آب هوای فرهنگی کرمانشاه تغییر کرده است/ صاحب فرهنگ شهر پیدا شد

به گزارش رکنا از کرمانشاه، نازی حاجی علی اکبری مدیر دفتر پایگاه خبری رکنا استان کرمانشاه در یادداشتی به تغییرات صورت گرفته فرهنگی کرمانشاه پرداخت.

در این یادداشت آمده است: در طی گزارش و یادداشت های مختلف ازسوی دلسوزان فرهنگی، همواره بر اهمیت و نقش فرهنگ اشاره شده است، باید قبول کرد که فرهنگ از اساس های جامعه است که تقویت آن باعث تقویت و رشد جامعه خواهد شد.

در کرمانشاه همچون دیگر استان ها شورای بنام شورای فرهنگ عمومی وجود دارد اما متأسفانه این شورا در کرمانشاه محصور به مصوباتی شده است که تاکنون هیچ گاه اثر بخش نبوده و همین امر همواره باعث انتقاد فعالان فرهنگی و دلسوزان شده است.

وجود نهادهای مختلف فرهنگی، عدم هماهنگی این نهادها با یکدیگر، موازی کاری، اختلاف نظرها، بی برنامگی و... باعث شده که نهادهای فرهنگی فقط دور خود بچرخند و دستاوردی نداشته باشند که این عدم کارایی باعث ایجاد آسیب های اجتماعی و فرهنگی شده گردیده که جبران آن سخت است.

اما مدتی‌ست آب و هوای فرهنگی و فضای شهر کرمانشاه تغییر پیدا کرده و گویا فرهنگ صاحب پیدا کرده است، علت را اگر بخواهیم خلاصه کنیم، سپردن کار و امورات فرهنگی به جوانان است.

هنوز چند ماهی از انتصاب مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و رییس سازمان فرهنگی شهرداری کرمانشاه نمی‌گذرد که شاهد اتفاقات خوب فرهنگی در کرمانشاه هستیم. از یک سو پوریا جلالی مدیرکل جوان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان که کارمند رسمی شهرداری است در رأس و فرمانده قرارگاه فرهنگی استان قرار گرفته و ازسوی دیگر ایمان درخشی رئیس جوان سازمان فرهنگی شهرداری کرمانشاه نیز فرماندهی قرارگاه فرهنگی شهر کرمانشاه را عهده دار شده است که هردو جوانی باانگیزه، پخته و دلسوز فرهنگی اند.

با نگاهی به برگزاری برنامه های اجرا شده ازسوی این دو نهاد فرهنگی در کرمانشاه می‌توان گفت که آنان قصد دارند ریشه را اصلاح کنند، بعنوان مثال برگزاری جشنواره زیر گنبد کبود که با هدف شناسایی استعدادهای کودکان محلات کم برخوردار ازسوی سازمان فرهنگی شهرداری کرمانشاه درحال اجراست، این برنامه در محلات حاشیه نشین برگزار می‌شود که علاوه بر جشن و ایجاد شور و نشاط، استعدادهای کودکان در آن شناسایی و مورد حمایت قرار می‌گیرند و یا برگزاری جشن و برنامه های آموزشی برای کودکان کار و...

سازمان فرهنگی شهرداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان که مدیران آن سال‌ها با یکدیگر رفاقت و همراه اند در این مدت کوتاه اثبات کرده اند که این شهر متعلق به تمامی آحاد جامعه است و برای تمامی اقشار با نوع سلیقه ای که دارند برنامه اجرا می‌کنند. از برنامه های مذهبی تا شاد و مفرح و...

اقدام دیگر این دو نهاد فرهنگی که به بازوی یکدیگر تبدیل شده اند، فضا سازی شهری است، در ادوار گذشته برروی تابلو و بیلبوردهای تبلیغاتی مواردی نصب می‌شد که با واکنش مردم همراه می‌شد، اما اکنون هدف مند و با برنامه شده است؛ بعنوان مثال می‌توان به فضا سازی شهری ولادت حضرت زهرا (س)، سالگرد شهادت شهید سلیمانی، حادثه کرمان، غزه، پیام های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی و..‌. اشاره کرد که طرح و سیمای شهر را تغییر داده است.

تولید محتوای فرهنگی و اجتماعی در فضای مجازی، گردشگری شهری، تقویت شهر جهانی خلاق خوراک با برگزاری چند جشنواره، رویداد بزرگ عکاسی پاییز، ارتقاء ورزش و کسب عناوین قهرمانی بسیار در کشور و... بخش دیگری از اقدامات سازمان فرهنگی در این چند ماه است.

اما اقدام بزرگ و بجای سازمان فرهنگی را می‌توان در تشکیل قرارگاه فرهنگی شهر کرمانشاه دانست، این قرارگاه با حضور دیگر نهادهای فرهنگی قصد دارد بصورت هدفمند و با برنامه کار کند تا ضمن جلوگیری از موازی کاری، آسیب های اجتماعی و فرهنگی را شناسایی و برنامه ریزی کند، اقدامی بزرگ که باعث رضایت دلسوزان و فعالان فرهنگی شده است.

این روزها هماهنگی، همراهی و هم دلی این دو نهاد فرهنگی باعث شده که فرهنگ صاحب پیدا کند، مشکلات و آسیب های اجتماعی و فرهنگی در کرمانشاه بسیار است و نمی‌توان گفت که این دو نهاد اکنون به نتیجه مطلوب رسیده اند، اما استارت کار و اکنون که ابتدای میانه راه است خوب زده شده و بر آن امید داریم که با رضایت به پایان خواهد رسید.

 

کدخبر: 962547 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟