دعوت به جشنواره حاصل به شیوه سنگسری

به گزارش رکنا از سمنان،شهردار مهدیشهر در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این مراسم در آستانه روز عشایر و روستا  روز جمعه ۱۴ مهرماه  از میدان امام رضا تا میدان نماز در مهدیشهر و روز شنبه ۱۵ مهرماه در گذر فرهنگی خیابان امام خمینی سمنان برگزار می‌شود.

علیرضا شربتدار گفت: این دعوت در قالب رژه عشایر با پوشش و لباس محلی سوار بر اسب و مسلح به اسلحه های سنتی در معابر و پیاده رو های شهر برگزار می‌گردد.

وی در خصوص جشنواره حاصل گفت: این جشنواره بر اساس یک سنت بومی محلی و از دیرباز بعد از جمع آوری و تولید محصول در میان طوایف عشایر ایل سنگسر برگزار می گردد.

جشنواره حاصل عنوان آیین بومی محلی است که طی سه روز به میزبانی شهر مهدیشهر و با مشارکت طوایف مختلف عشایر سنگسر برگزار می‌گردد.

در این جشنواره بیش از 32 محصول از لبنیات ایل عشایر سنگسر در قالب نمایشگاهی برای بازدیدکنندگان معرفی و عرضه خواهد شد.

شربتدار گفت: بر اساس گفته بزرگان ایل از دیرباز ایلیاتی سنگسر بعد از بازگشت از ییلاق و برای عرضه محصولات خود که شامل تولیدات گوشتی و دام سبک و محصولات متنوع لبنیات جشنی برگزار و گرد هم جمع می‌شدند و روزی را به شادی و تفریح می پرداختند.

شهردار مهدیشهر افزود: ایل سنگسر یکی از بزرگترین ایلات عشایر کشور است که همچنان بر سنت کوچ نشینی خود پابرجا مانده و زندگی خود را در مسیر کوچ سپری می‌کنند.

بر اساس تحقیقات و مطالعات صورت گرفته مسیر کوچ ایل سنگسر بر اساس منطقه زیست آن ها از دامنه های جنوبی البرز تا مناطق جنوبی شاهرود امتداد دارد.

منطقۀ زیست این ایل در فصل سردسیر در دامنه‌های جنوبی رشته کوه البرز از لواسانات، دماوند، سد لار و فیروزکوه تا شهمیرزاد، چاشم و پشتکوه در شمال مهدی‌شهر (سنگسر سابق) و در فصل گرمسیر به طرف شرق تا روستاها و نقاط علف خیز در دهستان‌های طرود، بیارجمند، خارطوران شاهرود و درونه کاشمر در حاشیۀ شمال دشت کویر مرکزی است.

شربتدار با اشاره به مراسم رژه عشایر مهدیشهر گفت: در این روز عشایر حاضر در رژه همشهریان خود را برای شرکت در جشنواره دعوت خواهند کرد که در زبان محلی به آن "خبرکر" می گویند.

وی در خاتمه ضمن دعوت از اقشار مختلف جامعه برای شرکت در جشنواره گفت: جشنواره حاصل بهترین محل برای آشنایی با طوایف، آیین ها و رسومات، تولیدات و دست ساخته های عشایری منطقه است و فرصتی مناسب برای حضور پژوهشگران و محققان کشور برای مطالعه و آشنایی با توانمندی‌های عشایر غیور سنگسری است.

شایان ذکر است جشنواره حاصل از روز 26 مهر ماه در محل پارک مهرگان مهدیشهر آغاز و تا روز 28 مهر ماه ادامه خواهد داشت.

حسن رستم زاده/سمنان

کدخبر: 934395 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟