کراتینه مو چیست؟

کراتین در اصل یک نوع پروتئین است که در به طور طبیعی در موها وجود دارد. این پروتئین باعث صاف درخشان بودن موها می‌شود.

به گزارش رکنا ، این پروتئین به میزان کافی در ساختمان موی افرادی که موهای فر یا موهای وز دارند، وجود ندارد. عمل کراتینه مو در حقیقت با جایگزین کردن مقدار کراتین مورد نیاز موها، باعث نرم شدن و صاف شدن آن‌ها تا ماه‌ها می‌شود. این تکنیک که اغلب پرهزینه هم است. امروزه در آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی بسیاری انجام می‌شود و با استقبال بسیاری از بانوان هم مواجه شده.

این باور که این روش باعث صاف شدن موها می‌شود در حقیقت اشتباه است. در هنگام انجام این روش از محلولی استفاده می‌شود که کراتینه با موها ترکیب شده و کتیکول مو را به دلیل نبودن کراتین در موهای آسیب دیده را ترمیم می‌کند. نتیجه ترمیم کوتیکول مو، به وجود آمدن موهایی صاف و براق است.

این را در نظر داشته باشید که کیفیت موهای طبیعی ما بهترین حالت است و ما با رنگ کردن، اتو کرده و استفاده از مواد شیمیایی مختلف، باعث نابودی موهای خودمان می‌شویم. کراتین کردن موها فقط برای موهایی مناسب است که بسیار وز و قابل شانه کردن، نیستند.

روش انجام کراتینه مو چیست؟

برای انجام کراتینه مو، آرایشگر از محصول صاف کننده کراتین استفاده می‌کند و روی موهای شما قرار می‌دهد. این محلول ممکن است از منابع طبیعی، حیوانی یا مصنوعی به دست آمده باشد. استفاده از کراتینه‌های طبیعی یا حیوانی نتیجه بسیار بهتر و عوارض کمتری دارد. بعد از قرار دادن کراتین روی موها، آرایشگر از یک اتوی مو استفاده می‌شود تا از گرمای آن به عنوان تثبیت کننده کراتین بهره ببرد. این عمل بسته حجم و بلندی موهای شما ارتباط دارد و ممکن از ۹۰ دقیقه یا بیشتر طول بکشد.

فواید کراتینه مو

افرادی که از تکنیک کراتینه مو استفاده کرده‌اند همیشه از موهای صاف خود و این‌که بسیار راحت شانه می‌شوند، تعریف کرده‌اند. این تاثیرات بسته به سلامت موهای شما و ضخامت طبیعی آن‌ها و نوع کراتینی که استفاده می‌کنید، بسیار متفاوت است. روش کار این تکنیک صاف کردن سلول‌هایی است که شاخه‌های مو را ایجاد می‌کنند. لایه‌هایی از این سلول‌ها که کوتیکور مو نام دارند، کراتین را جذب کرده و درنتیجه موهای شما براق به نظر می‌رسند.

ماندگاری موهای کراتینه شده چقدر است؟

یکی از فواید این تکنیک، ماندگاری آن است. البته درمان با این روش معمولا نتایج کاملا متفاوتی دارد. ولی می‌توان گفت که به طور متوسط کراتینه مو بین ۲ تا ۳ ماه ماندگاری دارد. ماندگاری کراتینه به این بستگی دارد که چقدر موهای خود را شامپو می‌کنید. معمولا پیشنهاد می‌شود که موهای خود را هفته‌ای یک تا دو بار بشورید و از شامپوها و نرم‌کننده‌های بدون سولفات استفاده کنید تا ماندگاری آن بیشتر باشد.

عوارض کراتینه مو

انجام این تکنیک به صورت طبیعی نه فقط مضر نیست بلکه فایده‌های بسیاری هم دارد. اما مشکل اصلی در شیوه به کارگیری آن است که باعث به وجود آمدن خطراتی می‌شود. آگاه داشتن از مشکلات و مضرات کراتینه مو حق هر شخصی است که می‌خواد از این روش استفاده کند. این روش عوارضی می‌تواند داشته باشد که به شرح زیر است.

حساسیت

کراتینه مو ممکن است باعث بروز حساسیت‌هایی شود. علائم این حساسیت می‌تواند شامل خارش یا دانه‌های قرمز رنگ باشد. کسانی که پیش زمینه آلرژی و حساسیت دارند به هیچ عنوان از این روش استفاده نکنند.

ریزش و نازک شدن مو

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کراتینه مو ریزش موها است. دیده شده که بسیاری از افراد موهایشان پس از نخستین شست و شو از ریشه کنده شده. در بسیاری از اوقات نازک شدن مو در طی چند هفته پس از انجام این کار دیده شده. در صورت مشاهده این موارد به پزشک متخصص مو مراجعه کنید.

سرطان

قدرت صاف‌کنندگی موها به دلیل وجود فرمالدئید است. فرمالدئید، یک ماده سرطان‌زاست که تقریبا در اغلب محصولات کراتینه مو یافت می‌شود. حتی نوع مشهور کراتینه مو به نام نوع برزیلی حاوی فرمالدئید است. اگر چه بیشتر سالن‌های زیبایی از ماسک‌های مو برای پاک کردن فرمالدئید استفاده می‌کنند ولی هیچ روشی وجود ندارد که از جذب مقدار بسیار کم فرمالدئید از سطح پوست پیشگیری کند و متاسفانه فرمالدئید خاصیت بالقوه شدیدی برای بروز سرطان دارد.

قیمت کراتینه مو

قیمت کراتینه مو به عواملی مانند پرپشتی، میزان قد موها و مارک کراتینی دارد که مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبعا کسانی که موهای بلند و پرپشتی دارند و می‌خواهند از بهترین مارک آن استفاده کنند، قیمت بیشتری باید پرداخت کنند. قیمت انجام این کار برای موهای کوتاه از ۱۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و برای موهای بلند از ۳۰۰ هزار تومان شروع می‌شود.

کراتینه مو مردانه چیست؟

آقایان هم برای داشتن موهای صاف و دلخواهشان، می‌توانند از کراتینه مو استفاده کنند و موهای خود را صاف و براق کنند. این تکنیک در آقایان همان تاثیری را دارد که برای بانوان دارد. کراتینه با مو ترکیب شده و آسیب‌ وارد شده کوتیکول موها را ترمیم می‌کند. بدین ترتیب شما برای چندین ماه، موهایی صاف و براق خواهید داشت که به راحتی شانه می‌شوند و فرم دلخواه شما را به خود می‌گیرند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 656370 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟