برداشت«به» از باغ‌های استان اردبیل آغاز شد

به گزارش رکنا از اردبیل، سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: سطح باغات محصول به استان، ۵۵۰ هکتار بارور و حدود ۲۷۰ هکتار نهال غیربارور است و پیش‌بینی می‌شود امسال در مجموع ۵ هزار و ۵۰۰ تن محصول به از باغات استان برداشت شود.

نوبخت اژدری افزود:برداشت محصول «به» از اوایل مهر آغاز شده و تا پایان آبان ماه ادامه خواهد داشت و کشاورزان طبق برآورد‌ها از هر هکتار باغات استان ۱۲ تن برداشت می‌کنند.

وی اضافه کرد: شهرستان کوثر به دلیل شرایط جوی و اقلیمی، تغذیه مناسب و عملیات به باغی و مدیریت اصولی باغات به قطب تولید محصول میوه «به» تبدیل شده است به طوری که تولیدات این شهرستان با کیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین به تولیدی در استان بوده که علاوه بر مصرف اهالی به شهر‌های همجوار و مرکز استان و دیگر استان‌ها هم ارسال می‌شود.

سرپرست جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: تولیدکننده عمده این محصول در استان شهر‌های کوثر، گرمی، خلخال و مشگین شهر هستند و به طور عمده ارقام حاجی آقا کیشی، اصفهانی و بومی در باغات استان کشت شده است.

وی اعلام کرد: طی سال‌های اخیر با ورود رقم جدید به، که متحمل به آتشک است شاهد افزایش روز افزون کمیت و کیفیت این محصول هستیم.

آتشک یا بادزدگی از مهم‌ترین بیماری‌های درختان میوه دانه‌دار (سیب، گلابی و به) و گیاهان خانواده گلسرخیان می‌باشد.

اژدری بیان کرد: درخت «به» محصولی نسبتاً مقاوم در برابر آفات و کم آب بر است و میوه آن علاوه بر خوش‌طعمی، سوددهی مناسبی نیز برای کشاورزان دارد.

 

کدخبر: 933359 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟