لبخندی زیبا با راهکارهای سفیدکردن دندان ها

خمیر دندان زغالی! تا چه اندازه این محصول را می‌شناسید؟ آیا فکر می‌کنید سفید کردن دندان با زغال ممکن است؟ آیا خمیر دندان زغالی به سفید کردن دندان‌ها و از بین بردن لکه‌های روی دندان کمک می‌کند؟ این سوالات بعد از شنیدن آگهی‌های گسترده محصولات سیاه، در ذهن هر فردی نقش می‌بندد.

زغال فعال یکی از مواد جدید و به روز استفاده شده در محصولات متنوع از محصولات خوراکی گرفته تا لوازم آرایشی و بهداشتی است که اتفاقاً نقل مجالس هم شده است! یکی از محصولات پر طرفدار و البته پر بحث در بین محصولات بهداشتی خمیر دندان زغالی است که تبلیغات گسترده‌ای هم در رسانه‌های مختلف انجام داده است و به دلیل اینکه به غیر از انواع ماسک‌ها به‌صورت خوراکی استفاده می‌شود، باید از نظر سلامتی کاملاً تضمین شود.

این خمیر دندان زغالی ادعا می‌کند می‌تواند تمیزی و سفیدی دندان را به دندان‌های شما باز گردانده و بوی بد دهان را از بین ببرد. حال باید ببینیم این ادعا از یک سفیدکننده دندان تا چه اندازه حقیقت دارد و آیا خمیر دندان زغالی قادر است دندان‌ها را سفید کرده و دهان را ضدعفونی کند؟

زغال فعال چگونه عمل می‌کند؟

زغال فعال که در خمیر دندان زغالی به کار برده شده است، در واقع از تبدیل شدن کربن به پودر به دست می‌آید. این فرآیند به سادگی حاصل نمی‌شود، بلکه در شرایط خاص بدون اکسیژن و در دمای بالا است که پودر سیاه‌رنگ بدون بو و بدون طعم به عمل می‌آید.

از آنجایی که پودر به ذرات ریز تقسیم می‌شود، بسیار نفوذپذیر است و می‌تواند درون منافذ ریز هم وارد شده و درمان را انجام دهد. زغال فعال خاصیت سم‌زدایی دارد و می‌تواند با باکتری‌ها و مواد سمی مبارزه می‌کند. به همین دلیل است که زغال اکتیو در خمیر دندان باکتری و پلاک‌های ایجاد شده روی سطح دندان‌ها را پاک می‌کند.

زغال فعال سالیان طولانی است که برای تیمار و درمان بیماری‌های بدن استفاده می‌شود. هنوز مطالعات بلندمدت روی استفاده از زغال فعال روی دندان انجام نشده است و آنچه می‌توان به آن مستند شد، تجربه افراد مختلف در استفاده از زغال برای دندان است. در البته در مورد خواص جذب ذرات زغال اکتیو، مطالعاتی صورت گرفته است، ولی نمی‌توان به طور دقیقی آن‌ها را در مورد بیماری و بهداشت دهان و دندان بسط داد.

آنچه متخصصان را در مورد استفاده از زغال اکتیو درون دهان مردد می‌کند، بیشتر به استفاده از پودر زغال خام بر می‌گردد. خمیر دندان زغالی بسته به اینکه در چه کارخانه و محیطی ساخته می‌شوند، بهداشتشان از نظر وزارت بهداشت و مراجع مربوطه تأیید یا رد می‌شود.

مبارزه با بوی بد دهان

یکی از دلایل داشتن تنفس نامطبوع در دهان، سلامت دهان و دندان است. زمانی که بهداشت دهان و استفاده از مسواک و نخ دندان به‌صورت منظم رعایت نشود، باقی‌مانده مواد خوراکی در بین دندان‌ها باقی می‌مانند. باکتری‌ها این مواد را تجزیه می‌کنند و ترکیباتی تولید می‌کنند که دارای گوگرد هستند و این ترکیبات موجب بوی بد دهان می‌شود. پس با حفظ بهداشت دهان و دندان از این مشکل جلوگیری کنید.

محصولات بهداشت دهان و دندان شامل خمیر دندان و دهان‌شویه‌های دارای زغال فعال ادعا دارند که می‌توانند موجب ضدعفونی کردن و از بین بردن لکه‌های روی دندان شوند.

توصیه پزشکان را جدی بگیرید

اگر تصمیم دارید برای یک‌بار هم که شده از خمیر دندان زغالی استفاده کنید و به اینکه سفید کردن دندان با زغال شاید راحت‌ترین راه برای داشتن دندان‌های سفید باشد فکر می‌کنید، باید بدانید که بسیاری از متخصصان دهان و دندان و دندان‌پزشکان معتقدند باید آن را با احتیاط و تنها یک‌بار در هفته یا حتی یک هفته در میان استفاده کنید.

دندان‌پزشکان توصیه می‌کنند اگر بعد از استفاده از خمیر دندان هم حس کردید همه چیز عادی به نظر می‌رسد، به‌صورت متوالی و پشت سر هم از این خمیر دندان استفاده نکنید. چنانچه از خمیر دندان زغالی استفاده کردید و علائمی مانند خونریزی غیرطبیعی لثه یا افزایش حساسیت دندان را مشاهده کردید، بهتر است استفاده آن را متوقف کنید تا آن را با یک متخصص در میان بگذارید.

بسیاری از افراد متخصص و پزشکان دهان و دندان در مورد استفاده از خمیر دندان زغالی نگران هستند و می‌ترسند این ماده باعث خرابی دندان‌ها شود. برخی از دندان‌پزشکان معتقد هستند که زغال فعال در خمیر دندان، یک ماده ساینده است و استفاده مداوم از آن موجب از بین بردن مینای دندان می‌شود و به همین دلیل است که گفته می‌شود از این ماده با فاصله زمانی استفاده کنید.

خصوصاً اگر شما هر روز آدامس می‌جوید، ریشه‌های دندان در اثر استفاده از خمیر دندان زغالی حساس‌تر می‌شوند. استفاده مستقیم از پودر زغال روی دندان که دیگر به شکل محصولات کارخانه‌ای نیست، این تأثیرات منفی را بیشتر می‌کند.

با این اوصاف سیاه شدن دندان در حین استفاده از پودر زغال، تنها نکته منفی در مورد این ماده فعال نیست بلکه استفاده بیش از حد از آن موجب آسیب به دندان می‌شود.

گول تبلیغات دروغین را نخورید!

تعداد خمیر دندان‌های زغالی و البته ماسک‌های سیاه روز به روز در داروخانه‌ها بیشتر می‌شود و در بین بسیاری از افراد مشهور هم به اندازه‌ای طرفدار پیدا کرده است که استفاده از آن را به طرفداران خود پیشنهاد می‌کنند. یکی از حقه‌های تبلیغاتی در مورد استفاده از سفیدکننده‌ها در سراسر جهان، استفاده از حضور افرادی است که دندان‌های بسیار سفیدی دارند و توضیح می‌دهند که استفاده از محصول معرفی شده تا چه اندازه می‌تواند به سفید شدن دندان و داشتن لبخند زیباتر کمک کند.

ولی واقعیت اینجاست که داشتن دندان‌های سفید این افراد تنها به دلیل استفاده از آن محصول نیست! در این آگهی و تبلیغات ممکن است شواهد غیرمعمولی نشان دهنده سفیدکنندگی دندان‌ها باشد. بسیاری از خمیردندان‌هایی که ادعای سفیدکنندگی دندان دارند، به سادگی باقی محصولات لکه‌ها را از روی دندان پاک می‌کنند و به اندازه‌ای که تظاهر به سفید نگه داشتن دندان می‌کنند، قادر به حفظ آن نیستند.

البته باید اعتراف کنیم که هدف از ارائه اطلاعات گفته شده، این نیست که بگوییم زغال اکتیو در خمیر دندان لزوماً ماده بدی است که باید از آن دوری کنید، ولی این نکته را تأکید می‌کنیم که نباید از این محصول به‌صورت مداوم استفاده کنید. نکته دوم در مورد انتخاب محصول تولید شده در کارخانه، اطمینان از برند و بهداشت رعایت شده در پروسه تولیدی آن است. استفاده از زغال فعال پودر و خام توصیه نمی‌شود، چون به طور مستقیم با دندان‌ها در تماس است و هنوز به صورت کامل تایید سلامت نشده است.

لبخندی زیباتر با بلیچینگ دندان

یکی از متد جدیدی که برای سفید کردن دندان توسط دندان‌پزشکان و متخصصان این حرفه انجام می‌شود، بلیچینگ دندان است. در این روش رنگ‌دانه و زردی‌های روی سطح دندان از بین می‌رود و دندان‌هایی سفید به شما اهدا می‌شود. آنچه در این روش به عنوان ماده اصلی استفاده می‌شود، پر اکسید هیدروژن است که به درون مینای دندان رفته و موجی از بین رفتن لکه‌ها می‌گردد.

در مورد عوارض بلیچینگ دندان باید گفت: به طور معمول اگر این روش به درستی انجام گیرد، عوارضی برای آن مشاهده نمی‌شود. گاهی ممکن است به دلیل استفاده از ماده مربوطه، حساسیت دندان کمی بالا رود که با استفاده کردن از خمیردندان مخصوص مشکل رفع می‌شود.

هزینه بلیچینگ دندان با توجه به اینکه کیت‌های مخصوص استفاده در خانه را مد نظر دارید یا ترجیح می‌دهید بلیچینگ در مطب و توسط دندان‌پزشک انجام شود، متغیر خواهد بود.

سفید کردن دندان در خانه

استفاده از هر ماده شیمیایی برای تمیز کردن دندان‌ها می‌تواند آسیب‌های مخصوص به خود را داشته باشد. دلیلی بر رد کردن محصولات معروف یا برند‌های جهانی وجود ندارد، ولی اگر علاقه دارید برای سفید کردن دندان‌ها به دنبال روش‌های خانگی و ساده‌تری باشید که هیچ خطری هم به دنبال ندارد، می‌توانید از خوراکی‌های مختلفی کمک بگیرید:

توت فرنگی: این میوه مقدار زیادی مالیک اسید دارد. مالیک اسید در واقع نوعی اسید میوه است که به‌صورت طبیعی در برخی محصولات کشاورزی وجود دارد. این ماده جادویی به طرز طبیعی دندان را تمیز کرده و موجب سفید شدن آن می‌شود. مالیک اسید یک ماده ضدعفونی‌کننده است و با میکروب‌های دهان مبارزه می‌کند.

سیب: مالیک اسید را در سیب هم می‌توانید پیدا کنید. گاز زدن روزانه سیب، علاوه بر اینکه سلامت دهان و دندان را حفظ می‌کند، موجب سفیدی دندان‌ها هم می‌شود. برای سفید شدن دندان این میوه را در سبد غذایی روزانه خود قرار دهید.

روغن نارگیل: مقداری روغن نارگیل را بین دندان‌های خود بکشید تا باکتری‌های دهان و پلاک‌ها را کاهش دهد و موجب رفع زردی دندان در خانه گردد.

جوش شیرین: این ماده طبیعی لکه‌های سطحی دندان را به خوبی پاک می‌کند، ولی باید در استفاده کردن از آن احتیاط کنید چرا که می‌تواند باعث آسیب زدن به مینای دندان شود. در استفاده کردن از این سفیدکننده دندان خانگی زیاده‌روی نکنید!

پوست پرتقال: یکی دیگر از روش‌های خانگی که برای سفید کردن دندان انجام می‌شود و نگرانی در مورد تداخل دارویی یا تأثیرات دیگر آن نخواهید داشت، این است که بعد از پوست کندن پرتقال، لایه داخلی پوست را روی دندان‌های خود بمالید؛ این کار به سفید شدن دندان‌ها کمک بسیاری می‌کند.

پنیر: پنیر می‌تواند دندان را مانند پاک‌کننده‌های طبیعی تمیز کند. این ماده خوراکی به دلیل داشتن سطح بالای کلسیم، موجب استحکام مینای دندان و ساختار آن می‌شود. این ماده خوراکی هم یک روش سفید شدن دندان در خانه است!

 

 

کدخبر: 392272 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟