کاهش ۱۸ درصدی ورودی آب سد‌های استان اردبیل

به گزارش رکنا از اردبیل، حمید فضایلی با اشاره به کاهش بارش‌ها و به تبع آن کاهش ورودی آب سد‌های استان اظهار کرد: سد یامچی بعنوان یکی از مهمترین سد‌های استان به دلیل تامین آب آشامیدنی مرکز استان هم اکنون ۲۲ میلیون مترمکعب آب دارد که نسبت به سال قبل ۱۰ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه حجم ذخیره آب سد خداآفرین در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد کاهش یافته است، گفت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۲۴۶ میلیمتر بارندگی در سطح استان اتفاق افتاده است که این میزان در مقایسه با سال گذشته پنج درصد و در مقایسه با دوره بلند مدت ۲۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به کاهش آورد رودخانه ارس در شمال استان گفت: حجم ذخیره آب در مخزن سد ارس هم ۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

فضایلی افزود: برای دستیابی به آب مطمئن و پایدار نیازمند تامین آب از منابع جدید هستیم در عین حال با برنامه‌ریزی انجام شده و صرفه جویی شهروندان امیدواریم شرایط بحرانی را پشت سر بگذاریم.

وی با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی مصرف آب آشامیدنی در اردبیل گفت: در صورت نبود همکاری مردم در رعایت الگوی مصرف آب، در ماه‌های گرم سال با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: کاهش چشمگیر میزان بارندگی و نبود پوشش مناسب برف در ارتفاعات، آورد رودخانه بالیخلو به عنوان منبع تامین آب مخزن سد یامچی را تحت الشعاع قرار داده و همین میزان هم روز به روز در حال کاهش است.

فضایلی همچنین در خصوص تامین آب شرب اردبیل گفت: نیاز آب آشامیدنی شهر اردبیل ۲ هزار لیتر بر ثانیه است که در حال حاضر هزار و ۷۰۰ لیتر بر ثانیه از سد یامچی و مابقی از چاه‌های آب موجود تامین می‌شود که با پیش بینی‌های انجام شده مقدار آب سد یامچی کفاف ماه‌های گرم سال را نخواهد داد.

وی با اشاره به روند جریان آب در رودخانه‌های استان در سال آبی جاری نیز گفت: میزان جریان آب در رودخانه‌های استان نیز در۲ حوضه آبریز استان کاهش چشمگیری داشته است.

 

کدخبر: 914679 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟