افزایش سن ازدواج امید به فرزند آوری را کاهش می‌دهد /ایران حائز رتبه هشتم درمان ناباروری در جهان است

به گزارش رکنا از اصفهان؛ جمعی از مدیران و سردبیران رسانه‌های استان اصفهان، با حضور محمدحسین نصر رئیس پژوهشکده زیست‌فناوری مؤسسه رویان اصفهان، نشست خبری برگزار و سپس اصحاب رسانه از محیط پژوهشکده زیست‌فناوری رویان اصفهان و مرکز جدید ناباروری پویش و مرکز بزرگ درمان انواع بیمارهای سرطان در شهرک سلامت بازدید به عمل آوردند.

محمدحسین نصر در بازدید مدیران رسانه از پژوهشگاه رویان با بیان تاریخچه‌ای از پژوهشکده و یادی از شهید دکتر سعید کاظمی آشتیانی اظهار کرد: پژوهشگاه رویان، هشتم خردادماه سال ۱۳۷۰ به‌عنوان مؤسسه با هدف ارائه خدمات درمانی، پژوهش و آموزش در زمینه علوم باروری و ناباروری توسط زنده یاد دکتر شهید سعید کاظمی آشتیانی و گروهی از پژوهشگران و همکارانش در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران تأسیس شد.

وی افزود: این مؤسسه در سال‌های ۱۳۷۷ و ۱۳۸۷ به ترتیب موفق به اخذ مجوز مراکز تحقیقات علوم سلولی و مرکز تحقیقات پزشکی تولید مثل از شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شد و در آبان‌ماه ۱۳۸۸ از شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موفق به اخذ مجوز پژوهشگاه گردید.

رئیس پژوهشکده زیست‌فناوری مؤسسه رویان اصفهان بیان داشت: این پژوهشگاه هم‌اکنون فعالیت‌های پژوهشی خود را در قالب سه پژوهشکده علوم تولیدمثل، زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی و زیست‌فناوری دنبال کرده و همچنین از طریق سه مرکز فوق‌تخصصی درمان ناباروری، سلول‌درمانی و دیابت خدمات خود را به بیماران ارائه می‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر رتبه هشتم درمان ناباروری مردان را داریم و می‌توانیم با کشورهای پیشرفته رقابت کنیم، گفت: هر زن با تعداد مشخصی سلول جنسی (تخمک) به دنیا می‌آید. معمولاً در زمان تخمک‌گذاری، یک سلول جنسی از تخمدان‌های خانم آزاد می‌شود. با افزایش سن، تعداد سلول‌های جنسی و قدرت لقاح آنها با سلول اسپرم در خانم کاهش می‌یابد.

نصر اصفهانی با مطرح‌کردن تأثیر مستقیم مخاطرات زیست‌محیطی کشور بر روی تخمک‌گذاری زوجین، بیان داشت: جنین‌های تشکیل شده طی سیکل ای وی اف یا میکرواینجکشن بر اساس سرعت تقسیم، شفافیت سیتوپلاسم و دسته‌بندی‌های سلولی درجه‌بندی می‌شوند. تعداد جنین‌های انتقالی با توجه به سن خانم، شرایط رحم و کیفیت جنین‌ها فرق‌ می‌کند.

وی ادامه داد: این عمل به سادگی گرفتن نمونه پاپ‌اسمیر است و معمولا بدون بیهوشی انجام می‌شود. در این مرحله جنین‌های انتخابی به وسیله کاتتر داخل رحم انتقال داده‌ می‌شود و پس از مدت کوتاهی استراحت‌ ترخیص می‌شود.

رئیس پژوهشکده زیست فناوری موسسه رویان اصفهان عنوان داشت: آزمایـش کاریوتایـپ و بررسـی کروموزوم هـا معمـولا از طریـق کشـت سـلول های خونی و بررسـی آنهـا انجـام می¬ شـود، چرا که این سـلول ها به راحتی در دسـترس قـرار می¬ گیرند. آزمایش کاریوتایپ کروموزوم های را از نظر اندازه، شکل و تعداد، مورد ارزیابی قرار می دهد. پـس از تجویـز ایـن آزمایـش توسـط پزشـک، لازم اسـت بیمـار بـا تعییـن وقـت قبلی به آزمایشـگاه سـیتوژنتیک مراجعـه می کند.

وی تصریح کرد: یک سـلول انسـانی طبیعی میبایسـت دقیقـا ۴۶ عـدد و یـا بـه عبـارت دیگـر ۲۳ جفت کروموزوم داشـته باشـد که از هر جفت یک عدد کروموزوم منشا پدری و دیگری منشا مادری دارد. جفت هـای اول تا ۲۲ براسـاس اندازه و شـکل شـماره گذاری شـده اند و در زنان و مردان مشـابه هسـتند. بیست و سـومین جفـت، همـان کروموزوم هـای جنسـی هسـتند. در حالـت طبیعـی، زنـان دارای دو کرومـوزوم X و مـردان دارای یـک کرومـوزوم X و یک کروموزوم Y هسـتند. در صورتیکه فردی کمتر یا بیشتر از ۴۶ کروموزوم داشته یا موارد غیرطبیعی از نظر شکل یا اندازه کروموزوم ها در وی مشاهده شود، به معنای وجود ناهنجاری کروموزومی بوده که آزمایش کاریوتایپ به متخصصان این امکان را می دهد تا این قبیل ناهنجاری های کروموزومی را تشخیص داده و اقدامات لازم را در جهت رفع مشکل انجام دهند.

وی همچنین از شایع ترین بیماری ها در طی حاملگی گفت: دیابت بارداری از شایع‌ترین بیماری‌ها در طی حاملگی است.

رویان بازدید2بارداری در سن بالا خطرات زیادی به همراه دارد

در ادامه این بازدید اعضای خانه مطبوعات استان اصفهان از مرکز پویش رویان در شهرک سلامت که دستگاه های پیشرفته و مجهز و به روز وجود داشت بازدید بعمل آمد که مسئول مرکز با نشان دادن دستگاه ها به توضیح کار با آنها پرداخت و گفت: در ارتباط با دستگاه به روز و مجهز الکترونیکی عکس رنگی رحم (هیستروسالپنگوگرافی) اظهار کرد: تصویربرداری از رحم و لوله های رحمی با استفاده از تزریق مواد حاجب، جهت بررسی های بالینی در حیطه بیماری¬ های زنان می ¬باشد که بهتر است ۴-۲ روز بعد از اتمام خونریزی قاعدگی انجام شود. عکس رنگی رحم فرایند نسبتا کوتاهی است که در صورت همکاری و آگاهی بیمار، درد ایجاد شده ناشی از تزریق، خیلی کم و قابل تحمل برای بیمار می باشد.

نصر از دیگر تجهیزات این پژوهشگاه در شهرک سلامت دستگاه مجهز هیستروسکوپی بود، که در توضیح این دستگاه اظهار کرد: یک روش جراحی درون بین (آندوسکوپی) است که حفره رحم به طور کامل رویت شده و سوراخ‌های ابتدایی لوله‌های رحم (اوستیوم) دیده می‌شود.

وی با توجه به اینکه حفره رحم یک فضای بالقوه است، برای رؤیت داخل آن نیاز به استفاده از گاز یا مایع است. وی افزود: هیستروسکوپی برای تشخیص بیماری احتمالی و یا برای برطرف کردن مشکلات مادرزادی رحم و یا ساختاری به کار گرفته می شود.

 

رئیس پژوهشکده زیست فناوری موسسه رویان اصفهان در مورد تجهیزات لاپاراسکوپی گفت: در لاپاراسکوپی یا جراحی های درون بین (آندوسکوپی)، می توان احشا داخل شکم و لگن را با دوربین به راحتی مشاهده کرد و لوله ها و تخمدان ها و رحم که از جمله ارگان های لگنی هستند، با این عمل قابل مشاهده اند و می توان از سلامت آنها اطمینان حاصل کرد. این عمل غالبا به صورت سرپایی و گاه به صورت بستری در بیمارستان یا کلینیک انجام می شود و انجام این عمل همراه با بیهوشی عمومی است.

وی در مورد لاپاراسکوپی بیماران گفت: بعد از آماده شدن بیمار جهت عمل جراحی و بعد از بیهوشی بیمار در اتاق عمل، گاز دی اکسید کربن از طریق سوزنی که از ناف وارد شکم می شود با فشار، داخل شکم دمیده می شود و سپس وقتی که فشار گاز داخل شکم به حد مناسب رسید، دوربین لاپاراسکوپ را از طریق برشی که در ناحیه ناف ایجاد می شود به داخل شکم می فرستند و گاه جهت معاینه و مشاهده بهتر احشا داخل لگن، یک یا چند برش کوچک در پایین شکم، غالبا در ناحیه بالای دستگاه تناسلی داده می شود.

نصر اضافه کرد: سپس محلول آبی رنگی را از طریق دهانه رحم به داخل حفره رحم تزریق می کنند که ورود این محلول رنگی به داخل حفره لگن از طریق لوله ها حاکی از باز بودن و احتمالا سلامت لوله هاست و بعد از اتمام عمل، گاز داخل شکم تخلیه و برش ها با یک یا دو بخیه ترمیم می شوند.

وی خصوص در پرسشی مبنی بر این که هر چه زن ازدواج در زنان و مردان بالاتر رود فرزندان آنها بیشتر به چه بیماری هایی مبتلا می شوند و مهمترین مشکلات آنها چیست؟ گفت: با افزایش سن زنان، به‌دلیل کاهش تعداد تخمک‌های باقیمانده و کاهش کیفیت آن‌ها، احتمال باردار شدن آن‌ها کاهش می‌یابد. در واقع از سن ۳۵ سالگی به بعد، تخمک‌ها به‌راحتی توسط اسپرم مرد بارور نمی‌شوند. همچنین با افزایش سن، باروری در مردان به‌دلیل کاهش تعداد اسپرم، تحرک و حجم منی کاهش می‌یابد. این عوامل مرتبط با سن در کنار هم می‌توانند باردار شدن را برای زنان دشوارتر کند.

رویان بازدید2رئیس پژوهشکده زیست فناوری موسسه رویان اصفهان ادامه داد: یکی از خطرهای شایع فرزند آوری پدران بالای ۴۰ سال احتمال ابتلای کودکان آن‌ها به بیماری هایی، چون اوتیسم یا سرطان است. یکی دیگر از مهمترین مشکلات و مضرات بارداری در سن بالا، نقایص مادرزادی جنین مانند سندروم داون یا مونگولیسم است.به طور کلی مردانی که بیش از ۴۵ سال سن دارند توان باروری کمتری دارند و بانوان آن‌ها در معرض خطر ابتلا به پره اکلامپسی، مسمومیت بارداری، دیابت حاملگی و زایمان زودرس قرار می‌گیرند.

وی افزود: با افزایش سن، مردان دچار دگرگونی در وضعیت ظاهری، سفید و ریختن موهای سر، کاهش حجم توده عضلانی و ضعف بدنی می‌شوند اسپرم تولیدی در بدن آن‌ها نیز کیفیت خود را از دست می‌دهد که در نتیجه آن کودکانی با درصد ابتلا به انواع بیماری‌ها به دنیا خواهند آمد.

نصر اذعان داشت: بارداری در سن بالا احتمال بروز برخی از عوارض شامل تولد زودرس، سقط جنین، مرده زایی و بروز ناهنجاریهای مادرزادی را افزایش می دهد. و احتمال بروز دیابت که به افزایش قند خون یا گلوکز در خون گفته می شود در سنین بالا افزایش می یابد.

اصفهان/بهمن راعی

کدخبر: 955216 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟