اقدامات لازم برای حفظ و احیای تالاب پته‌خور نمین انجام شود

به گزارش رکنا از اردبیل، قاسم‌پور بیان کرد: تالاب روستای پته خور یک تالاب فصلی و اقماری است و در فصل‌هایی از سال در آن منطقه تالاب زیبایی شکل می‌گرفت که محل زیستگاه پرندگان و درنای سیبری در حال انقراض بود و این تالاب منطقه شکار ممنوع می‌باشد.

وی افزود: خشکسالی باعث کاهش سطح آب این تالاب شد و استقرار شهرک صنعتی شماره دو در حاشیه تالاب و ورود پساب صنعتی به تالاب وضعیت نابسامانی را در آن بوجود آورده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: در سال جاری حفاظت و تولیت تالاب از منابع طبیعی به حفاظت محیط زیست استان واگذار شد و در روز‌های اخیر با دستور استاندار جلسه‌ای را با حضور معاون اقتصادی استاندار و مدیران مرتبط برگزار کردیم و مقرر شد اقدامات لازم برای پیشگیری، حفظ و احیای تالاب پته خور انجام شود.

قاسم‌پور در خصوص همجواری تالاب با شهرک صنعتی شماره دو اردبیل اظهار کرد: مقرر شد شهرک صنعتی شماره دو به سمت تالاب پیشرفت فیزیکی نداشته باشد تا کارکرد آن در هنگام بارندگی و جمع‌آوری آب در آن برای پرندگان مهاجر فراهم شود.

وی تصریح کرد: تالاب برای روستا‌های اطراف نیز دارای کارکرد می‌باشد و برای چرای دام و تامین آب احشام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قاسم‌پور بیان کرد: تالاب می‌تواند برای جلوگیری از سیلاب مؤثر باشد و همچنین به عنوان یک ظرفیت گردشگری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل اظهار کرد: اقدام نهایی در مورد تالاب پته خور این است که با اقدامات پیشگیرانه لازم حداقل شاهد حفظ وضع موجود باشیم و از نابودی آن جلوگیری کنیم.

 

کدخبر: 911591 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟