فکرهایی که شما را چاق می کند

شاید شما هم کسانی را دیده باشید که هرچند وقت یک‌بار کلی هزینه دکتر، ورزش و... می‌دهند، رژیم تازه‌ای را شروع می‌کنند، دائم از رژیم‌شان برایتان می‌گویند و... اما درنهایت به کاهش وزن نمی‌رسند.

به گزارش رکنا ، حتی بعضی دیگر نه‌ تنها لاغر نمی‌شوند بلکه بیش از قبل وزن اضافه می‌کنند و چاق‌تر می‌شوند. این افراد بعد از مدتی به دنبال دلایل ماورایی برای عدم موفقیت خود می‌گردند و ممکن است فکر کنند طلسم شده‌اند اما در این بین چیزی که از دید آن‌ها مخفی مانده، موانع ذهنی در برابر کاهش وزن است؛ چیزی که شاید نیرومندتر از هر نسخه و رژیمی، جلوی کاهش وزن‌شان را بگیرد. اگر شما هم با چنین مشکلی دست و پنجه نرم می‌کنید این مطلب را از دست ندهید.

حکایت سنگ بزرگ و نزدن

اگر دوماه دیگر مجلس عروسی دعوت دارید، دلیل نمی‌شود که تصور کنید می‌توانید ظرف دو ماه به وزن ایده‌آل‌تان برسید. بعضی از افراد وقتی می‌خواهند برای کاهش وزن خود برنامه‌ریزی کنند، اهداف غیرواقع‌بینانه و دست‌نیافتنی تعیین می‌کنند. چنین افرادی در ابتدای یک برنامه رژیمی یا ورزشی آن‌قدر بلندپروازانه و هیجان‌زده تصمیم می‌گیرند که شاید حتی یک درصد از هدف خود را هم محقق نکنند. انتظار کاهش وزن 30 کیلو، غیرممکن نیست اما چنین اتفاقی ظرف یک یا دو ماه غیرمنطقی خواهد بود. اهداف و انتظارهای غیرمعقول، معمولا با شکست روبه‌رو می‌شوند و این قضیه باعث سرخوردگی شما خواهد شد. بهتر است قبل از ورود به یک برنامه کاهش وزن، یک هدف قابل دسترسی، معقول، زمان‌بندی شده و سالم داشته باشید و برای رسیدن به آن تلاش کنید.

افزایش وزن با خاطره بازی

مرور تجربیات گذشته در ذهن، یکی از موانع روانی مهم کاهش وزن است. کسی که چندبار برای کاهش وزن اقدام کرده اما آنچنان تلاشی برای موفقیت نداشته، مسلما رنگ خوش اندامی را نخواهد دید. چنین فردی ممکن است این بار واقعا تلاش هم بکند اما باز هم به نتیجه نرسد، چرا؟ چون شکست‌های قبلی خود را در ذهن مرور می‌کند و برای خود شکست دوباره پیش بینی می‌کند. درحقیقت وقتی شکست را برای خود پیش‌بینی کنید، آن را تجربه هم خواهید کرد.

خودگویی‌های منفی درباره کاهش وزن که ناشی از تجربیات گذشته است و جملاتی مثل: «دفعات قبلی نتوانستم، این بار هم نمی‌توانم»، «اگر قرار بود لاغر شوم همان دفعات قبلی لاغر می‌شدم»، «من هیچ‌وقت به اندام ایده‌آل نمی‌رسم درست مثل بار قبل» و... مثل یک سد در مقابل کاهش وزن شما قرار می‌گیرد و راه را می‌بندد.

یا مو به مو یا هیچی!

این‌که شما به وزن ایده‌آل برسید نیاز به جدیت و اراده دارد اما گاهی می‌توان کمال‌گرایی را کنار گذاشت. یکی از موانع ذهنی در برابر کاهش وزن، تفکر «همه یا هیچ» است. به این معنی که یا باید تمام رژیم و ورزش خود را مو به مو سر وقت و درست انجام دهید، یا درکل آن را کنار می‌گذارید و برنامه‌تان را به هم می‌زنید. این مانع ذهنی اجازه نمی‌دهد در مسیر کاهش وزن خود پیش بروید و اندک تغییری در مسیر، ممکن است شما را متوقف کند.

مسلم است که شما باید خود را ملزم کنید هر روز رژیم خاصی را بگیرید و ورزش خاصی را انجام بدهید؛ آن هم با جدیت اما اگر یک روز به هر دلیلی، کمی از رژیم غذایی خود فاصله گرفتید یا آن‌طور که باید و شاید ورزش نکردید، لازم نیست درکل بی‌خیال کاهش وزن شوید. می‌توانید فردا باز هم رژیم خود را ادامه داده و ورزش‌تان را طبق روال هر روز انجام دهید.

شرمندگی چاق‌کننده

شاید شنیده باشید که برای موفقیت در کاهش وزن اول باید خود و بدن خود را دوست داشته باشید و با آن مهربان باشید. این فقط یک شعار نیست و تحقیقات علمی آن را به اثبات رسانده است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد افرادی که بدن خود را دوست ندارند و به‌اصطلاح تصویر بدنی منفی نسبت به خود در ذهن دارند، کمتر از افراد دیگر در برنامه کاهش وزن خود موفق می‌شوند.

این پژوهش‌ها حتی نشان داده افرادی که بین سه تا 12 ماه بعد از کاهش وزن، نارضایتی بیشتری از بدن خود و دید منفی‌تری نسبت به اندام‌شان داشته‌اند، به احتمال بیشتری به وزن قبلی خود باز می‌گردند. به علاوه افرادی که از بدن خود شرم دارند و از موقعیت‌های اجتماعی و صمیمیت گریزانند، بیشتر از دیگران دوباره اضافه وزن می‌گیرند. بنابراین تصویری که از بدن خود در ذهن دارید می‌تواند بر موفقیت شما در کاهش وزن تاثیرگذار باشد.

دردسری به نام مقایسه

این‌که همراه با دوست یا همسر خود تصمیم به کاهش وزن بگیرید انگیزه و تلاش‌تان را بیشتر می‌کند اما وقتی آن‌ها روی ترازو می‌روند، به طور دائم چشم‌تان به عدد روی آن باشد، نتیجه معکوس دارد. وقتی خودتان را با دیگران مقایسه می‌کنید یک مانع ذهنی بزرگ برای لاغری ایجاد کرده‌اید که شما را از هدف‌تان دورتر می‌کند. درحقیقت مقایسه خود با دیگران می‌تواند شما را مأیوس و بی‌انگیزه کند، باعث شود در برنامه کاهش وزن خود شکست بخورید، بدون آن‌که حتی دلیل آن را بدانید.

باید تفاوت خود با دیگران را بپذیرید و بدانید هر کس سازوکار بدنی خاص خود را دارد. بعضی افراد راحت‌تر و زودتر لاغر می‌شوند اما بعضی دیگر باید تلاش بیشتری برای کاهش وزن داشته باشند. شاید شما جزو آن دسته‌اید که باید تلاش بیشتری برای کاهش وزن داشته باشید پس دست از مقایسه بردارید و روی برنامه خود تمرکز کنید.

ریلکسیشن به سبک پرخوری

تحقیقات نشان می‌دهد غذاخوردن هیجانی و عصبی یکی از موانع کاهش وزن است که متاسفانه تعداد زیادی از افراد با آن دست به گریبان هستند. در توضیح باید گفت بعضی از افراد در زمان استرس و اضطراب، یا در مواقعی که هیجان زده، ناراحت یا حتی شاد می‌شوند، برای آرامش و تسکین خود به غذا خوردن پناه می‌برند.

چنین افرادی یک مانع ذهنی بزرگ برای لاغری دارند و آن پرخوری هیجانی است. مسلما زندگی امروزی ما سرشار از استرس و هیجان است؛ تصور کنید هربار که دچار استرس می‌شوید یا مشکلی به وجود می‌آید حجم زیادی غذا وارد معده شما شود. به این ترتیب باوجود تلاش‌هایتان برای لاغری، میزان اضافه وزن‌تان قابل پیش‌بینی خواهد بود.

ولع بی‌پایان

غذاخوردن لذتبخش است، این را همه ما می‌دانیم اما افرادی که تنها لذت زندگی‌شان غذا خوردن است دچار اضافه وزن شده و نمی‌توانند در کاهش وزن موفق باشند. چنین افرادی آموخته‌اند تنها از طریق غذا خوردن تفریح کنند و مسلما آن‌قدر با اشتها غذا می‌خورند که تک‌تک کالری‌های دریافتی‌شان چربی اضافه می‌شود. فکر و ذکر این دسته از افراد غذا خوردن است و لذتی جز این ندارند.

بنابراین رژیم‌های غذایی چند روز بیشتر دوام نمی‌آورند و دوباره با ولع غذا خوردن را از سر می‌گیرند. بهتر است تفریحات و تنوع را در زندگی خود افزایش دهید و از نعمت‌های دیگر زندگی هم لذت ببرید. موسیقی، کتاب، فیلم، طبیعت، معاشرت با دوستان، بودن در کنار همسر و خانواده، کادو خریدن برای خود، پرداختن به طنز و خندیدن و... همگی می‌تواند جزو لذت‌هایی باشد که باید به زندگی خود اضافه کنید. با پرداختن به این موارد، تمرکزتان را از غذاخوردن کاهش داده و جای آن را با لذت‌های دیگر پر کنید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 639752 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟