هدف گذاری تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای

به گزارش رکنا ازقزوین، در مراسمی با حضور محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، معاونان سازمان، اعلایی استاندار، آیت الله عابدینی امام جمعه، لطف الله سیاهکلی و فاطمه محمدبیگی نمایندگان قزوین و رجب رحمانی نماینده تاکستان در مجلس شورای اسلامی، قاسم زاده رئیس دانشگاه بین الملل و مسئولان و مدیران استانی از سامانه پرتودهی شتاب دهنده الکترونی celv_8 در قزوین رونمایی شد.

170726908

محمد اسلامی در حاشیه  این مراسم در جمع خبرنگاران استان قزوین  گفت: خدا را شاکریم که امروز اولین سایت پرتودهی را راستای سند جامع راهبردی سازمان در قزوین امروز افتتاح شد و مهمترین دستاورد این سامانه در کیفیت بخشی، قوام و دوام محصولات به ویژه در حوزه پلیمری نقش بسیار موثری دارد و تفاوت بسیار بزرگی را ایجاد می کند.
وی بیان کرد: امروز در قزوین آغاز خوبی برای سایت های پرتودهی کشور است که بر اساس سند راهبردی جامعه در مدت یک سال مراحل ایده، طراحی، عملیات احداث، نصب و تجهیز و راه اندازی صورت گرفته است و این مسیر تدائم خواهد یافت و در ماههای آینده با توجه به این که سامانه ها را ساختیم آنها را گسترش دهیم البته سامانه‌ها با هم متفاوت است و در هر استانی متناسب با شرایط هر منطقه ایجاد می شوند.

وی عنوان کرد: با تاکید مقام معظم رهبری ما هدف گذاری تولید ۲۰ هزار مگاواتی تولید برق هسته‌ای را آغاز کرده ایم و شرکت‌ها و مکان‌ها تعیین شده اند و شرکت‌ها آغاز به کار کرده‌اند و زمین‌ها را هم در اختیار گرفته‌ایم و در برخی از سایت‌ها عملیات اجرایی شروع شده و با الگوهای مالی که تعریف شده و تمهیدات در نظر گرفته شده، هدف ما سهم ۲۰ هزار مگاوات از سبد برق هسته ای کشور را پیگیری می‌کنیم و اعلام می کنیم برق هسته‌ای امروز به اولویت فوری خیلی از ملت‌ها و کشورها تبدیل شده و شاهد رقابت بزرگی در این راستا هستیم.

رئیس سازمان انرژی رئیس سازمان انرژی کشور تصریح کرد: در ۵ منطقه ساحلی کشور پروژه ها تعریف و آغاز شده و پروژه‌های واحد ۲ و ۳ بوشهر از سرعت بالایی برخوردارند و در حال پیشرفت هستیم و نیروگاه شماره یک هم زیر بار برق پایدار و پاک قرار دارد و به مردم ارائه می‌شود.

اسلامی در این مراسم اظهار کرد: امروز مهمترین رخداد هسته ای در دولت سیزدهم را شاهدیم و میثاق همکاری و مودت و مشارکت دستگاه‌ها را به منصه ظهور رساندیم.

وی بیان کرد: وعده ای که در راستای شعار راهبردی که فناوری هسته ای را در زندگی مردم گسترش دهیم و در ۱۲ قطب آن را توسعه دهیم عملی شد و امروز اولین قطب را فعال کردیم.

 رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: کاربرد پرتوها بیش از شش دهه در دنیا نفوذ کرده و در صنعت جای خود را پیدا کرده البته ما کمترین بخش را داشتیم اما با طراحی که صورت گرفت تلاش کردیم همه بخش‌ها بویژه عرصه کشاورزی و مواد غذایی را با سرعت بیشتری ادامه دهیم.

وی در ادامه به مزایای مرکز پرتو فرآیند نوین در استان قزوین اشاره کرد و گفت:‌ در صنعت برق، کابلی که پرتو دهی شود از امنیت و ایمنی بالا و دوام بیشتری برخوردار خواهد بود و در عین حال نیز از این فناوری در صنعت هوا فضا نیز استفاده می‌شود، به تازگی دانشمندان به کمک پرتو دهی به تایرها علاوه بر سبک کردن و دوام بیشتر به صرفه جویی در مصرف سوخت آن نیز پی برده اند.

12070996_608

اسلامی خاطرنشان کرد: مرکز پرتو فرآیند نوین باید در مرحله بعدی آزمایشگاه های خود را تجهیز کند و با توجه به اینکه در دانشگاه قزوین رشته تحصیلی مرتبط با فناوری هسته‌ای وجود دارد، برای دانشجویانی که در این دانشگاه ها تحصیل می کنند فرصت مغتمنی خواهد بود.

وی افزود: یک سامانه نوترونی هم قبلا نصب شده بود که بازطراحی و بازپالایی شده تا در مدار قرار گیرد.

اسلامی تصریح کرد: در سامانه جدیدی که احداث شده راه‌اندازی لابراتور و تجهیز آزمایشگاه‌های علمی و جذب نیروهای علمی در دستور کار قرار دارد و با توجه به اینکه در دانشگاه قزوین رشته شتابگر راه اندازی شده وجود این سامانه که نخستین شتابدهنده توان بالا CELV - ۸ در مرکز پرتو دهی صنعتی است برای استان بسیار لازم است و می تواند فرصت مغتنمی برای دانشمندان این استان هم باشد

وی با بیان اینکه در بعضی از مکان‌ها، اراضی مورد نیاز هم در اختیار متقاضیان قرار گرفته است، یادآور شد: در پنج نقطه ساحلی کشور جانمایی‌ها برای تولید برق با کمک فناوری هسته ای صورت گرفته و روند کار نیز از سرعت بسیار بالایی برخوردار است.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور اظهارداشت: در طرح چشمه نور یک تفاهمی بوده که پس از اخذ مجوزهای قانونی آن با پیگیری استاندار قزوین و تخصیص منابع مالی از سوی دولت، سازمان انرژی اتمی هم از نظر علمی و پژوهشی کمک خواهد کرد و به پژوهشگاه دانش های بنیادی کمک خواهیم کرد.

وی یادآورشد: در سال قبل ۱۵۹ فرآورده و دستاورد صنعتی هسته ای و فناوری را رونمایی کردیم و این که در یک سال بتوان به این موفقیت رسید بیانگر پویایی این صنعت است و رکورد زدیم و امسال این روند فعالیت‌ها تداوم خواهد داشت‌.

اسلامی بیان کرد: سال ۹۱ با دانشگاه بین الملل قزوین تفاهم نامه امضا شد و زمین واگذار کردند و امروز بعد از ده سال وعده ها محقق شد و از دانش آموختگان دانشگاه بین الملل در مرکز پرتودهی استخدام خواهند شد.

معاون رئیس جمهور گفت: طرح چشمه نور که پژوهشگاه تحقیقات بنیادی متولی آن است یک کار بزرگ در تراز جهانی است و سرمایه گذاری سنگین لازم دارد و ما هم مشارکت داریم.

12070995_691

راه اندازی چشمه نور درآینده نزدیک

استاندار قزوین گفت:  با تصویب اعتبار مالی این طرح به میزان ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، امیدواریم در آینده نه چندان دوری شاهد راه اندازی این طرح باشیم چرا که با بهره برداری از این پروژه شاهد تحولات شگرفی در حوزه فناوری هسته ای در سطح منطقه خواهیم بود.

محمدمهدی اعلایی دراین مراسم گفت: :ملت ایران پس از استقرار دولت سیزدهم و با توجه به حمایت مردم، قوی شدن و استقرار امکانات برای رشد و توسعه کشور را بهترین روش اداره کرد کشور می داند و در این مسیر از هیچ گونه تلاشی دریغ نمی کند.

استاندار قزوین، نیروی انسانی موجود را مهمترین ظرفیتی دانست که استان قزوین از آن بهره مند است و یادآور شد: به لحاظ نیروی انسانی متخصص و ماهر و همچنین ایجاد زیرساخت های مناسب و فناورانه، استان در جایگاه و مرتبه مناسبی قرار دارد.

وی اضافه کرد: افتخار مرکز پرتودهی نوین به افتخارات دیگر مردم قزوین اضافه شد و امیدواریم مبارک مردم کریم و بزرگوار این دیار باشد.

170726914

وی اظهار داشت: استان قزوین در کنار ظرفیت های متعدد خود، دارای منابع انسانی غنی و پیشینه دانشی هم بوده است و استقرار این سامانه وضعیت را ممتازتر می کند.

 

لیلا بیگدلی/قزوین

کدخبر: 944786 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟