نشست ایران و آذربایجان پس از یک چالش بزرگ/آذربایجان و ایران از در صلح وارد شدند

به گزارش رکنا از گیلان، نشست مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان ، با حضور مهرداد بذر پاش وزیر راه و شهرسازی ایران، شاهین مصطفی یف، معاون نخست وزیر آذربایجان و جمعی از مسئولان کشوری هر دو طرف و همچنین استانی در هتل اسپیناس بندر آستارا برگزار گردید.

در این نشست مشترک توسعه کریدور شمال - جنوب، توسعه بارانداز ریلی آستارای جمهوری اسلامی ایران و مسائل مختلف تجاری و اقتصادی، حمل و نقل و تجاری و پروژه های در حال اجرا و راکد مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گرفت. 

همچنین نحوه کاربری از پل جدید خودرویی بتنی آستارا - آستارا بر روی رودخانه مرزی آستارا چای که با هدف تسهیل و تسریع در انتقال کالاها و تردد خودروهای سبک و سنگین در مرز آستارای  دو کشور همسایه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان قرار دارد، از مهم‌ترین دستورات کاری این نشست مهم اقتصادی بود.

مهرداد بذرپاش در این نشست با اشاره به ظرفیت های موجود بین دو کشور گفت: میتوان با استفاده از این ظرفیت ها فرصت های بی نظیری برای توسعه روابط فراهم کرد. 

وی با اشاره به ۸۰۰ کیلومتر مرز مشترک ایران و آذربایجان افزود : تاکید رئیس جمهوری ایران نیز بر توسعه روابط از طریق استفاده از ظرفیت ها ی بین دو کشور است.

معاون نخست وزیر آذربایجان هم با قدردانی از هیات ایرانی بخاطر تلاش برای گسترش روابط گفت؛ منتظر توافق دو کشور در زمینه های مختلف هستیم تا نتیجه آن را  ببینیم .

وی اضافه کرد، آذربایجان به توسعه همکاری های ثابت و محکم با ایران باور دارد و این خط سیاسی را دنبال میکند 

وی بر اتمام طرحهای نیمه تمام نیز تاکید داشتند و خواستار آغاز طرح های ضروری شدند. 

وی با اشاره به فعالیت ۲ هزار ۴۵۲ شرکت ایرانی در آذربایجان گفت: تکمیل طرحهای ارتباطی از جمله احداث پل گمرک‌‌، راه آهن و همکاری های فنی این ارتباط را گسترش داده و سبب افزایش تبادلات خواهد شد.

در این نشست  پس از  تجربه تلخ دیدار مقامات هر دو کشور  در سال گذشته  امید است که این این دیدار بتواند نقطه عطفی  برای همکاری های بیشتر  در زمینه های مختلف بخصوص در زمینه ی اقتصادی باشد.  

مرجان گودرزی /گیلان 

کدخبر: 910114 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟