تاب آوری صنعت فولاد با چالش های جدی مواجه است

به گزارش رکنا از اصفهان؛ مهدی کوهی با اشاره به اینکه  بیش از نیم قرن از آغاز بهره برداری از ذوب آهن اصفهان می گذرد، افزود : این مجتمع عظیم صنعتی پیشران اصلی توسعه حمل و نقل ریلی کشور  است و انواع ریل خطوط پرسرعت و مترو کلانشهرها را تامین می‌کند.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با بیان این که این مجتمع عظیم صنعتی تا کنون بیش از ۱۰۰ هزار تن ریل به راه آهن کشور، شرکت زیرساخت و متروی شهرهای مختلف تحویل داده و سفارش ۶۰ هزار تن تولید ریل دارد، اظهار داشت : سایر صنایع فولادی نیز در توسعه کشور نقش آفرینی می کنند صنایعی نظیر لوازم خانگی ، خودرو ، پتروشیمی و ... که در گذشته مواد مورد نیاز خود را وارد می کردند هم اکنون از محصولات تولید شده در صنعت فولاد کشور بهره مند هستند و این رویکرد اثرگذاری صنعت فولاد کشور در عرصه های مختلف را به خوبی تبیین می کند.

همایش تاب آوری صنعت فولادمهدی کوهی ادامه داد :  صنعت فولاد، با اینکه در توسعه صنعتی کشور نقش بی بدیلی ایفا می نماید و همگان به این موضوع واقف هستند اما انبوهی از چالش ها، تاب آوری این صنعت را به مخاطره انداخته است.

وی اظهار داشت : طبق برنامه توسعه برای دستیابی به چشم انداز افق ۱۴۰۴ دولت باید یوتیلیتی ، جاده و سایر زیرساخت ها را برای صنعت فولاد تامین می کرد اما با عدم تحقق این موارد ، چاره ای جز خود تأمینی نداریم که این موضوع قیمت تمام شده را افزایش می دهد.

مهدی کوهی در ادامه مواردی نظیر ، افزایش قیمت حامل های انرژی ، افزایش عوارض صادرات ، افزایش هزینه های تامین مالی ، بالا بودن حقوق دولتی معادن و... را از جمله موارد اثر گذار بر قیمت تمام شده و تهدیدکننده تاب آوری صنعت فولاد ذکر کرد و گفت : سود صنایع فولادی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن حدود ۴۰ درصد کاهش یافت و اگر امسال نیز شاهد این روند باشیم ، صرفه اقتصادی تولید، با چالش شدیدی مواجه می شود .

مدیر عامل ذوب‌آهن گفت : مطالبات از سازمان‌های دولتی نیز چالش مهم پیش روی صنایع است . در این راستا ذوب آهن مطالباتی در خصوص ریل از راه آهن دارد و در مقابل نیز به برخی ارگان های دولتی بدهی دارد اما نهادی برای تهاتر این بدهی ها وجود ندارد.

هم افزایی مسئولین و تولید کنندگان فولاد، دغدغه های تولید را کاهش می دهد

وی افزود : در دهه های گذشته به مشکلات صنایع نساجی ، لوازم خانگی و خودرو توجه نشد که معضلاتی همچون افزایش شدید قیمت خودرو را در پی داشت و  اگر امروز به صنایع مادر همچون فولاد ، پتروشیمی و ... توجه نشود با مشکلات بسیاری مواجه می شویم  لذا امید است مسئولین با بهره گیری دیدگاههای انجمن ها و متخصصین صنعت فولاد کشور به نحوی برنامه ریزی کنند که صنعت ارزش آفرین فولاد، تولید بدون دغدغه داشته باشد.

شایان ذکر است همایش تخصصی تاب‌آوری در صنعت فولاد، به همت انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و با حضور مدیران دولتی، بورسی و مدیران عامل شرکت‌های بزرگ فولادی و معدنی، روز دوشنبه (بیست و هفتم شهریور ۱۴۰۲) در هتل همای تهران برگزار شد.

بهمن راعی/ اصفهان

کدخبر: 930062 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟