کاهش ۱۹ درصدی حوادث ناشی از کار در لرستان

به گزارش رکنا از لرستان؛ سید فرهاد ناصری‌نیا با بیان اینکه مهمترین وظیفه وزارت کار صیانت از نیروی کارگری به ویژه در بحث ایمنی و بهداشت کار است، اظهار کرد: امروزه پیشگیری از حوادث ناشی از کار هدف نهایی در بازرسی‌ها از بنگاه‌های اقتصادی به شمار می­‌رود که می­‌تواند در کاهش هزینه‌های اضافی ناشی از حوادث مؤثر باشد و از سویی دیگر به دلیل منافع بلند مدت اقتصادی و اجتماعی از جمله حفظ نیروی کار، قدرت تولید و کیفیت، باعث ایجاد انگیزه در کارفرمایان و ایجاد امنیت شغلی می­‌شود.

وی به افزایش بازرسی‌ها از نقاط و واحدهای پرخطر در استان اشاره کرد و افزود: طی ۵ ماهه نخست سال جاری بازرسان کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۱۶۶۶ مورد بازرسی از واحدهای اقتصادی پر خطر انجام دادند که این بازرسی‌های تخصصی منجر به کاهش ۱۹ درصدی حوادث کارگری نسبت به مدت مشابه در سال قبل داشته است.

ناصری‌نیا واحدهای تولیدی و کارگری را امروز از حساس‌ترین فضاهای جامعه دانست و گفت: بازرسان کار در این برهه اقتصادی باید با ورود به موقع در بنگاه‌های اقتصادی استان مسائل حقوق و دستمزد و ایمنی کار و حفاظت فنی، مانع بروز مشکلات برای این قشر زحمتکش شوند.

سرپرست اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با تأکید بر اهمیت بازرسی کار و جایگاه ویژه بازرسان کار در تحقق آرمان‌ها و اهداف وزارت متبوع بیان کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط بازرسان کار در آگاهی نیروی انسانی نسبت به عوامل تهدید کننده در کار و شناسایی مکان‌های نا ایمن در کارگاه‌ها طی ۵ ماهه نخست امسال ۳۴۶۰ مورد بازرسی موردی و ادواری برنامه‌ریزی شده از واحدهای اقتصادی سطح استان انجام دادند.

وی تصریح کرد: بازرسان کار علاوه بر نظارت‌های روتین که از طریق بازرسی از کارگاه ها صورت می‌گیرد موارد، نظارت غیر مستقیم بر واحد از طریق استقرار مسئول ایمنی در کارگاه‌ها، توجه به نظارت بر تشکیل و فعالیت کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار، نظارت بر عمکرد ایمنی پیمانکاران از طریق صدور صلاحیت ایمنی پیمانکاری، توجه و نظارت بر آموزش ایمنی کارگران و کارفرمایان از طریق مراجع ذی صلاح، نظارت بر رعایت استانداردهای تجهیزات و ماشین‌آلات و اخذ تأییدیه‌های لازم از مراجع ذی‌صلاح را برای کاهش حوادث ناشی از کار انجام می‌دهند.

ناصری‌نیا افزود: در این راستا در ۵ ماهه امسال ۷۹ جلسه کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار در واحدهای اقتصادی سطح استان برگزار شده و الزامات رعایت موارد ایمنی و حفاظت بهداشت کار تأکید شده است.

سرپرست اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با تأکید بر نقش مؤثر برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی ایمنی و بهداشت کار در کاهش حوادث ناشی از کار، خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۶۹۱۲ نفر ساعت برنامه آموزشی برای کارفرمایان و کارگران واحدهای اقتصادی استان برگزار شده ‌است.

 

مهدی زکی پور / لرستان

کدخبر: 929673 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟