تشکیل کارگروه ویژه‌ای برای مهار تورم و کنترل بازار در لرستان/ قیمت ۴۶ قلم کالا در استان کمتر از میانگین کشوری است

به گزارش رکنا از لرستان؛ فرهاد زیویار در سومین جلسه کمیته شعار سال (مهار تورم و رشد تولید) با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال مهار تورم، رشد تولید از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: به منظور تحقق این شعار، کمیته ویژه مهار تورم در استان تشکیل شده است.

سرمایه‌گذاری ۱۰۰ هزار میلیارد ریالی دولتی در لرستان 

زیویار با اشاره به اجرای برنامه‌های تحولی و ریل‌گذاری مناسب برای تحقق رشد تولید در استان بیان کرد: سال گذشته در لرستان  سرمایه‌گذاری ۱۰۰ هزار میلیارد ریالی دولتی  صورت گرفته که آورده بخش خصوصی نیز بیش از دو برابر این مبلغ است که تاثیرات این سرمایه‌گذاری‌ها سال‌های آتی ملموس خواهد بود.

ضرورت تقویت تولید به منظور مهار تورم 

استاندار لرستان با بیان اینکه لرستان از گذشته‌ها جزو استان‌هایی بوده که نرخ تورم در آن بالا بوده است، افزود: تقویت تولید یکی از اموری است که می‌تواند به مهار تورم کمک کند.

زیویار با اشاره به اینکه علل و عوامل متعددی در تورم و مقام‌دار بودن استان در تورم نقش دارند، بیان کرد: حمل و نقل، نبود شغل پایدار، قاچاق کالا به استان‌های مرزی و مسکن از جمله این عوامل هستند که لازم است در جلسات تخصصی کارگروه‌ها بررسی شود و برطرف کردن تورم استان باید دغدغه مسئولان باشد.

قیمت ۴۶ قلم کالا در استان کمتر از میانگین کشوری است

 استاندار لرستان با اشاره به آمارهای اعلام شده بیان کرد: از ۵۳ قلم کالای اساسی، قیمت ۴۶ قلم کالا در لرستان پایین‌تر از میانگین کشوری است و  چند قلم کالا مانند برنج ایرانی درجه یک، شیر پاستوریزه، موز، روغن، انار و شیر خشک در استان از میانگین کشوری بالاتر است اما در یک سال گذشته نرخ تورم استان از رتبه یک به رتبه سوم رسیده است.

وی با اشاره به تاثیر بسیار حمل و نقل در تورم گفت: در بسیاری از این کالاها لرستان تولیدکننده نیست و این اقلام تا زمانی به استان وارد می‌شود در نرخ آن تاثیر گذاشته و موجب افزایش نرخ تورم می‌شود.

استاندار لرستان با اشاره به گران بودن مسکن در استان لرستان افزود: به دلیل توپوگرافی خاص استان لرستان، مسکن لرستان، از گران‌ترین استان‌های کشور است و این موضوع، مقام تورم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بسته‌های پیشنهادی خوبی در لرستان وجود دارد که می‌تواند شغل و سرانه درآمد را تحت تاثیر قرار دهد، بیان کرد: کارگروهی ویژه به ریاست معاون اقتصادی و با حضور جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و دیگر متولیان ذی‌ربط به منظور مهار تورم، افزایش تولیدات داخلی و کنترل بازار  در استان فعال شود‌.

 

مهدی زکی پور / لرستان

کدخبر: 936551 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟