یزدی ها نمک دوست هستند

به گزارش خبرنگار رکنا؛ دکتر مسعود شریفی، معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد گفت: میزان توصیه شده نمک، پنج گرم در روز است و این میزان در یزد ۱۰ تا ۱۵گرم در روز است که بیش از دو برابر مقدارتوصیه شده است.

وی اظهار داشت: میزان توصیه شده مصرف نمک جهت بیماران با فشارخون بالا حداکثرسه گرم است، همچنین یکی از عوامل خطر ابتلا به پرفشاری خون مصرف نمک بالاست.

شریفی ادامه داد: آمار مبتلایان به فشار خون در استان بسیار بالاست که از متوسط کشوری بالاتر است.بنابراین به عنوان یک راهکار بسیار مهم، کاهش مصرف نمک روزانه می تواند در کاهش فشارخون موثر باشد.

دکتر شریفی خاطر نشان کرد: یکی از راه های در یافت نمک افزودن نمک به غذاها و استفاده از نمک پاش در میز یا سفره است.از راههای دیگر دریافت نمک که گاها میزان قابل توجه ای است نمک پنهان در غذاهاست.نان یکی از آنهاست که اگر کمی شور باشد دریافت مقدار زیادی نمک را موجب می شود.

این مسئول عنوان کرد: همچنین مصرف مواردی همچون آجیل های شور،خود شورها، برخی سس ها و حتی ترشی ها حاوی نمک هستند.

وی بهترین اقدام پیشگیری از عوارض مصرف نمک را، عدم استفاده از نمکدان در سفره،کاهش مصرف غذاهای حاوی نمک و به اندازه خوردن نان برشمرد و گفت: برچسب مواد غذایی، میزان نمک موجود را درج می کند که هنگام خرید باید به آن توجه کرد.

یزد/سمیه گلابگیریان

کدخبر: 966341 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟