این ماسک خانگی دشمن سرطان پوست است

همه ما خیار را نه فقط به دلیل خوشمزه و آبدار بودنش، بلکه به دلیل فواید و خواص فراوان آن دوست داریم. خیار میوه‌ای است از سرزمین هند که ۹۵ درصد ساختار آن از آب تشکیل شده‌است. همچنین مقادیر متفاوتی از عناصر مختلف مثل کلسیم، آهن، فسفر، سدیم، پتاسیم و انواعی از ویتامین‌های گروه B. در آن جای گرفته‌اند. خوردن خیار می‌تواند تا حد زیادی آب مورد نیاز سلول‌های بدن را تأمین کند، اما استفاده موضعی از بافت این میوه هم برای درمان انواعی از مشکلات پوست کاربرد دارد. در این گزارش با انواعی از ماسک‌های موثری که با این میوه به آسانی تهیه می‌شوند، آشنا می‌شوید.

فواید ماسک خیار

از نظر علمی، مهم‌ترین فایده خیار برای پوست، آبرسانی توسط آن است. به همین دلیل تمامی ماسک‌هایی که با خیار تهیه می‌کنید، در درجه اول به آبرسانی و جوانسازی پوست شما کمک می‌کنند؛ بنابراین لکه‌های ناشی از آفتاب سوختگی‌ها، خشکی پوست در اثر شرایط آب و هوایی و چین و چروک‌های پوستی ناشی از کم آبی سلول‌ها با این ماسک‌ها درمان می‌شوند. به تازگی محققان دریافته‌اند که استفاده از خیار موجب کوچکتر شدن منافذ پوست هم می‌شود. چرا که آبرسانی پوست موجب یکپارچه شدن سلول‌های بافت پوششی پوست می‌شود. به همین دلیل منافذ پوستی، فرورفتگی‌ها و چروک‌ها هم با فرآیند آبرسانی بهبود می‌یابند. از طرفی افزودن خیار به ماست، باعث افزایش قدرت لایه‌برداری و پاکسازی پوست می‌شود و بدین ترتیب سلول‌های مرده جای خود را به سلول‌های جوان می‌دهند. این فرآیند برای درمان جای جوش‌ها و زخم‌ها موثر است.

فرآیند آبرسانی پوست

ماسک ماست و خیار روزانه

اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلیل شناخته شده سرطان پوست، قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش موجود در نور خورشید است. برای محافظت از پوست در برابر این اشعه، تنها استفاده از کرم‌های ضد آفتاب کافی نیست. بلکه آبرسانی روزانه و استفاده از مواد آنتی‌اکسیدان هم اهمیت فراوان دارد. ماسک ماست و خیار برترین ماسک آبرسان و پاک‌کننده است که به سادگی تهیه می‌شود.

مقداری خیار رنده شده را با یک یا دو قاشق ماست کم‌چرب ترکیب کنید. با کمک یک برس تمیز این ماسک را روی پوست پخش کرده و اجازه دهید ۲۰ دقیقه روی پوست بماند. سپس با آب سرد آبکشی کنید. اگر استفاده هر روزه از این ماسک برایتان سخت است، از قطعات حلقه شده خیار روی پوست استفاده کنید. استفاده از ماسک‌های خیار به خصوص در روز‌های گرم تابستان، اهمیت بسیاری دارد.

ماسک ماست و خیار

ماسک ماست و خیار با عسل

عسل یکی از بهترین مواد ترمیم‌کننده و انرژی‌بخش پوست است. اگر پوستتان به صورت ژنتیکی خشک است یا در اثر استفاده از دارو‌ها یا تحت تأثیر شرایط آب و هوایی خشک و پوسته پوسته شده، عسل یکی از بهترین درمان‌ها برای شماست. ترکیب این ماده با خیار و ماست، یک ماسک عالی برای تأمین نیاز‌های متفاوت پوست است. می‌توانید برای تهیه این ماسک از این روش کمک بگیرید:

مقداری خیار رنده شده

۱ قاشق ماست کم چرب

۱ قاشق عسل طبیعی

این مواد را به خوبی ترکیب کرده و با یک برس نرم و تمیز روی پوست پخش کنید. پس از ۲۰ دقیقه با آب سرد آبکشی کنید. توجه داشته باشید از این ماسک در اطراف چشم‌ها استفاده نکنید.

ماسک خیار و عسل

ماسک خیار برای جوش صورت

همان طور که گفته شد، آبرسانی پوست با کمک خیار می‌تواند به درمان ناهماهنگی‌های پوست کمک کند. در اثر آبرسانی مداوم پوست با ماسک‌های خیار، سلول‌های پوششی پوست به صورت یکپارچه و سازمان‌یافته در کنار هم قرار می‌گیرند. جای جوش‌ها که معمولاً به صورت حفره‌ها و فرورفتگی‌های کوچک روی پوست ظاهر می‌شوند در اثر آبرسانی و ترمیم شدن بافت از بین می‌روند. نکته مهم در مورد درمان جای جوش‌ها با ماسک‌ها و کرم‌ها، تداوم در استفاده از آنهاست. برای تهیه ماسک ماست و خیار برای جوش صورت به شیوه زیر عمل کنید:

مقداری خیار رنده شده

۱ قاشق ماست

۱ قاشق روغن زیتون

۱ قاشق آبلیمو

این مواد را به خوبی ترکیب کنید و با یک برس نرم روی پوست و به خصوص جای جوش‌ها پخش کنید. پس از ۲۰ دقیقه پوست صورت را با آب سرد آبکشی کنید. اگر هنوز جوش‌های فعال دارید و پوست شما هنوز مستعد بروز جوش است، روغن زیتون را از دستور بالا حذف کنید.

ماسک خیار

ماسک خیار و گلیسیرین

ماسک خیار و گلیسیرین یکی از بهترین ماسک‌های مناسب پوست خشک است. آبرسانی بافت پوستی که در اثر شرایط اقلیمی خشک و سرد کم‌آب شده یا درمان چین و چروک‌ها با کمک این ماسک بسیار موثر است. گلیسیرین باعث می‌شود پوست مدت زمان بیشتری مولکول‌های آب را در خود نگه دارد و بدین ترتیب میزان رطوبت پوست را بالا می‌برد. اگر به خشکی پوست مبتلا هستید، برای تهیه ماسک ماست و خیار و گلیسرین به شکل زیر عمل کنید:

مقداری خیار رنده شده

۱ قاشق ماست کم چرب

۱ قاشق گلیسرین گیاهی

۱ قاشق گلاب

مواد را به خوبی ترکیب کنید تا خمیر یکنواختی تشکیل شود. سپس با یک برس نرم روی پوست پخش و پس از ۲۰ دقیقه با آب ولرم آبکشی کنید. همچنین می‌توانید از گلیسیرین و گلاب یک ترکیب نرم‌کننده و آبرسان روزانه بسازید.

ماسک خیار و گلیسیرین

ماسک ماست و خیار برای لک صورت

لکه‌های پوستی انواع مختلفی دارند و به دلایل متعددی و متفاوتی بروز می‌کنند. مثلاً لکه‌های ناشی از آفتاب سوختگی، لکه‌های ناشی از کهولت سن، لکه‌های حاملگی، کک‌مک‌ها، لکه‌های ناشی از جای جوش و بسیاری موارد دیگر. آبرسانی پوست با مواد طبیعی، قدرت تقسیم سلولی و ترمیم این بافت را بالا می‌برد؛ بنابراین با افزایش قدرت ترمیم پوست، بسیاری از این لکه‌ها، به جز لکه‌های مادرزادی و ژنتیکی درمان می‌شوند. همانطور که قبلاً توضیح داده شد، خیار یکی از بهترین مواد طبیعی برای آبرسانی پوست است. برای تهیه ماسک ماست و خیار برای لکه‌های پوستی به روش زیر عمل کنید:

مقداری خیار رنده شده

۱ قاشق ماست کم چرب

۱ قاشق آبلیمو

۱ قاشق گلاب

مواد را به خوبی ترکیب کرده و با یک برس نرم روی لکه‌ها بمالید. پس از ۲۰ دقیقه آبکشی کنید. برای درمان لکه‌ها با کمک ماسک خیار، حداقل دوبار در هفته از این ماسک استفاده کنید.

لکه های پوستی

استفاده از ماسک‌های خیار را برای بهبود آفتاب سوختگی‌ها و افزایش قدرت ترمیم‌کنندگی پوست جدی بگیرید. با درمان به موقع لکه‌های پوستی ناشی از آفتاب سوختگی، گام موثری در پیشگیری از سرطان پوست برداشته‌اید. می‌توانید سوالات و پیشنهادات خود را در خصوص تهیه و استفاده از ماسک‌های خیار با ما در میان بگذارید.

 

کدخبر: 391097 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟