اخذ حق ویزیت مجدد پزشکان ممنوع شد/ رشد 15 درصدی شکایات مردمی به انجمن حمایت از مصرف کنندگان

به گزارش خبرنگار رکنا از اصفهان، مجتبی برزگر ،رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه با محوریت گزارش فعالیت‌های این انجمن اظهار کرد: انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان یک سازمان مردم نهاد نیست بلکه این انجمن ذیل ماده هشت مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص تشکیل انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف کنندگان در شهرستان‌ها و استان‌ها به وجود آمده است. این انجمن در ساختارهای تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر استان حضور دارد، ساختارهایی مثل کارگروه تنظیم بازار که در آن به عنوان عضو اصلی حاضر هستیم.

مجتبی برزگروی با اشاره به مستقل بودن انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان افزود: اعتبارنامه‌های ما توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت صادر می‌شود، اما از لحاظ مالی و ساختار مستقل هستیم و زیر مجموعه هیچ ارگان یا سازمانی نیستیم و به همین دلیل در جلسات بدون هیچ واهمه‌ای حرف مردم را زده‌ایم. همچنین به دلیل اینکه ما در بخش حمایت از حقوق عامه و مصرف کنندگان فعالیت می‌کنیم و مستقیما با مردم سر و کار داریم، ارتباط خوبی با دستگاه‌های اجرایی استان از جمله دادستانی و تعزیرات داریم.

ورود معاون دادستان بخشی از مشکلات را حل می‌کند

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان اصفهان ادامه داد: انجمن به صورت مستقل می‌تواند به شکایات رسیدگی کند و مردم می‌توانند مستقیم به ما مراجعه کنند و شکایت خود را ارائه دهند. در حال حاضر اکثر موارد پیگیری مکاتبات مردمی است که هر هفته بین 10 تا 15 مورد به ما می‌رسد، که ما در خصوص این مکاتبات منتظر هیچ نهادی نمی‌مانیم و بسیاری از موارد را به صورت تلفنی حل می‌کنیم و در 90 درصد پرونده‌ها با تماس تلفنی موارد حل شده‌است و برای بقیه شکایت‌ها به  مرحله تشکیل پرونده رسیده است.

انجمن حمایت از مصرف کنندگان2برزگر در خصوص موضوعات شکایات مردمی گفت: بیشتر شکایات حول قیمت اجناس، کیفیت محصولات و مشکلات فنی است. غالبا افراد وقتی به ما مراجعه می‌کنند که سایر نهادها به شکایات آنها رسیدگی نکرده‌اند، زیرا ارتباط ما با دستگاه‌های استان بسیار خوب است و خیلی از مواقع حتی اتحادیه‌های صنفی نیز به ما مراجعه می‌کنند در حالی که این موضوع به ما ارتباطی ندارد و آنها می‌توانند با مراجعه به اتاق اصناف مشکل خود را حل کنند، اما انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان به آنها به دید یک مصرف کننده نگاه می‌کند و وارد موضوع می‌شود و آن را با معاون دادستان مطرح می‌کند و صرف ورود معاون دادستان بخش زیادی از پیگیری مشکلات را حل می‌کند.

مشکلات کهنه بررسی می‌شود

وی با بیان اینکه شکایات در سال جاری نسبت به سال گذشته رشد 10 تا 15 درصدی داشته، تصریح کرد: ما در راستای حمایت هرچه بیشتر از حقوق مصرف کنندگان ارتباط بسیار خوبی با اصناف برقرار کردیم زیرا اعتقاد داریم انجمن‌ها در کنار اصناف می‌توانند موفق‌تر و بهتر باشند و اصناف نیز بتوانند از ظرفیت‌های انجمن استفاده کنند، در این راستا یک تفاهم‌نامه کلی همکاری‌های دوطرفه با اتحادیه‌های هدف امضا کردیم که بازتاب بسیار خوبی داشت، زیرا اتحادیه‌هایی را انتخاب کردیم که مخاطب مردمی زیادی داشتند، که گواهینامه‌ای تحت نشان اعتماد به واحدهای صنفی برتر پنج اتحادیه هدف که شیوه‌نامه قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان را به بهترین نحو اجرا کردند و سابقه موثر تعزیراتی نداشتند، اهدا شد. همچنین اخیرا 5 اتحادیه دیگر درخواست امضا تفاهم‌نامه داشتند که به دلیل مشغله‌های بالا انجمن هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان اصفهان در خصوص تقدیر از اصناف با انصاف اضافه کرد: طی همکاری با اتاق اصناف در اردیبهشت 1401 آیین تقدیر از انصاف با انصاف توسط انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان برگزار شد که در این طرح 12 اتحادیه را هدف قرار دادیم که هر اتحادیه 10 واحد صنفی برتر خود را معرفی کردند که ما تحقیقات میدانی را در خصوص این واحدها انجام دادیم و واحدهای صنفی معرفی شده در هر اتحادیه از بهترین واحدهای صنفی بودند که طی مراسمی در اتاق اصناف مورد تقدیر قرار گرفتند، البته مسئولیت این امر به طور کلی با اتاق اصناف بود اما ما سعی کردیم از دید مردم به موضوع نگاه کنیم و مراسم را برگزار کنیم.

وی خاطر نشان کرد: ما به مشکلاتی ورود می‌کنیم که سال‌هاست توسط دستگاه‌های متولی خود آن بخش در حال پیگیری بوده و در حد مکاتبه و نامه‌نگاری مانده است و اتفاق عملیاتی که مردم بتوانند نتیجه آن را ببینند رخ نداده است. کمیسیون‌های تخصصی خوبی در انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان اصفهان فعالیت می‌کنند که مشکلات نام برده را بررسی می‌کنند و تمامی کارها از جمله موضوعات قیمت گذاری به صورت تخصصی و به همراه کار میدانی در این کمیسیون‌ها انجام می‌شود.

اخذ حق ویزیت مجدد پزشکان ممنوع شد

برزگر با اشاره به مهم‌ترین مشکلات پیگیری شده توسط انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان اصفهان تصریح کرد: حق ویزیت مجدد پزشکان متخصص یکی از موارد مهم مورد بررسی بود که از طریق دادستانی پیگیری شد و بعد از هشت ماه پیگیری منجر به این شد که ما بتوانیم نامه‌ای از سمت دادستانی به سازمان نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر عدم دریافت حق ویزیت مجدد پزشک متخصص بگیریم؛ زیرا پزشکان مختصص بعد از نوشتن یک آزمایش برای بیمار، پس از مراجعه مجدد او برای بررسی آزمایشات مجددا حق ویزیت دریافت می‌کردند که شاکی‌های زیادی در این حوزه وجود داشت.

وی افزود: سامانه‌های روپوش مدارس از اردیبهشت امسال و ساماندهی میدان میوه و تره بار از دی ماه سال گذشته پیگیری شد که بر خلاف اتحادیه روپوش مدارس، اتحادیه مربوط به میدان میوه و تره بار همکاری لازم را نداشت. در خصوص روپوش مدارس نسبت به قیمت بعضا عجیب و غریب شکایات زیادی وجود داشت، که با همکاری اتحادیه مربوطه سامانه‌ای برای روپوش مدارس طراحی شد که قرار بر این شده است که مدارس غیر انتفاعی قرارداد امضا شده را در سامانه بارگزاری کنند و کارشناسان اتحادیه نسبت به بررسی قرارداد اقدام کنند که دسترسی نهادهای نظارت کننده به این سامانه داده شده است تا تخلفات به کمترین میزان ممکن برسد و سال آینده قرارداد روپوش مدارس تمام مراکز آموزشی غیر انتفاعی از دبستان تا دبیرستان در این سامانه بارگزاری شود.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان اصفهان اضافه کرد: نرخ‌گذاری اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها، خوابگاه‌ها، خانه‌های سنتی، بوم گردی‌ها، پارکینگ‌های شهرداری، دفاتر پیشخوان و شهریه مدارس غیر انتفاعی از دیگر موضوعات پیگیری شده توسط انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان اصفهان است. در این موارد تعزیرات و دادستانی هرجا که لازم بوده همراهی و همکاری بسیار خوبی داشتند و در این راستا از ابتدای امسال حدود 70 تا 80 گشت مشترک به همراه تعزیرات داشتیم که آمار بسیار بالایی محسوب می‌شود.

بهمن راعی/ اصفهان

کدخبر: 943571 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟