اصفهان در تئاتر خیابانی پیشتاز است/ اصفهان تئاتر خیابانی را به جشنواره‌های تئاتر برگرداند/ ۲۰ اثر تئاتر خیابانی به جشنواره تئاتر اصفهان راه یافتند

به گزارش رکنا از اصفهان؛روز چهارشنبه 10 آبان ،علی تمنایی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در این نشست اظهار کرد: امسال جشنواره تئاتر اصفهان بر خلاف یکی دو دهه گذشته در دو بخش برگزار می‌شود، در حالی که حدود ۱۵ سال بود که در بخش تئاتر خیابانی در استان‌ها جشنواره‌ه‌ای نداشتیم و امسال با پیگیری هنرمندان اصفهانی این جشنواره در دو بخش خیابانی و صحنه‌ای در کشور و استان اصفهان برگزار خواهد شد.

علی تمناییوی در خصوص بخش تئاتر خیابانی جشنواره گفت: کانون تئاتر خیابانی استان اصفهان با حضور اسماعیل صرامی هنرمند توانمند تئاتر فعال شد و چهار ماه می‌شود که در استان اصفهان فعالیت خود را آغاز کرده است و نمایندگی این کانون در تمامی شهرستان‌ها در حال راه‌اندازی است و پس از سالیان طولانی که تعطیلی و رکود در این حوزه داشتیم، امسال شروع خوبی در این حوزه رخ داده است و همین فعالیت چهار ماهه باعث شد بتوانیم جشنواره تئاتر خیابانی را در استان اصفهان رقم بزنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: در بخش خیابانی جشنواره تئاتر امسال حدود ۱۰۰ گروه فعال در استان اصفهان اعلام موجودیت کردند و نشان دهنده انجام یک حرکت مبارک در این حوزه است و رویشی در یکی از حوزه‌های تئاتر که در کشور مغفول مانده‌بود، در حال احیا شدن است. در نهایت ۵۹ اثر تئاتر خیابانی متقاضی حضور در سی و پنجمین جشنواره تئاتر اصفهان بودند که کارگردانان ۱۱ اثر را بانوان تشکیل می‌دهند که نکته پررنگی در خصوص جشنواره است. همچنین از ۵۹ اثر، ۲۴ اثر برای شهرستان اصفهان، ۱۱ اثر برای شهرستان خمینی شهر، ۴ اثر برای شهرستان شاهین شهر، ۴ اثر برای شهرستان فلاورجان، ۳ اثر برای شهر فولادشهر، ۳ اثر برای شهرستان مبارکه، ۲ اثر برای شهرستان آران و بیدگل، ۲ اثر برای شهرستان نجف آباد و یک اثر برای شهرستان سمیرم بوده است که نشان از آمار خوب شهرستان‌ها در جشنواره امسال است.

وی در خصوص بخش تئاتر صحنه‌ای تصریح کرد: این بخش طبق روال هر ساله در جشنواره تئاتر اصفهان پیگیری می‌شود، ما در این بخش سال گذشته از ۱۶ اثر  ۷ اثر را پذیرفتیم، امسال ۴۲ اثر متقاضی حضور در جشنواره بودند که آماری بی‌نظیر است که از این تعداد ۲۰ اثر از شهرستان اصفهان و ۲۲ اثر از سایر شهرستان‌های استان بودند، که در این حوزه شاهین شهر با ۴ اثر در جشنواره حاضر است که نشان از استعداد بالای این شهرستان در حوزه تئاتر صحنه‌ای است، همچنین شهرستان‌های خمینی شهر، کاشان و نجف آباد و شهر فولادشهر هر کدام سه اثر در جشنواره دارند.

تمنایی با بیان اینکه سال گذشته هیچ اثری از کاشان در جشنواره حاضر نبود اما امسال سه اثر از این شهرستان به جشنواره آمده است که اتفاق بسیار خوبی است، خاطر نشان کرد: بازبینی نمایش‌های صحنه‌ای همچون خیابانی به صورت ویدیویی یا حضوری انجام شد که نهایتا از اثار موجود ۱۲ اثر به جشنواره راه پیدا کردند که در شهر اصفهان اکران خواهند شد. از آثار راه یافته ۳ اثر متعلق به شهرستان اصفهان و ۹ اثر متعلق به سایر شهرستان‌های استان است.

تئاتر صحنه ایتمنایی گفت: بازبینی آثار به صورت حضوری یا ویدیو ارسالی با حضور هیئت بازبینی انجام شد و ۲۰ اثر به عنوان برگزیده جشنواره امسال حضور خواهند داشت و به رقابت می‌پردازند که امیدواریم این رقابت به صورت فعال و بانشاط پیگیری شود. از ۲۰ اثر راه یافته به جشنواره ۱۰ اثر متعلق به اصفهان و ۱۰ اثر دیگر متعلق به سایر شهرستان‌های استان اصفهان است که طبق برنامه‌ریزی ۱۶ الی ۱۹ آبان ماه آثار راه یافته برای داوری جشنواره ارائه خواهد شد که محل برگزاری آثار نیز در ۱۸ مورد گذر فرهنگی چهارباغ و دو مورد گلستان شهدا اصفهان است.

وی خاطر نشان کرد: ۸ اثر تئاتر خیابانی راه یافته به جشنواره در حوزه دفاع مقدس و غزه، ۸ اثر در حوزه مسائل اجتماعی و ۴ اثر در حوزه دینی است. یک اثر جشنواره بعد از اجرا در گلستان شهدا برای زنده نگه داشتن یاد شهدای امنیت استان اصفهان در محل حادثه تروریستی خانه اصفهان نیز اجرا خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در خصوص هیئت داوران جشنواره تئاتر اصفهان گفت: هئیت داوران بخش خیابانی جشنواره امسال شهرام نوشید رئیس تئاتر خیابانی کشور، اسماعیل صرامی و شهاب غزالی را تشکیل می‌دهند. شخصا معتقدم در حوزه تئاتر خیابانی اصفهان در کشور اول است، الان با ظهور گروه‌های تئاتر خیابانی جدید در اصفهان این امکان وجود دارد که اصفهان میزبان مسابقات تئاتر خیابانی سراسر کشور باشد، زیرا ظرفیت استان اصفهان در این حوزه بسیار بالاست.

شور و نشاط ایجاد شده بین گروه‌های تئاتر بی‌سابقه است

رضا دهقانیرضا دهقانی دبیر سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر اصفهان در این نشست اظهار کرد: سه مکان برای اجراهای جشنواره تئاتر اصفهان شامل تالار هنر، سالن ماه حوزه هنری و پردیس هنر پیش‌بینی شده است که آثار راه یافته به سی و پنجمین جشنواره تئاتر اصفهان در این سالن‌ها اجرا خواهد شد که برنامه آن در صفحه مجازی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان بارگزاری می‌شود.

وی در خصوص اجراهای جنبی جشنواره تئاتر اصفهان تصریح کرد: دو اجرا جنبی جشنواره یکی در گلستان شهدا و یکی در خانه اصفهان برگزار می‌شود.

امید آفرینی در جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است و امیدواریم جشنواره تئاتر اصفهان باعث امید آفرینی در سطح جامعه شود، همانطور که شور و نشاط ایجاد شده بین گروه‌های تئاتر در این مدت بی‌سابقه بوده است که اینقدر مشارکت گروه‌های تئاتر خیابانی و صحنه‌ای را برای جشنواره داشته باشیم.

دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر اصفهان تصریح کرد: افتتاحیه ۱۵ آبان ماه در گلستان شهدا برگزار خواهد شد. همچنین طبق برنامه‌ریزی اختتامیه جمعه ۱۹ آبان‌ ماه در سالن کوثر مجموعه ارتش برگزار می‌شود.

با حضور تیم جدید روند تئاتر عوض شده است

ایزد دوستجواد ایزد دوست دبیر اجرایی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر اصفهان در این جلسه اظهار کرد: با تغییرات و تحولات که در بدنه انجمن نمایش اصفهان اتفاق افتاد و آمدن تیم جدید، این جمع با انگیزه و توان مضاعف در حال فعالیت هستند و در سه چهار ماه گذشته که تیم جدید مشغول به کار شده اتفاقات بسیار خوبی به خصوص در حوزه تئاتر خیابانی رقم خورده است و آثار و رتبه‌هایی که در مرحله کشوری کسب شده برای همه مشخص است.

وی افزود: یک اتفاق نادر در جشنواره تئاتر مریوان رخ داده، که از کل آثار سراسر کشور که به جشنواره رسیده بود ۷ اثر فقط از استان اصفهان بود و تنها استانی که ۷ اثر نمایشی در حوزه تئاتر خیابانی در یک جشنواره داشت، استان اصفهان بود که نشان دهنده توان و تلاش فعالان این حوزه است. همچنین علاوه بر تندیس‌هایی که از این جشنواره کسب کردند، آثار منتخب به جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند.

دبیر اجرایی سی و پنجمین جشنواره تئاتر اصفهان ابراز امیدواری کرد: امیدواریم این جشنواره باعث رشد هرچه بیشتر تئاتز خیابانی و صحنه‌ای در اصفهان شود.

تئاتر خیابانیگفتنی‌ست این آثار به بخش خیابانی جشنواره راه یافته‌اند: اشرف مخلوقات به نویسندگی اصغر خلیلی و کارگردانی مجتبی خلیلی، تقاطع به نویسندگی و کارگردانی امین پناهی، خودخد به نویسندگی ناصر کریمی نیک و کارگردانی محمد رادمهر، دویرج به نویسندگی بیژن قدوسی و کارگردانی عاطفه نقوی، ذهن چوبی به نویسندگی و کارگردانی ابوالفضل صادقی، زندگی با طعم محبت به نویسندگی و کارگردانی سید پویا امامی، سیری از یک سرنوشت به نویسندگی و کارگردانی حسین اصفهانی، غاز قلنگ به نویسندگی مصطفی جعفری و کارگردانی جلال مشتاقیان،قوچستون به نویسندگی و کارگردانی سعید اله یاری، نقل مردان به نویسندگی قاسم هاشمی و کارگردانی امید زمانی از شهرستان اصفهان اصفهان. رستم ویلچر سوار به نویسندگی مصطفی جعفری و کارگردانی ندا ربانی‌فر ، مصطفی واکسی به نویسندگی الهه صرامی و کارگردانی عرفان عماد و حامد جامی، oمنفی به نویسندگی و کارگردانی نجمه مهرابی از خمینی شهر. سرزمین شماره ایکس به نویسندگی مهدی ایروانی و کارگردانی علیرضا شمس، طعم گس خوشبختی به نویسندگی و کارگردانی صادق پرامی از شهرستان فلاورجان. حلقه لنجو به نویسندگی الهام آزادی و تمنا کلانتری و کارگردانی سید احمد کاظمی از شهرستان نائین. خونچه به نویسندگی پرویز گلدار و کارگردانی پریسا کهکش پور از شهرستان شاهین شهر. دلواپسی به نویسندگی و کارگردانی فرهاد قانعی پور از شهرستان نجف آباد. روال کاملا عادی به نویسندگی و کارگردانی هادی مهربانی از شهرستان سمیرم. شیرینی‌های دروغ به نویسندگی و کارگردانی سامان هاشمی از شهرستان اردستان.

بهمن راعی/ اصفهان

کدخبر: 942340 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟