نوسازی 4500 هزار مسکن در بافت فرسوده اصفهان طی یکسال گذشته

به گزارش رکنا از اصفهان؛ وحید مهدویان با اعلام این خبر گفت: با سیاست‌های معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان بالغ بر 4500 واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری احداث شده است.

او افزود: اقدامات شهرداری اصفهان در حوزه مسکن شامل 4 دسته بافت شهری، بافت‌های تاریخی که بالغ بر 1900 هکتار از محدوده قانونی شهر را به خود اختصاص داده اند، بافت‌های فرسوده که 2380 هکتار از محدوده شهری را به خود اختصاص داده و بافت‌های میانی و یا جدید است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تشریح کرد: در راستای تشویق ساکنان بافت‌های فرسوده که تقریبا 25درصد از جمعیت شهر اصفهان را تشکیل داده اند و در جهت نوسازی و احداث ساختمان‌های پایدار، به تصویب ضوابط مالی و شهرسازی اقدام شد و در آذرماه 1400بسته تشویقی ضوابط شهرسازی بر این مبنا که کلیه ابنیه یا ساختمان‌ها و زمین‌های واقع در بافت‌های فرسوده می‌توانند یک طبقه مازاد بر کد مصوب و در صورت تجمیع با رعایت ضوابط و مقررات عرض گذر 2 طبقه مازاد بگیرند، در کمیسیون ماده 5 مطرح شد و در بهمن 1400 به تصویب این کمیسیون رسید.

او ادامه داد: همچنین در راستای اجرای ضوابط تشویقی شهرسازی، لایحه ای به شورای اسلامی شهر برای تخفیف پروانه ساختمان در بافت فرسوده ارسال شد که در خرداد 1401 با تصویب شورا مقرر شد کلیه ساختمان‌هایی که در محدوده 2300 هکتاری بافت‌های فرسوده قرار دارند مشمول تخفیف 70 درصدی پروانه ساختمانی شوند.

او خاطرنشان کرد: سرانجام شهرداری اصفهان در مهرماه 1401 بسته ای تشویقی ابلاغ کرد که منجر به نوسازی و بهسازی 4500 واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده شهر اصفهان شد.

تعیین تکلیف اراضی فاقد کاربری

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تعیین تکلیف اراضی فاقد کاربری در بافت میانی را از دیگر اقدامات شهرداری اصفهان دانست و گفت: حدود 8 هزار هکتار از این اراضی دارای کاربری مسکونی نیست و معاونت شهرسازی تلاش کرد تا با رعایت سطوح و سرانه خدمات و امکان احداث واحدهای مسکونی که در بخشی از این اراضی وجود داشته، آنها را به تصویب کمیسون ماده 5 برساند.

 او ادامه داد: از جمله مهمترین این طرح‌ها اراضی پرتمان در منطقه 8 و طرح‌های ویژه ای در مناطق 2،9،10،11 است که تعیین تکلیف شده و امکان احداث مسکن برای مالکین آنها فراهم شده است.

بازنگری نظام پهنه بندی ارتفاعات شهر اصفهان

مهدویان با بیان اینکه بازنگری نظام پهنه بندی ارتفاعات شهر اصفهان از دیگر اقدامات این معاونت است، اظهارکرد: در این راستا، کلیه ارتفاعات در معابر اصلی و فرعی بررسی و سطح و سرانه خدمات مشخص شد.

او افزود: در نقاطی که تقاضای اخذ پروانه زیاد بود ارتفاعات افزایش پیدا کرد و در بخش‌هایی که امکان افزایش ارتفاع وجود نداشت، سقف ارتفاع کاهش پیدا کرد و در نهایت، بدون تغییر در افق جمعیتی شهر، نقشه‌ها در مناطق 15 گانه تدوین و به کمیسیون ماده 5 ارسال شد که هنوز به تصویب نرسیده است.

تهیه طرح‌های یکپارچه تهیه مسکن

مهدویان، اقدام دیگر این معاونت در بافت فرسوده را تهیه طرح‌های یکپارچه تهیه مسکن دانست و گفت: بافت فرسوده در 15 منطقه شهر مشخص شد و مورد طراحی مجدد قرار گرفت، به نحوی که با تجمیع مجدد آنها، معبرها اصلاح و طرح‌ها توسط کمیسیون ماده 5 تصویب شد.

او ادامه داد: از جمله این طرح‌ها می‌توان به طرح صحرای کمپر، طرح محله عطار، محله سودان و پروژه همت اباد اشاره کرد.

طراحی مجموعه‌های جدید مسکونی در بافتهای شهری

آنطور که معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان توضیح داد، طراحی مجموعه‌های جدید مسکونی در بافت‌های شهری یا محدوده‌های متصل به محدوده شهر از دیگر اقداماتی است که ازسوی این معاونت انجام شده است.

او در توضیح این اقدام گفت: با اجرای این طرح، بسیاری از محدوده‌های که در شهر و چسبیده به شهر بود تعیین تکلیف شده که از جمله آنها می‌توان به کوه مهک، مجموعه گل نرگس و کوره نقش جهان اراضی علی اباد کلنگان اشاره کرد.

مهدویان، دسته چهارم اقدامات را در محدوده بافت‌های تاریخی دانست و با بیان اینکه بافت تاریخی حدود 1900 هکتار از محدوده شهر را به خود اختصاص داده است، افزود: به منظور تشویق ساکنان بافت‌های تاریخی به نوسازی، ارایه بسته تشویقی تخفیف صدور پروانه ساختمانی با رعایت ضوابط بافت‌های تاریخی امکان پذیر شد و با مجموعه اقداماتی که در سال گذشته صورت گرفت، بالغ بر 4500 واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری احداث شد.

اصفهان/ بهمن راعی

کدخبر: 966557 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟