توصیه‌ بهداشتی برای سلامت پوست آقایان

 درواقع این عادات روزانه شماست که تاثیر بزرگی بر آنچه در آینه می‌بینید، دارد.

به گزارش رکنا ، بسته به این‌که از چه محصولاتی برای مراقبت از پوست خود استفاده می‌کنید یا پزشکی که با او مشورت می‌کنید، نظرهای متفاوتی برای محافظت از پوست وجود دارد اما درنهایت مجموعه‌ای از اصول کلی وجود دارد که مورد تایید تمام پزشکان است و آقایان نیز به اندازه خانم‌ها باید آن‌ها را رعایت کنند.

1. آب‌درمانی کنید

طبق بررسی‌های انجام‌شده، ۱۳ فنجان یا سه لیتر آب نیاز است تا یک مرد بالغ به‌طور کامل هیدراته شود. با این حال تقریبا ۸۰ درصد افراد به‌اندازه کافی آب نمی‌نوشند. اگر شما هم یکی از این افراد هستید بهتر است تغییر رویه بدهید.

از دست دادن آب، پوست‌تان را خشک، سفت و پوسته‌پوسته می‌کند. از سوی دیگر، پوستی که به خوبی آب‌رسانی شده انعطاف‌پذیری بیشتری دارد، سخت‌تر چروک می‌شود و شادابی و درخششی دارد که ظاهر بشاش‌تری به شما می‌بخشد. مطمئنا یک ساعت بعد از نوشیدن اولین لیوان آب نتیجه را نمی‌توانید ببینید اما چند هفته بعد از آب‌رسانی مناسب به بدن، شاهد بهبود قابل ملاحظه‌ای خواهید بود.

بلافاصله بعد از بیدار شدن دو فنجان آب بنوشید تا به پوست‌تان آب‌رسانی کنید.

آب یخ متابولیسم‌تان را به کار می‌اندازد، بیدارتان می‌کند و به سرعت بدن‌تان را هیدراته می‌کند. سپس بقیه آبی که باید بنوشید را در طول روز جای دهید تا بدن‌تان بتواند هر لیوان آب را به‌طور کامل جذب کند. اگر شیر بدون چربی یا کم‌چرب یا دیگر نوشیدنی‌های بدون شکر را مصرف می‌کنید، می‌توانید آن‌ها را نیز بخشی از آب مورد نیاز روزانه خود به حساب بیاورید.

عاشق قهوه‌اید؟ مراقب باشید؛ کافئین پوست را خشک کرده و درنتیجه بروز خطوط، چین و چروک را محتمل‌تر می‌کند.

2. به اس‌پی‌اف توجه کنید

فقط ۱۴درصد از مردان به‌طور منظم از ضدآفتاب استفاده می‌کنند (در مقایسه با ۳۰ درصد زنان) اما علاوه بر دیگر مزایای سلامتی، ضدآفتاب شاید یکی از موثرترین محصولات ضدپیری در کشوی شما باشد.

افرادی که روزانه از ضدآفتاب با اس‌پی‌اف ۱۵ یا بالاتر استفاده می‌کنند، ۲۴ درصد کمتر علائم پیری پوست را نشان می‌دهند.

برای حفاظت بهتر در برابر اشعه یووی که باعث آسیب رسیدن به پوست می‌شود، نیاز به ضدآفتاب‌هایی با طیف وسیع‌تر دارید که در برابر اشعه یووی‌بی و همچنین اشعه مضرتر یووی‌اِی از شما محافظت می‌کنند. همچنین باید استفاده از ضدآفتاب را در برنامه روزانه مراقبت از پوست خود جای دهید و به یاد داشته باشید که اگر بیرون و در معرض آفتاب هستید، هر ساعت آن را دوباره به پوست خود بمالید، بخصوص اگر عرق یا شنا کردید.

3. نوع پوست‌تان را بشناسید

برای فهمیدن نوع پوست‌، ناحیه T صورت خود (عرض پیشانی و یک خط صاف تا چانه) را در پایان روز بررسی کنید.

اگر براق باشد: پوست‌تان چرب است و به محصولات سبک غیرچرب نیاز دارید.

اگر مات باشد: پوست شما خشک است و به یک پاک‌کننده مرطوب‌کننده و یک مرطوب‌کننده چرب نیاز دارید.

اگر بین این دو باشد (نه به‌طور قابل‌توجهی درخشان و نه به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای خشک): پوست‌تان معمولی است و به محصولی میانه نیاز دارید.

یک وضعیت کمی پردردسرتر، پوست مختلط است که در آن گونه‌ها خشک و ناحیه T چرب است. اگر ناحیه T شما براق اما گونه‌هایتان خشک یا پوسته‌پوسته است، احتمالا پوست‌ مختلطی دارید.

بسته به شدت این تفاوت‌ می‌توانید از محصولات میانه برای پوست‌های معمولی و یا از محصولات مختلف برای نواحی مختلف صورت خود استفاده کنید.

4. پاکسازی کنید

روزی دو بار: تمیز کردن

چربی به‌طور مداوم روی صورت شما ایجاد می‌شود و برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ و بروز مشکلات دیگر، لازم است که آن را پاک کنید. به یاد داشته باشید که نباید بیش از اندازه صورت‌تان را بشویید، زیرا این کار می‌تواند به خشکی و حساسیت پوست منجر شود. اما یک شست‌وشوی سریع هر صبح و شب ضروری است.

پیش از استفاده از هر نوع شوینده، ابتدا صورت را با آب گرم (نه داغ! زیرا حرارت بالا می‌تواند آسیب‌رسان باشد) خیس کنید. مقدار کمی شوینده را کف دست خود بریزید و به آرامی روی کل صورت بمالید. برای خشک کردن با یک حوله نرم و تمیز به آرامی به صورت ضربه بزنید. به این نکته دقت داشته باشید که حوله را نباید روی پوست صورت‌تان بکشید، چراکه باعث تحریک آن خواهد شد.

روزی دو بار: استفاده از مرطوب‌کننده

مطمئن شوید که هنگام استفاده از مرطوب‌کننده پوست‌تان، بخصوص زیر چشم‌ها را محکم نمی‌کشید. یک محصول مرطوب‌کننده، رطوبت طبیعی مورد نیاز پوست را به آن می‌دهد، از پوسته‌پوسته شدن و همچنین تولید بیش از حد چربی توسط سلول‌های باز جلوگیری می‌کند. اگر از محصولی استفاده می‌کنید که حاوی ضدآفتاب است، از اشعه یووی نیز در امان خواهید بود.

دو تا سه بار در هفته: لایه‌برداری

لایه‌بردار را روی پوست مرطوب استفاده کنید. با حرکات دایره‌ای آن را روی صورت، گردن و ناحیه ریش خود ماساژ دهید. لایه‌بردار صورت، منافذ را مسدود کرده و اجازه می‌دهد که تیغ اصلاح راحت‌تر روی پوست‌تان حرکت کند.

5. حداقل دو و نیم ساعت ورزش کنید

پیشرفت‌های ظاهری خوب‌اند و اگر مایل هستید روش‌های مراقبت از پوست که پیش از این گفته شد را انجام دهید، خوش به حال‌تان! اما برای تغییر و بهبود دائمی پوست، می‌بایست در شیوه زندگی خود نیز تغییراتی اعمال کنید و این به معنی انجام منظم ورزش است. دپارتمان بهداشت و خدمات انسانی پیشنهاد می‌کند که هر هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی متوسط داشته باشید. عرق کردن به پوست کمک می‌کند که آلودگی‌های محیطی، گردوغبار و چربی‌های جمع‌شده در طول روز را دفع کند. همچنین اندروفین‌هایی آزاد می‌کند که می‌تواند به کاهش تنش روزانه در بدن و در نتیجه کاهش فشار و خستگی از روی پوست کمک کند. وقتی ورزش می‌کنید، ضربان قلب و جریان خون افزایش می‌یابد. ورزش می‌تواند به شما کمک کند که بیدارتر و حتی جوان‌تر به نظر برسید. به یاد داشته باشید که بعد از ورزش پوست‌تان را تمیز کنید تا کثیفی و عرق منجر به ایجاد باکتری نشود. پس از شست‌وشوی صورت حتما از مرطوب‌کننده استفاده کنید تا رطوب از دست رفته آن را نیز جبران کنید.

6.رژیم‌تان را اصلاح کنید

همه ما می‌دانیم که تکیه بیش از حد بر فست‌فودها و غذاهای آماده می‌تواند برای سلامتی بد باشد اما این عادات ناسالم به‌طور خاص برای پوست شما مضرند. این به این معنی است که برنامه‌های روزمره شما برای مراقبت از پوست، باید از داخل شروع شود.

غذاهای فرآوری‌شده مثل وعده‌های غذایی بسته‌بندی شده برای استفاده در مایکروفر، حاوی سطوح بالایی از مواد افزودنی هستند که بدن شما آن‌ها‌ را به‌عنوان توکسین‌ها تفسیر می‌کند. کبد شما مراقب بیشتر آن‌هاست اما وقتی میزان توکسین‌ها زیاد‌ می‌شود، بدن از طریق پوست شروع به ترشح آن‌ها می‌کند تا هرچه سریع‌تر از شرشان خلاص شود و این فرایند می‌تواند منجر به بروز آکنه شود.

بهترین غذاها برای پوست سالم، غذاهای حاوی چربی‌های سالم نظیر ماهی ماکرو، شاه‌ماهی، نارگیل، آووکادو و سبزیجات و میوه‌های حاوی مقدار بالای ویتامین هستند.

به‌طور کل از غذاهای فرآوری‌شده اجتناب کرده و وعده‌های غذایی را خودتان درست کنید.

7. با استرس خداحافظی کنید

استرس اثرات زیان‌باری بر پوست‌تان می‌گذارد. تنش و خستگی از عوامل اصلی بروز خطوط، چین و چروک و پف زیر چشم است که باعث می‌شود صورت‌‌تان پیر به نظر برسد و اگر به‌طور مداوم ظاهر شوند، اثرشان دائمی خواهد بود. بعضی چروک‌ها متمایز ظاهر می‌شوند اما قطعا شما نمی‌خواهید در سنین سالخوردگی دائما عبوس به نظر برسید.

درحالی که این تصور وجود دارد که استرس باعث بروز آکنه می‌شود، وقتی اثرات استرس کمر به نابودی بدن می‌بندند، پوست‌های حساس حتی می‌توانند ظریف‌تر عمل کنند.

مطمئن شوید که هر هفته برای خود وقت می‌گذارید و تکنیک‌های مدیریت استرس نظیر تفکر ذهنی، تنفس عمیق و دور شدن از درگیری برای آرام شدن را تمرین می‌کنید.

به یاد داشته باشید که وقتی چیزی خلاف میل‌تان اتفاق می‌افتد، لازم نیست گرفتار اولین حسی شوید که به سراغ‌تان می‌آید.

اگر به‌طور مداوم درگیر مدیریت استرس خود هستید، با یک دوست قابل اعتماد یا یک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

شب‌ها چقدر بخوابید؟

بدن انسان هنگام خواب به استراحت، ترمیم و بازسازی خود می‌پردازد. مرحله دوم خواب، خواب دلتا نام دارد. در طول خواب دلتا، سطح هورمون‌ها به اوج خود می‌رسد و در واقع سلول‌های بدن –ازجمله پوست- شروع به ترمیم خود می‌کنند.

مهم نیست که مراقبت‌های روزانه پوستی را چقدر خوب انجام می‌دهید، تاثیر خواب کم بر پوست، بخصوص در اطراف چشم، کاملا واضح خواهد بود. وقتی خوب و به‌اندازه نمی‌خوابید، زیر چشم مایعی ایجاد می‌شود که ظاهری خسته و پف‌کرده به آن می‌دهد اما وقتی به‌اندازه می‌خوابید این مشکل برطرف می‌شود.

در تمامی مراحل خواب، بدن درگیر از بین بردن رادیکال‌های آزاد است که به کمک و مشارکت در بروز پیری زودرس معروف‌اند.

اگر خواب شبانه‌تان با مشکل مواجه است، از ساعت سه بعدازظهر به بعد مصرف کافئین را متوقف کنید، از تاریک بودن اتاق اطمینان حاصل کنید، برای ریلکس شدن قبل خواب، تنفس آگاهانه را تمرین کنید، و پیش از خواب از نگاه کردن به صفحه نمایش وسایل الکتریکی اجتناب کنید. (اگر مجبورید از تلفن همراه یا رایانه خود استفاده کنید، حداقل آن را روی نور شب تنظیم کنید.)آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 642219 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟