افتتاح اولین کانون اهدای خون رسانه در اصفهان/  لزوم اقدام مردم برای تهیه سرم ضد هاری

به گزارش رکنا از اصفهان؛ اداره انتقال خون استان اصفهان به عنوان اولین متولی انتقال خون در کشور در بحث تشکیل کانون اهدای خون رسانه با 90 رسانه اقدام کرد که به ادعای مدیران انتقال خون استان این کانون باعث می‌شود اصفهان دیگر مشکلی در حوزه کمبود خون و فراورده‌های خونی نداشته باشد.

دهراب‌پور در آیین افتتاحیه کانون اهدای خون رسانه اظهار کرد: ادامه حیات انسان‌ها وابسته به خون است، اگر یک فرد به اندازه کافی خون نداشته باشد، قادر به ادامه حیات نیست، در این بین بیماری‌ها و اتفاقاتی وجود دارد که خون را با مشکل روبه‌رو می‌کند و خون را از لحاظ کمیت و کیفیت با اختلال روبه‌رو می‌کند و این خون باید تعویض و جایگزین شود.

وی افزود: بشر با تمام پیشرفت خود هنوز نتوانسته ماده‌ای تحت عنوان خون با این کیفیت ایجاد کند و تنها راه حل مشکل بیماران خونی و فراورده‌های خونی، خون انسان‌های دیگر است. مثلا در استان اصفهان 865 بیمار تلاسمی ماژول داریم که ادامه حیات آنها وابسته به این است که هر دو سه هفته یکبار خون جدید در بدن خود جایگزین کنند.

انتقال خون متن 1مدیرکل انتقال خون استان اصفهان ادامه داد: همچنین ادامه حیات حدود هزار و 100 بیمار هموفیل و بیش از 3 هزار بیمار خاص مثل بیماران دیالیز با خون تامین شده توسط مردم گره خورده است. این بحث در اصفهان که به عنوان یک قطب صنعتی و پزشکی در کشور  شناخته ‌می‌شود، از اهمیت بیشتر برخوردار است.

دهراب‌پور با بیان اینکه 63 مرکز درمانی در اصفهان گویای بزرگی کار درمان در این منطقه است، اضافه کرد: بعضی از بیمارستان‌های اصفهان مثل بیمارستان امید و سید الشهدا محل ویزیت، درمان و بستری بیماران سرطان است که غالبا از شهرهای دیگر به اصفهان منتقل می‌شوند. همچنین 11 مرکز انتقال خون با خروجی بیش از 800 فراورده خونی در اصفهان فعالیت می‌کند.

وی تصریح کرد: روز بعد از حادثه کرمان حدود 700-800 نفر به مراکز انتقال خون اصفهان مراجعه کردند در حالی که میانگین روزانه مراجعه به این مراکز بین 300 تا 400 است. اصفهان در همان ساعات اول حادثه 65 واحد به کرمان انتقال داد در حالی که اختلاف مسافتی چهار ساعته بین این دو شهر وجود دارد. همچنین از ابتدای سال 3 هزار واحد خون به سیستان و بلوچستان خون اهدا کردیم.

انتقال خون متن 2مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به دیگر فعالیت‌های این اداره تاکید کرد: انتقال خون اصفهان یکی از 4 مرکز تزریق سرم هاری در سطح کشور است که به دلیل زیاد شدن حیوانات ولگرد این واکسن در اصفهان تزریق می‌شود. در تهیه سرم ضد هاری فرد باید در روزهای اول، سوم، هفتم، چهاردهم و بیست و هشتم مراجعه کند و ما به آن واکسن بزنیم و بعد از یک ماه استراحت به صورت دو هفته یکبار از او پلاسما بگیریم و آن را انتقال دهیم که یک حرکت ملی بزرگ است که مانع یک ارزبری بزرگ است. از سوی دیگر ما تحریم هم هستیم و شاید به ما واکسن ندهند.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال تاکنون اصفهان ملزم شده هزار و 100 لیتر پلاسما تحویل دهد اما تا کنون تنها 101 لیتر از آن تامین شده و حدود هزار لیتر از مقدار مورد هدف کم داریم و از مردم درخواست داریم در این موضوع با ما همکاری کنند.

انتقال خون متن 3دهراب پور خاطر نشان کرد: در گذشته حدود 20 درصد اهدا کنندگان خون را جوانان بین 20 تا 25 سال تشکیل می‌دادند اما الآن این مقدار به حدود 6 درصد رسیده است و باید این مشکل آسیب شناسی شود.

اصفهان/ بهمن راعی

کدخبر: 969316 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟