تضمین زیبایی پوست با طب سوطنی

استقبال چشمگیر ایرانیان از طب سوزنی

دکتر حشمت در ابتدا در رابطه با علت اصلی مراجعه بیماران به متخصصین طب سوزنی گفت: بیماران برای کاهش عوارض داروهای شیمیایی که برای گوارش آن ها پیش می آید و یا چون مجبورند به طور طولانی مدت برای کاهش درد و خواب دارو بخورند، به طب سوزنی روی می آورند تا از داروهای با دوز کمتر بتوانند استفاده کنند و یا حتی اگر بتوانند داروها را قطع کنند تا دچار عوارضی زیادتری نشوند.

وی ادامه داد: در کل موج استفاده از طب مکمل در جهان افزایش یافته و در ایران نیز با توجه به فعالیت های اخیر انجمن طب سوزنی، می توان گفت که تقریبا پنج سالیست که مردم ما نیز از این نوع درمان استقبال چشمیگری داشته اند.

دلایل محبوبیت طب سوزنی میان جوانان

نایب رییس انجمن علمی طب سوزنی ایران سن اکثر مراجعین را بالای چهل سال عنوان کرد و گفت: افرادی که بیشتر دچار دردهای آرتروزی، اسکلتی و عضلانی هستند از روش درمانی طب سوزنی استفاده می کنند چون خیلی خوب و زودتر جواب می گیرند. اما در گروه جوانان نیز عواملی چون بی خوابی، میگرن، استرس و اضطراب و کاهش وزن دلایل اصلی مراجعه به پزشکان طب سوزنی است.

این متخصص طب سوزنی در رابطه با تأثیرات طب سوزنی بر کاهش وزن هم اظهار داشت: طب سوزنی برای کاهش وزن بسیار مؤثر است و به تازگی افرادی که ورزش می کنند اما نمی توانند رژیم سنگین بگیرند برای کاهش اشتها و کاهش وزن از طب سوزنی استفاده می کنند و بسیار هم برایشان نتیجه بخش است.

طب سوزنی؛ درمانی مجزا یا مکمل؟

دکتر حشمت در پاسخ به سوال خبرنگار بهداشت نیوز در رابطه با اثرات طب سوزنی بر پوست هم گفت: وقتی سوزن را در ناحیه ی صورت وارد می کنیم، به علت پر خونی این ناحیه، طراوت صورت بهبود یافته و چین و چروک ها کاهش می یابد. یعنی اگر پوست خشک است مرطوب تر می شود و اگر پوست چرب است، کم چرب تر می شود و در نهایت به زیبایی پوست صورت کمک می کند.

همچنین او در اینباره به نکته ی مهمی نیز اشاره کرد: یک سری بیماری ها هستند که طب سوزنی می تواند به تنهایی آن ها را درمان کند مانند دردهای اسکلتی و عضلانی، آرتروز، گردن درد، سردرد اما برخی بیماری ها هستند که طب سوزنی در کنار دارو می تواند آن ها را برطرف کند، مانند بیماری های گوارشی و مشکلات پوستی.

آموزش غیر حرفه ای طب سوزنی و عواقب آن

این متخصص طب سوزنی گفت: از حدود ده سال پیش وزارت بهداشت مصوبه ای را تعیین کرد که پزشکان باید حداقل به مدت دو سال دوره طب سوزنی را بگذرانند و بعد بتوانند مجوز کار طب سوزنی را بگیرند چون این علم گسترش یافته و شاید حتی بتوان گفت دو سال دوره ی آموزشی هم کم است.

دکتر رضا حشمت یادآور شد: متأسفانه چون در ایران دوره های آکادمیک دانشگاهی طب سوزنی وجود ندارد و به علت گرانی ارز، رفت و آمد به خارج از کشور سخت است، برخی جاها که اساتیدشان هم مورد تأیید وزارتخانه نیستند اقدام به برگزاری دوره های طب سوزنی می کنند.

وی اضافه کرد: در نتیجه شرکت کنندگان که برخی از آن ها اصلا پزشک نیستند، با گذراندن چند ساعته ی دوره ها کار طب سوزنی را شروع می کنند که هم در کار و هم به لحاظ قانونی مشکل پیدا می کنند.

نایب رییس انجمن علمی طب سوزنی ایران تأکید کرد: برخی کلاس هایی که برای پزشکان برگزار می شود فقط در حد آشنایی آن ها با رشته ی طب سوزنی است که بتوانند بیمار را به متخصص طب سوزنی ارجاع بدهند نه اینکه بخواهند خودشان به روش طب سوزنی، درمانی را روی بیماران انجام دهند.

تشخیص اشتباه یک فرد غیر متخصص!

او در توضیح این مطلب به بهداشت نیوز گفت: متأسفانه موارد زیادی دیده شده که بیمار به افراد نابلد مراجعه کرده و وضعیت او بدتر از قبل شده و شکایت از این نوع پزشکان زیاد هم شده است. مثلا بیماری داشتم که می گفت "به علت کمر درد، برای انجام طب سوزنی به فردی مراجعه کردم و بعدها معلوم شد من تومور پروستات دارم و این آقا چون پزشک نبوده و تخصص نداشته نتوانسته درست تشخیص بدهد."

دکتر رضا حشمت، نایب رییس انجمن علمی طب سوزنی ایران در آخر هم به این نکته اشاره کرد که اسامی متخصصین طب سوزنی مورد تأیید وزارت بهداشت، در سایت انجمن وجود دارد و مردم می توانند در تهران و سایر استان ها به سایت مراجعه کرده و با اطمینان خاطر پزشک خود را انتخاب کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 470978 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟