دارد.

به گزارش رکنا، برای نخستین بار در ایران پوست مصنوعی توسط اولین دانشجوی دکتری رشته مهندسی پزشکی با گرایش بیومتریال در دانشگاه صنعتی امیر کبیر ساخته شد.

 ساخت پوشش مرکب و جایگزین مصنوعی پوست بر پایه آلیاژ کیتوسان ، ژلتین و پلی وینیل الکل رساله دکتری دکتر سید بهرام بهرامی دانشجوی رشته مهندسی پزشکی با گرایش بیو متریال در دانشگاه امیر کبیر است .

دکتر بهرامی در مورد انگیزه ساخت پوست مصنوعی گفت : پوست یکی از مهم ترین اعضاء بدن است و بطور دائم در معرض انواع صدمات ، جراحات و سوختگی ها قرار دارد . زخم ها  و جراحات پوستی بسته به عمق جراحات ، امکان ترمیم خود بخودی ، وجود یا عدم  عفونت و سایر ویژگی ها ، تقسیم بندی های مختلفی دارند که هر یک از آنها با مکانیزم و شیوه خاصی ترمیم می شود . بکارگیری شیوه مناسب درمان وانتخاب پوشش و پانسمان مناسب با نوع زخم از اهمیت ویژه و اساسی برخوردار است .

جایگزین های مصنوعی پوست

تحقیقات زیادی  روی انواع پوشش و جایگزین های مصنوعی پوست شده است ولی هنوز هم پوششی که مناسب برای تمام زخم ها باشد تهیه نشده است ، لذا این زمینه جای تحقیق بسیار دارد . در تهیه پوشش و جایگزین پوست کارهای زیادی با استفاده از مخلوط پلیمرها صورت گرفته است .

دکتر بهرامی درباره تحقیق خود گفت : در این تحقیق از بیوپلیمرهای کیتوسان ، ژلاتین و پلیمر پلی وینیل الکل استفاده شد . به منظور تهیه یک آلیاژ به شکل فیلم بصورت ترکیبات تک جزئی ، دو جزئی و سه جزئی و شبکه ای کردن آن ، شرایط فرایند بررسی و بهینه سازی شد . ویژگی های پوشش های تهیه شده از قبیل خواص فیزیکی آبدوستی سطحی ، آبدوستی توده ، نرخ عبور بخار آب ، خواص مکانیکی ( استحکام و ازدیاد طول در حد پارگی ) خواص ریز ساختاری ، ویژگی های شیمیائی و گروههای عاملی موجود در ساختار ماده خواص حرارتی دینامیکی مکانیکی ( پایداری حرارتی ، آب موجود در ساختار ماده ، نقاط انتقال حرارتی و امتزاج پذیری اجزاء ) در نمونه های تک جزئی ، دو جزئی و سه جزئی با ترکیب در صدهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت .

به منظور ارزیابی زیستی این پوشش ها در سطح (in vitro ) پارامترهای سمیت زایی سلولی ، مطالعه چسبندگی و رشد سلولهای فایبروبلاست ( L929) به لحاظ کمی و کیفی و رفتار هموستازی و چسبندگی پلاکتها به سطح پوشش ها ( به روش LDH ) مورد مطالعه قرار گرفت .

بررسی پوست مصنوعی روی خوکچه هندی

به منظور مطالعه عملکرد این پوشش در سطح ( in vivo ) ، تأثیر آن در روند التیام ترمیم زخم تمام ضخامت در مدل حیوانی خوکچه هندی به لحاظ کمی و کیفی بررسی شد. دربررسی ژئو متریک زخم ها به اندازه گیری ابعاد زخم ، ابعاد بافت جوانه ای و بافت پوششی پارامترهای در صد کلی ترمیم ، در صد جمع شدگی زخم و در صد اپی تلیالیزاسیون در نمونه های مختلف درمانی و کنترل تعیین و به لحاظ آماری مقایسه شد. برای مطالعه روند ترمیم و مطالعه تأثیرات این مواد بر مکانیزم ترمیم مطالعات هیستوپاتولوژیکی انجام پارامترهای مختلفی از قبیل ترمیم بافت کراتینی و کیفیت آن ، حضور سلولهای آماسی ، حضور سلول های فایبروبلاست ، تشکیل بافت همبندی و کیفیت آن ، عروق خونی ، تشکیل فولیکولهای مو در حین ترمیم در نمونه های درمانی در مقایسه با پوست نرمال و نمونه کنترل بررسی شد .

دکتر بهرامی در مورد نتایج بدست آمده از تحقیقات گفت : نتایج نشان داد پوشش مرکب و آلیاژ تهیه شده علاوه بر دارا بودن خواص فیزیکی ، مکانیکی و شیمیایی مناسب ، پاسخ سلولی مناسبی در سطح ( in vivo ) نیز آلیاژ تهیه شده اثر قابل توجهی را در پارامترهای کمی و کیفی ترمیم زخم تمام ضخامت داشت و در تمامی مراحل ترمیم از جمله افزایش مهاجرت و نفوذ سلولهای پلی مورفونوکلئر و ماکروفاژها به سطح زخم ، تحریک سلولهای فایبروبلاست ، تولید بافت همبندی و کلاژن تأثیر داشته و باعث بهبود میزان جمع شدگی زخم ، اپی تلیالزاسیون و در نهایت سرعت التیام زخم شد.

بنابراین آلیاژ  سه جزئی کیتوسان / ژلاتین / پلی وینیل الکل تهیه شده به شکل فیلم قابلیت استفاده بعنوان یک پوشش مرکب و جایگزین مصنوعی پوست را دارا ست .

کدخبر: 746011 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟