همه نهادهای دولتی و غیردولتی در برگزاری نمایشگاه قرآن وظیفه دارند/ صنایع و سازمان های بزرگ غایب بودند

به گزارش رکنا از اصفهان؛ احمدرضا طحانیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان به روند برگزاری نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان اشاره و گفت: برای هجدهمین دوره نمایشگاه قرآن و عترت که در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ برگزار شد، هیچ دستورالعمل مشخصی وجود نداشت، بنابراین جلسات متعددی با پشتیبانی استانداری برگزار و با محوریت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیین‌نامه‌ای اجرایی در قالب چهار کارگروه تدوین شد و هر کدام مسئولیت بخشی از کار را به عهده گرفتند.

وی افزود: این تقسیم کار بسیار مناسب انجام شد و همه کسانی که در این زنجیره حضور داشتند، سازماندهی شدند؛ افراد حاضر در جلسات به وظیفه خود واقف بودند و در آن زمینه تخصص داشتند. هجدهمین دوره نمایشگاه در فروردین سال جاری به خوبی برگزار شد و بیش از ۴۵ هزار بازدیدکننده داشت. بر اساس نظرسنجی‌هایی که بعد از نمایشگاه انجام شد و آسیب‌شناسی‌هایی که داشتیم، بزرگترین آسیب نمایشگاه این بود که به‌دلیل مسافت زیاد نتوانسته بودیم خانواده‌ها را آن‌طور که لازم است، جذب نمایشگاه کنیم.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان بیان کرد: چهار سال بود که در محل سابق نمایشگاه‌ها برنامه‌ای اجرا نشده و زیرساخت‌های آن مشکل پیدا کرده بود، ولی در نهایت تصمیم کمیته‌های گوناگون با رأی قاطع، همین مکان بود. بزرگترین مشکل این مکان محدودیت فضاست؛ در محل جدید نمایشگاه‌ها حدود ۹ هزار متر مربع و در پل شهرستان در بهترین حالت حدود سه هزار متر فضای مفید وجود دارد. حدود دو هفته، پنج گروه به‌طور شبانه‌روزی، تعمیرات، نگهداری، نظافت و... انجام می‌دادند تا به نتیجه‌ای منجر شد که شاهد آن بودید.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های مربوط به نمایشگاه نوزدهم، فضای موجود و اختصاص غرفه‌ها بود. بخشی از غرفه‌ها را به مؤسسات قرآنی اختصاص داده بودیم و بر سر حضور آنان مناقشاتی وجود داشت، ولی زمانی که ثبت‌نام آغاز شد، استقبال بی‌نظیر بود و بیش از ۲۰۰ داوطلب داشتیم، به‌طوری که نتوانستیم همه آنان را قبول کنیم؛ بنابراین کمیته‌ای تشکیل شد و ۱۲۰ شرکت‌کننده که محتوای بهتری داشتند، پذیرفته شدند. تا پیش از دوره نوزدهم نمایشگاه، شرکت‌کنندگانی از استان‌های قم، مشهد و خوزستان نداشتیم، ولی امسال برای اولین بار گروه‌هایی از این استان‌ها در نمایشگاه شرکت کردند.

IMG_20240317_103749_485

طحانیان بیان کرد: وقتی تقسیم کار انجام می‌شود، بعضی از عوامل نقش‌شان فقط حضور در نمایشگاه است، ولی این سهم‌بندی‌ها تا حدودی نیز به مسئله منابع و بودجه برمی‌گردد؛ نمی‌توان گفت که همه وظایف به عهده شهرداری یا شرکت نمایشگاه‌های اصفهان است، زیرا در خصوص قرآن همه سازمان‌های دولتی و غیردولتی سهیم هستند و هر سازمان بزرگی رسالت اجتماعی به عهده دارد؛ برای مثال صنایع بزرگ اصفهان خود را از این رویداد کنار کشیدند، در حالی که چنین چیزی ممکن نیست و همه باید در این مسیر وظیفه و سهم خود را ادا کنند. اگر به نمایشگاه دقت کنید، جای خالی بسیاری از سازمان‌های بزرگ را می‌بینید، در حالی که هم برای حضور در کمیته‌ها از آنها دعوت شده و هم بخشی به این سازمان‌ها اختصاص یافته بود. وی تصریح کرد: موضوع فروش اقلام در نمایشگاه مشتاقان بسیاری داشت، ولی در هر صورت این بخش را حذف کردیم. حدود ۱۵ ناشر خوب و ۴۰ مؤسسه قرآنی در نمایشگاه حضور یافتند. کار خوب سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، برپایی استیج و برگزاری برنامه‌های متنوع با حضور مجریان سرشناس بود. نشست‌های تخصصی و تشکیل جلسات مفید درباره فعالیت‌های قرآنی نیز کار بسیار زیبایی بود و شخصاً از این فعالیت‌ها لذت بردم.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان در خصوص سروصدای زیاد نمایشگاه گفت: ماهیت این نوع رویدادها این است که تجهیزات مربوط به صدا در فضای خاص خود قرار داشته باشند، ولی متأسفانه اکثراً رعایت نمی‌کنند، به‌طوری که خود شرکت‌کنندگان طالب صدای زیاد بودند و ما در این زمینه نمی‌توانستیم کاری انجام دهیم؛ برای مثال آموزش‌ و پرورش، کودکان را برای اجرای سرود آورده بود و می‌خواست صدای آنان به گوش برسد، مؤسسات هم به همین صورت بودند. این یک ایراد است، ولی مخاطبان اصلی ما یعنی مردم تقریباً از این شکل نمایشگاه لذت می‌برند، در حالی که شاید کار را برای اصحاب رسانه سخت کرده باشد. سعی کردیم نظم و انضباط نمایشگاه‌ را فراهم کنیم، ولی این موضوع تا حدودی به شرایط نمایشگاهی و دیده شدن غرفه‌ها نیز مربوط می‌شد.

گفتنی است این نمایشگاه پس از 7 روز برگزاری در محل پل شهرستان شب گذشته با تقدیر از بیش از 100 مجموعه و موسسه قرآنی، مجموعه چاپ و نشر و آثار فرهنگی و ... به کار خود پایان داد.

اصفهان/ بهمن راعی

کدخبر: 981174 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟