ساخت سد خرمرود تویسرکان ۴۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

به گزارش رکنا از همدان، منصور ستوده با اشاره به اینکه سد خرمرود بر روی رودخانه‌ای به همین نام و در نزدیکی روستای اشتران شهرستان تویسرکان احداث می شود، افزود: این سد از نوع زون بندی با هسته رسی است که برای نخستین بار با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال ساخت است.

وی خاطر نشان کرد: عملیات اجرایی این سد با اعتبار اولیه ۱۷۵ میلیارد تومان و سود مشارکت ۱۴۱ میلیارد تومان از سال ۱۳۹۶ آغاز شده است و با توجه به نرخ تورم، پیش‌بینی می‌شود در مجموع ۵۲۷ میلیارد تومان برای تکمیل و بهره برداری از این سد هزینه شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، اعتبار این پروژه تا سقف ۹۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد. 

ستوده گفت: حجم مخزن این سد هشت میلیون و ۲۷۰ هزار متر مکعب ظرفیت دارد که هشت میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب آن مفید است که علاوه بر تامین آب آشامیدنی۴۰ روستا، برای بخش کشاورزی و صنعت نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه این سد سالانه ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب آب قابل تنظیم را تامین می‌کند، افزود: ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب آن در بخش شرب و صنعت، پنج میلیون متر مکعب آن در بخش کشاورزی و یک میلیون و ۴۰ هزار متر مکعب نیز در بخش محیط زیست صرف می شود. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان تصریح کرد: در حال حاضر ۱۴۳ نفر با استفاده از ۷۰ دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین سدسازی در این پروژه عمرانی مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه این سد از نوع خاکی همگن با هسته رسی است، افزود: نزدیک به ۲ میلیون و ۲۰۲ هزار متر مکعب خاکریزی برای بدنه این سد انجام می‌شود. 

ستوده با اشاره به اینکه طول تاج این سد ۷۰۰ متر است، گفت: ارتفاع سد از پی ۵۴ متر و ارتفاع از کف آن ۴۶ متر است. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان با اشاره به اینکه سرریز سد آزاد با دهانه اوجی شکل و ۱۹۶ متر مکعب بر ثانیه ظرفیت دارد، افزود: با بهره برداری از سد خرمرود علاوه بر ماندگاری جمعیت فعلی، مهاجرت معکوس به این مناطق روستایی شهرستان تویسرکان نیز پیش‌بینی می‌شود. 

ستوده گفت: سد مخزنی خرمرود ۱۲۰ هکتار وسعت دارد که سطح دریاچه آن ۶۳.۵ هکتار  وطول سر ریز این سد ۲۰ متر و ظرفیت سیستم انحراف تونل بتنی سد نیز ۶۸ متر مکعب بر ثانیه است. 

 

کدخبر: 906815 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟