طرح توسعه کارخانه شیشه قزوین افتتاح شد/ تولید شیشه سولار با کیفیتی فراتر از استانداردهای جهانی

به گزارش رکنا ازقزوین، در مراسمی با حضور محمد مهدی اعلایی استاندار قزوین، علی رحمانی معاون اقتصادی استانداری، رضا صفاری مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان و جمعی از فعالان اقتصادی استان قزوین، بهره برداری از کوره شماره ۲ در کارخانه شیشه قزوین برای تولید شیشه های سولار آغاز شد.

منظور

 

راه اندازی خط تولید شیشه دودی خودرو برای اولین باردرکشور درقزوین انجام می شود

مدیر کارخانجات شیشه قزوین گفت: در آینده با راه اندازی خط جدید تولید شیشه های دودی خودرو در کارخانجات شیشه قزوین از واردات این کالا از خارج بی نیاز خواهیم شد.

خسرو منظوری در این مراسم گفت: کوره شماره چهار در یک بازه زمانی بزرگترین کوره خاورمیانه بود، اما در سال‌های گذشته متوقف شده بود که راه‌اندازی مجدد آن در دستور کار قرار دارد.

مدیر کارخانجات شیشه و فلوت ادامه داد: این شرکت در دهه 40 آغاز به کار کرده و چهار کوره در آن ساخته شده است، در سال 88 هم فلوت فعالیت خود را آغاز کرده که بزرگترین تولیدکننده شیشه خودرو در کشور است، شاید از نظر کمیت زیاد نباشد اما از نظر کیفیت شیشه قزوین همیشه پیشگام است.

وی بیان کرد:کوره شماره 2 تا سال 1400 متوقف بود که در این سال بازسازی آن در دستورکار قرار گرفت و برای تولید شیشه سولار فعال شد، چرا که درحال حاضر استفاده از انرژی پاک از مباحث مهم است.

وی بیان کرد: این کوره پس از چهارمین تعمیرات سرد در سال ۸۱ مجددا شروع بکار کرد و با پشت سرگذاشتن ۱۳ سال کار مداوم در سال ۹۴ خط کوره متوقف شد.

منظوراظهارداشت: طراحی اولیه کوره شماره ۲ در سال ۴۷ صورت گرفت و دو سال بعد یک خط تولید شیشه ساده وارد مدار شد و در سال ۵۸ خط دوم نیز برای تولید شیشه مشجر راه اندازی شد.

وی بیان کرد: این کوره پس از چهارمین تعمیرات سرد در سال ۸۱ مجددا شروع بکار کرد و با پشت سرگذاشتن ۱۳ سال کار مداوم در سال ۹۴ خط کوره متوقف شد.

منظور تصریح کرد: پنجمین دوره تعمیرات و بازسازی کوره از اسفند ماه سال 1400 در دستور کار مسئولان کارخانه شیشه قرار گرفت و تغییرات عمده ای برای تولید شیشه های سولار که در صنعت تولید پنل های خورشیدی کاربرد دارد صورت گرفت.

مدیر کارخانجات شیشه قزوین یادآورشد: با توجه به ابعاد تخریب کوره در آخرین دوره کارکرد خود با توجه به تغییرات مورد نیاز طراحی و بازسازی اساسی یک الزام بود لذا برای صرفه جویی در هزینه ها از آجرهای موجود نسوز کارخانه پس از برش های لازم استفاده کردیم و تمامی آجرهای مورد نیاز کوره جدید از داخل مجموعه تامین شد. 

photo_2023-09-17_15-39-15

منظور بیان کرد: پس از بازسازی زیربنایی کوره و به روز رسانی آن، تمامی سیستم های مرتبط با آن بخصوص تغییرات انجام شده در سیستم های الکترونیکی، مکانیکی، پچ پلنتها و کنترل کوره و ماشین های تولید توانستیم خط تولید شیشه ساده را با شیشه های مشجر و امروز شیشه های سولار جایگزین کنیم.

وی اضافه کرد: امروز اولین تولیدکننده شیشه سولار برای استفاده در پنل های خورشیدی در کشور هستیم و در سه ماه آینده خط دوم تولید را نیز راه اندازی می کنیم.

وی اضافه کرد: در طول دو سال و نیم گذشته 100 نفر نیرو جذب شده که نشان دهنده توسعه تولید در این واحد است.

منظور در خصوص کیفیت شیشه های سولار تولیدی در این شرکت گفت: استاندارد جهانی این شیشه ها عبور دادن بیش از 90 درصد نور خورشید است که شیشه های سولار تولیدی در این کارخانه درحال حاضر 94 درصد نور را عبور می دهد.

وی اظهارداشت: در زمینه صنایع جانبی هم برنامه هایی دردست اجراست که کوره های جدیدی در حال نصب است در کنار آن آرایش مواد هم داریم که قبلا متوقف شده بود و بزودی آنها را نیز فعال می کنیم.

منظور افزود: تولید شیشه ساتینا و شیشه های رنگی کوچک در دستور کار قرار دارد و در گذشته نیز طویل ترین و ضخیم ترین شیشه را تولید و رکوردی در این زمینه ثبت کرده ایم و افتخارات شرکت در حال تکمیل شدن است.

IMG_20230917_122649_255

وی اظهارداشت: با تولید شیشه های دودی خودرو در آینده از واردات این نوع شیشه بی نیاز می شویم و گامی در مسیر خودکفایی برداشته خواهد شد.

مدیر کارخانجات شیشه قزوین یادآورشد: در دو سال اخیر با جذب 100 نیروی کار جدید به اشتغال استان کمککرده ایم و از تلاش مجموعه همکاران خود اعم از کارگران، کارشناسان، نیروهای خدماتی واداری، فنی، تدارکات، نوسازی، آجرچین و حمایت ارزشمند جناب آقای علاقبندیان مالک کارخانه سپاسگزاریم که زمینه شکوفایی و توسعه و موفقیت های این واحد تولیدی را مهیا کرده اند.

 photo_2023-09-17_16-04-58

کارخانجات شیشه قزوین در40 هکتار مساحت با تولید سالانه یک میلیون و 300 هزارتن انواع شیشه مشجر، ساده، بی رنگ و رنگی، به ضخامت های 4 تا 20 میلیمتر، تولید شیشه یکپارچه به ضخامت 50 میلیمتر به طول 37 متر و 10 سانتیمتر، رکورد تولید شیشه های خاص را شکسته است.

 

photo_2023-09-17_15-39-11

توجه ویژه مجموعه مدیریتی استان به واحدهای صادرکننده

استاندار قزوین با بیان اینکه تمامی واحدهایی که امکان صادرات دارند در اولویت حمایت قرار می گیرند، گفت:  هدف گذاری استان قزوین این است که در یک بازه زمانی مشخص به صادرات میلیارد دلاری دست پیدا کند، موضوعی که نزدیک به ۷۰ درصد آن محقق شده و باقی مانده آن هم با همت و تلاش مدیران و تولیدکنندگان محقق می شود.

photo_2023-09-17_15-39-19

محمدمهدی دراین مراسم اظهار داشت: ثمره تلاش تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در استان قزوین این است که استان در بخش صنعت هم مانند دیگر داشته های خود در سطح کشور حرف برای گفتن دارد و نیازهای کشور را تامین می کند.

وی افزود: فعالیت های صنعتگران و تولیدکنندگان به ایجاد درآمد و ارزش افزوده کمک قابل توجهی می کند و درآمد و ارزش افزوده به دست آمده بیشتر از سهم جمعیت و وسعت استان می باشد.

اعلایی با بیان اینکه برخی از واحدهای تولیدی نقش پرچمداری تاریخی و  اقتصادی را ایفا می کنند، گفت: شرکت شیشه قزوین یکی از واحدهای باسابقه و خوشنام در استان قزوین است و فعالیت این شرکت رو به رشد ارزیابی می شود و آینده بهتری را برای آن می توان متصور شد.

photo_2023-09-17_15-39-27

استاندار قزوین اضافه کرد: مجموعه مدیران اقتصادی استان به تمامی صنایع و فعالیت های تولیدی توجه دارد و از همه فعالیت ها حمایت می شود ولی این حمایت برای برخی از شاخه های تولیدی مانند شیشه ویژه تر است.

نماینده عالی دولت در استان اظهار داشت: یکی از زنجیره های ارزش آفرین و مهم استان زنجیره تولیدات غیرفلزی است که ظرفیت بالایی دارد و می توان صادارات آن را هم در دستور کار قرار داد.

وی با بیان اینکه تمامی واحدهایی که امکان صادارت دارند در اولویت حمایت قرار می گیرند، افزود:  هدف گذاری استان قزوین این است که در یک بازه زمانی مشخص به صادارت میلیارد دلاری دست پیدا کند، موضوعی که نزدیک به ۷۰ درصد آن محقق شده و باقی مانده آن هم با همت و تلاش مدیران و تولیدکنندگان محقق می شود.

photo_2023-09-17_15-39-23

لیلا بیگدلی/قزوین

کدخبر: 929451 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟