گام بلند ذوب آهن در مسیر صنعتی سازی ساختمان‌ها/ ساخت برج‌های 15، 25 و 50 طبقه آسان می‌شود+فیلم
حجم ویدیو: 12.75M | مدت زمان ویدیو: 00:03:29

به گزارش رکنا از اصفهان؛ نشست خبری کوهی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با حضور اصحاب رسانه و جمعی از مدیران و معاونان این مجتمع برگزار شد. در این نشست دو تیرآهن بال پهن H26 و H28 که با سه گرید فولاد St37 ، St44 و St52 تولید شده و مقاومت نسبی بالا در برابر زلزله نسبت به سازه های سنتی ، افزایش امنیت ساختمان ، مقاومت مناسب خمشی ، مقاومت مناسب برشی و افزایش فضای مفید ساختمان نسبت به سایر انواع تیرآهن از جمله مزایای آن است، رونمایی شد. 

مهدی کوهی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در این نشست با تبریک ایام الله دهه فجر اظهار کرد: ذوب آهن اصفهان در آستانه 53 سالگی قرار دارد و به عنوان مادر صنعت فولاد کشور پیشران توسعه بسیاری از ابرپروژه‌هایی‌ست که در سطح کشور انجام می‌شود. اولین ابرپروژه که ذوب آهن به عنوان پیشران در آن حاضر است، توسعه راه آهن سراسری کشور است.

وی با بیان اینکه در موقعیت تحریم شرایط خرید هواپیما و کشتی برای کشور ما بسیار سخت است، افزود: یکی از مواردی که به راحتی می‌تواند به توسعه حمل و نقل کشور در وضعیت تحریمی کمک کند، توسعه شبکه سراسری راه آهن است. تقریبا 95 درصد از امکانات مورد نظر احداث خط آهن سراسری در کشور ما تولید می‌شود. در این بین ریل به صورت اختصاصی توسط ذوب آهن اصفهان تولید می‌شود.

تاکنون 170 هزار تن ریل تحویل داده‌ایم

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان تاکید کرد: مدیران قبلی ذوب آهن اصفهان در دهه 90 با تدبیر بسیار درست سراغ تکنولوژی تولید ریل رفتند و از آلمان این تکنولوژی را وارد کردند و محصول امروز به صورت 100 درصد داخلی تولید می‌شود و ما از واردات این محصول بی‌نیاز شدیم. تا امروز بیش از 170 هزار تن از این محصول تحویل راه آهن سراسری شده است. این تولید باعث افتخار صنعت ایران، صنعت فولاد و ذوب آهن اصفهان است.

کوهی ادامه داد:  مجتمع ذوب آهن در بخش های مختلف سه محصول راهبردی شامل  ریل ، تیرآهن بال پهن و آرک  را تولید می‌کند که هر یک بر اساس مزیت های بی شماری که دارا می باشند، پیشران توسعه در بخش های مختلف کشور محسوب می شوند. در حال حاضر ریل تولیدی این مجتمع بر اساس استاندارد روز دنیا در خطوط راه آهن کشور مانند میانه – تبریز، همدان – سنندج، پرند-تجریش و چابهار – زاهدان است.

وی با اشاره به پیشتازی ذوب آهن اصفهان در تولید ریل متروها تصریح کرد: متروی مشهد، تبریز و تهران زیر بار ریل راه آهن تولیدی توسط ذوب آهن است و این سه مترو به دلیل اینکه در بخشی از پروژه زودتر از اقدام ذوب آهن حرکت کردند، از ریل وارداتی استفاده کردند اما طرح‌های توسعه‌ای آن با ریل ذوب آهن انجام خواهد شد.

مدیرعامل ذوب آهن با بیان اینکه امیدواریم نیاز متروی اصفهان و تهران در زمان کمتری تبدیل به قرارداد خواهد شد، اضافه کرد: در جلسه اخیر با مدیران مترو کلانشهرها مشهد اعلام نیاز 250 تنی ریل سنگین کرد که فرآیند تولید آن در نورد 650 در همان روز انجام شد و منجر به قرارداد شد.

اقدام بزرگ ذوب آهن در راستای صنعتی سازی ساختمان

وی با اشاره به فعالیت ذوب آهن اصفهان در مقوله صنعتی سازی ساختمان گفت: تولیدات سنتی ذوب آهن تیرآهن، کلاف، میلگرد و نبشی بوده است، که با برنامه‌ریزی خوبی که انجام شد تیرآهن‌های بال پهن ( پیچ و مهره‌ای) جزء طرح‌های توسعه‌ای شرکت قرار گرفت و در سال 1402 این‌ها در برنامه‌های ارزش افزا و با ارزش افزوده بالاتر قرار دادیم و خوشبختانه تا سایز 30 این تیرآهن‌ها تولید شده است که رونمایی از سایزهای 26 و 28 آن امروز انجام می‌شود و سایز 30 نیز قبلا تولید شده است.

کوهی با اشاره به ساخت شش ماهه ساختمان‌های پنجاه طبقه در کشورهای مختلف از جمله چین ادامه داد: اولین مواد مصرفی در این ساختمان‌ها تیرآهن‌های بال پهن بود که سرعت ساخت را بالا می‌برد که ما آن را به صورت طویل تولید می‌کنیم و با مذاکرات و توافقنامه‌هایی که با راه و شهرسازی داریم به زودی از طریق سازمان نظام مهندسی نقشه برج‌های 15،25 و 50 طبقه در اختیار ذوب آهن قرار می‌گیرد و برنامه داریم برای این سه ابعاد برج مواد مصرفی لازم را تامین کنیم.

وی افزود: در همایش دو روزه‌ای که با سازمان نظام مهندسی داشتیم و مهندسان متخصص در حوزه ساخت برج در آن حضور داشتند پیشنهاد پوشش ضد حریقی سیستم‌های صنعتی سازی ساختمان نیز ارائه شد که این امر در معاونت فنی و مهندسی ما در حال پیگیری است و امیدواریم سال آینده بتوانیم این قابلیت را نیز به محصول تیرآهن پهن خود اضافه کنیم.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با اشاره به فعالیت این مجموعه در صنایع معدنی گفت: همیشه حوادثی در معادن ذوب آهن، سرب و روی رخ می‌دهد که بخشی از آن به دلیل آرک‌های مورد استفاده در این اماکن بوده است. در روش‌های سنتی معادن در جنگل‌ها یا کنار آنها هستند و به همین دلیل از درخت‌های آنجا برای تولید آرک چوبی استفاده می‌کردند که با بارش برف یا باران تونل‌های ایجاد شده توسط آرک چوبی دچار شکست می‌شد و این موضوع منجر به بسته شدن تونل و تعطیلی معدن یا حتی خفگی برای معدن کاران می‌شد.

ذوب متن 2پروژه‌های توسعه‌ای ذوب آهن روی میز شرکت‌های دانش بنیان

وی تصریح کرد: ذوب آهن در سال جاری برای حل این مشکل یک تولید آلیاژی و ارزش افزا را آغاز کرده که آرک‌های معدنی هستند که یکی از پروژه‌های حال حاضر آن پروژه ذغال سنگ طبس است و به صورت آزمایشی در حال انجام است و امیدواریم فروش آن توسط مهندسی فروش به خوبی انجام شود و به مرور در سایر معادن نیز مورد استفاده قرار گیرد.

کوهی ادامه داد: بعد از اعمال تحریم‌ها بسیار از شرکت‌هایی که با ما رابطه تکنولوژی و دانش فنی داشتند، ارتباط خود را با ما قطع کردند و نتیجه این قطع ارتباط استفاده از مشاوران، مهندسان و جوانان داخلی شد که در کنار آن گروه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شد و در این راستا ارتباط بسیار قوی با معاونت علمی ریاست جمهور برقرار کردیم و بنا داریم بقیه پروژه‌های توسعه‌ای خود را از طریق مشارکت با شرکت‌ها، گروه‌ها و افراد دانش بنیان پیش ببریم.

وی در خصوص پروژه‌های زیست محیطی ذوب آهن گفت: ذوب آهن اصفهان از طریق تعامل با معاونت اقتصاد و دانش بنیان ریاست جمهوری گام مهمی را در پیشبرد پروژه‌های زیست محیطی در سه بخش آب ، خاک و هوا برداشته است که به زودی نتایج این پروژه ها اطلاع رسانی می شود.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با اشاره به عملکرد مالی مجموعه ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: اصلاح ساختار مالی و افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها باعث خروج این مجتمع از ماده 141 و گشایش حد اعتباری ذوب آهن نزد بانک‌ها می شود .

هیچگاه بابت افزایش تولید، از معیارهای زیست محیطی عبور نکرده ایم

همچنین مهرداد تولاییان معاون بهره برداری ذوب آهن اصفهان در این نشست گفت : نقطه قابل توجه در خصوص این محصولات جدید، روش تولید آنها است زیرا استانداردهای جهانی برای تولید این محصولات استفاده از شمش بیم بلانک است اما در کارخانه با ابتکار مهندسان در مدیریت مهندسی نورد شرکت با استفاده از محصول چهارگوش این دو محصول جدید به سبد محصولات ارزش افزای کارخانه اضافه شد.

هچنین مهدی بهرامی معاون پشتیبانی و خدمات اجتماعی ذوب آهن اصفهان در این نشست اظهار کرد : ذات همه صنایع در دنیا با آلایندگی همراه است اما نکته مهم در این خصوص کنترل و مهار آلایندگی است که در این راستا ذوب آهن اصفهان با سرمایه گذاری عظیم پروژه های زیست محیطی متعددی را در سه بخش آب ، خاک و هوا تعریف نموده است که بخشی از آنها به پایان رسیده و تعدادی از پروژه ها نیز با جدیت تمام در دست اقدام قرار دارد.

ذوب متن 3وی ادامه : ذوب آهن اصفهان به عنوان بنیان گذار تولید فولاد در ایران هیچگاه بابت افزایش تولید، از معیارهای زیست محیطی عبور نکرده است و حتی در شرایط وارونگی هوا که طی چند ماه گذشته رخ داد کاهش تولید در  برخی از کارگاهها اجرایی شد. 

معاون پشتیبانی و خدمات اجتماعی ذوب آهن اصفهان ادامه داد : ذوب آهن اصفهان پروژه های زیست محیطی خود را در قالب طرح جامع زیست محیطی با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست پیش می برد . در این طرح 36 پروژه تعریف شده که از این تعداد تا کنون 16 پروژه انجام و به تایید سازمان حفاظت محیط زیست رسیده است .

بهرامی تاکید کرد: تعمیرات اساسی و بهبود فرایندهای تولید در راستای مسئولیت های اجتماعی شرکت همواره سرلوحه فعالیت های کارخانه دارد و در این راستا تعامل بسیار نزدیکی با اداره محیط زیست استان و شهرستان لنجان داریم و فرایندهای زیست محیطی شرکت به صورت آنلاین برای این عزیزان قابل رصد است.

ذوب متن 4اصفهان/ بهمن راعی

کدخبر: 970084 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟