با این ویتامین ها پیر نمی شوید!

به گفته تریستا بست متخصص تغذیه، در شرایطی که امکان بازگرداندن زمان وجود ندارد، برخی ویتامین‌ها و مواد مغذی ممکن است از پیری زودرس پیشگیری کرده و سرعت پیری را کند کنند.

به گزارش رکنا، برخی مواد مغذی دارای خواص ضد پیری - توانایی به تاخیر انداختن بیولوژی فرآیند پیری هستند.

به گفته دکتر اسکات آنتونی، این مواد مغذی به واسطه توانایی خود در غلبه بر سمومی که به مرور زمان در بدن انباشته می‌شوند می‌توانند به کند شدن روند پیری کمک کنند.

اکسیداسیون یک واکنش شیمیایی است که موجب تولید رادیکال‌های ازاد می‌شود. رادیکال‌های آزاد نیز می‌توانند به سلول‌های سالم بدن آسیب وارد کنند. همچنین، عملکرد سیستم ایمنی بدن با افزایش سن افت می‌کند. خوشبختانه، ویتامین‌ها و مواد معدنی در همکاری با سیستم ایمنی و به واسطه خواص آنتی اکسیدانی خود می‌توانند خطر بیماری‌های مرتبط با افزایش سن را کاهش دهند.

در ادامه فهرستی از مواد مغذی که خواص ضد پیری بهره می‌برند، ارائه شده است.

مواد مغذی ضد پیری:

در شرایطی که بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی در دسترس هستند، اما موثرترین موارد برای مقابله با پیری آن‌هایی هستند که علیه آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو عمل می‌کنند. بیشتر مواد مغذی مورد نیاز در این زمینه را می‌توانید از طریق رژیم غذایی یا مصرف یک مکمل دریافت کنید.

کورکومین

کورکومین ماده فعال اصلی در گیاه زردچوبه است و از خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهاب در سطح سلولی بهره می‌برد که ممکن است به بهبود سلامت پوست و محافظت در برابر سرطان کمک کند. چه به صورت خوراکی، موضعی یا در قالب پودر، مصرف ۵۰۰ تا ۱,۰۰۰ میلی گرم کورکومین در روز را برای افراد عادی توصیه شده است. از خطرات مرتبط با مصرف بیش از حد کورکومین می‌توان به سردرد و مشکلات گوارشی و همچنین تداخل با برخی داروها که برای درمان سوزش سردل و رفلاکس معده استفاده می‌شوند و تداخل در توانایی بدن برای توقف خونریزی اشاره کرد.

کوآنزیم کیو ۱۰

کوآنزیم کیو ۱۰ یک آنتی اکسیدان است که تولید کلاژن را تقویت می‌کند. بنابر یک بررسی در سال ۲۰۱۸، اثر ضد پیری کوآنزیم کیو ۱۰ توانایی تبدیل انرژی توسط سلول‌ها را بهبود می‌بخشد. شما می‌توانید کوآنزیم کیو ۱۰ را به روتین مراقبت از پوست فعلی خود اضافه کنید.

کلاژن

کلاژن پروتئینی در بدن است که خاصیت کشسانی پوست را بهبود بخشیده و چین و چروک‌ها و خطوط پوست را کاهش می‌دهد. زنان ممکن است روند از دست دادن کلاژن بدن خود را از دهه دوم زندگی خود و برخی حتی از ۱۸ سالگی تجربه کنند. کلاژن انواع مختلفی دارد و بهترین گزینه برای مقابله با پیری ترکیبی از سه نوع ۱، ۲ و ۳ است. نوع ۱ و نوع ۳ کلاژن موثرترین گزینه‌ها در زمینه مبارزه با پیری هستند و مصرف آن‌ها در قالب پودر می‌تواند بیشترین کارایی را ارائه کند.

رزوراترول

رزوراترول آنتی اکسیدانی شناخته شده به واسطه آثار ضد پیری خود است و به نظر می‌رسد در قالب مکمل بیشترین تاثیرگذاری را به همراه دارد. خواص ضد پیری رزوراترول احتمالا از توانایی آن در افزایش طول کروموزوم‌ها ناشی می‌شود. افزون بر این، رزوراترول می‌تواند با فعال کردن ژنی به نام SIRT۱ از بدن در برابر پیری محافظت کند. از عوارض جانبی استفاده بیش از حد از رزوراترول می‌توان به مشکلات گوارشی اشاره کرد، اگرچه به طور معمول شدید نیستند.

ویتامین C

یک بررسی در سال ۲۰۱۷ نشان داد که ویتامین C از طریق افزایش تولید سلول‌های ایمنی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. ویتامین C می‌تواند از پوست در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کند. یک بررسی دیگر در سال ۲۰۱۷ نیز نشان داد که ویتامین C به محافظت در برابر پیری زودرس کمک می‌کند. ویتامین C نه تنها یک آنتی اکسیدان قدرتمند است، بلکه می‌تواند به رفع لکه‌های کبدی (لکه‌های تیره روی پوست) و حلقه‌های تیره اطراف چشم‌ها که از نشانه‌های پیری هستند، کمک کند. ویتامین C را می‌توان از طریق رژیم غذایی یا مکمل‌ها دریافت کرد. مقدار مصرف توصیه شده روزانه این ویتامین برای یک بزرگسال ۶۵ تا ۹۰ میلی گرم است. با این وجود، حد ایمن برای مصرف روزانه ۲,۰۰۰ میلی گرم است. مصرف بیش از حد ویتامین C می‌تواند موجب برخی عوارض جانبی مانند استفراغ، سوزش سردل، و اسهال شود.

ویتامین E

ویتامین E می‌تواند به محافظت از کلاژن و توقف اکسیداسیون لیپیدهای مرتبط با پیری و پوست کمک کند. این ماده مغذی همانند ویتامین‌های D و K، یک ویتامین محلول در چربی است و به بهبود چین و چروک‌های پوست، لکه‌های تیره پوست و تقویت کشسانی آن کمک می‌کند. با این وجود، بر میزان مصرف ویتامین‌های محلول در چربی باید نظارت داشت زیر امکان بروز مسمومیت با آن‌ها وجود دارد.

سلنیوم

سلنیوم یک ماده معدنی است که از کمبود ویتامین E جلوگیری می‌کند. همچنین، سلنیوم بروز آسیب در DNA را کاهش می‌دهد. این ماده مغذی در مواد غذایی مانند آجیل برزیلی، یا به شکل مکمل با دوز مصرف توصیه شده روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ میکروگرم در دسترس است.

استفاده بلند مدت از مکمل‌های سلنیوم ممکن است با افزایش خطر دیابت نوع ۲ و سرطان پیوند خورده باشد، اما شواهد متناقضی در این زمینه وجود دارند و برخی نشان می‌دهند که سلنیوم ممکن است حتی خطر سرطان را کاهش دهد. به انجام پژوهش‌های بیشتر برای نتیجه گیری قطعی در این زمینه نیاز است.

سخن پایانی

پیری فقط بر زیبایی انسان تاثیر نمی‌گذارد. بنابر گزارش سازمان بهداشت جهانی، پیری با مشکلات سلامت جدی مانند استئوآرتریت (آرتروز)، دیابت و زوال عقل نیز مرتبط است. به همین دلیل، افزمصرف ویتامین‌های D و E به میزان کافی توصیه شده است که می‌تواند بر عملکرد سیستم ایمنی بدن تاثیرگذار باشد.

التهاب مزمن و خفیف موجب استرس اکسیداتیو در بدن می‌شود که با بسیاری مشکلات سلامت مزمن مرتبط است. آنتی اکسیدان‌ها سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به کاهش التهاب کمک می‌کنند. کورکومین، رزوراترول، و کوانزیم کیو ۱۰ از جمله آنتی اکسیدان‌های ضد پیری مشهور هستند.

در شرایطی که ویتامین‌های مختلف برای سلامت بدن ضروری هستند، ویتامین‌های محلول در چربی مانند E و D می‌توانند اثر مستقیم بر سلامت پوست و حفظ ظاهر جوان و شاداب آن داشته باشند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 650488 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟