کاهش ۱۹ درصدی جرائم خشن در قزوین

به گزارش رکنا از قزوین ، علی شعبانی در نشست خبری به مناسبت  هفته قوه قضاییه مقابله با فساد را از اولویت های دستگاه قضایی دانست و گفت: این مساله مورد تاکید مقام معظم رهبری و از مطالبات جدی مقام معطم رهبری نیز هست.

رییس کل دادگستری قزوین گفت: نمی توان به بهانه اینکه مدیری ۳۰ سال خدمت کرده از تخلف و جرم احتمالی چسم پوشی کرد چرا که منطقا و شرعا این اجازه را نداریم.

رییس کل دادگستری قزوین گفت: نمی توان به بهانه اینکه مدیری ۳۰ سال خدمت کرده از تخلف و جرم احتمالی چسم پوشی کرد چرا که منطقا و شرعا این اجازه را نداریم.

وی در ادامه از کاهش ۱۷ درصدی جرائم مرتبط با مدیران و همچنین کاهش ۳۹ درصدی جرائم ارتشاء و اختلاس و کاهش ۶۸ درصدی پرونده های مسن و معوق در دادگستری قزوین در سال گذشته خبر داد.

شعبانی اظهار کرد: با تلاش های دستگاه قضایی استان سال گذشته ۵۲ واحد تولیدی احیا شده و به چرخه تولید بازگشت و همچنین با پیگیری های انجام شده مشکل ۴۵ واحد تولیدی نیز مرتفع شد.

وی یادآورشد: بیش از 28 هزار مورد ملاقات مردمی در مراجع قضایی استان ثبت شده و مسئولان قضایی و قضات 950 بار از زندان بازدید داشته اند و به مشکلات مددجویان رسیدگی کرده اند که نتایج خوبی داشته است.

وی بیان کرد: برای کاهش جمعیت کیفری در زندان همچنین در سال گذشته 269 مورد پابند الکترونیکی تحویل افراد شد و توانتسیم این تعداد را از جمعیت زندانیان کم کنیم.

وی عنوان کرد: مجموع اراضی مشمول طرح کاداستر در استان قزوین 426 هزار هکتار است که عملیات اجرایی و تثبیت آن از سال 1393 آغاز شده و تاکنون بیش از 43 درصد اراضی ثبت و سنددار شده است.

IMG_20230620_154636_749

شعبانی افزود: همچنین 30 درصد اراضی باقیمانده با همکاری دستگاه های اجرایی و کمک دستگاه قضایی در سال 1401 انجام شده و بیش از 735 هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان و 12 هکتار حریم رودخانه نیز آزادسازی شده است.

رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت: سال گذشته 5000 پرونده مصالحه مراجع قضایی و انتظامی، 5000 مورد حذف محتوای مجرمانه از فضای مجازی و شناسایی ۱۲۱ نفر از اشخاص دارای فرار مالیاتی اجرایی شده است.

وی بیان کرد: ۱۰۶۶ نفر مشغول به کار در کارگاه های زندان، ۱۷ درصد کاهش جرائم مربوط به مدیران و 40 درصد افزایش اعطا فرزندخواندگی صورت گرفته است.

راه اندازی ۶ کارگاه تولیدی در مراکز ترک اعتیاد قزوین با هدف اشتغالزایی معتادان

دادستان قزوین گفت: ۱۹ کمپ ترک اعتیاد در استان قزوین وجود دارد که تاکنون در ۶ مورد آنها کارگاه تولیدی با هدف اشتغالزایی معتادان راه اندازی شده است.

حسین رجبی در این نشست افزود:البته رد پای ۹۹ درصد سرقت ها به افراد معتاد بازمی گردد و تلاش داریم تا با گسترش کارگاه های تولیدی و ایجاد شغل برای این افراد سرقت ها را کاهش دهیم.

وی از کاهش ۱۹ درصدی جرایم خشن در شهر قزوین با اجرای برنامه های پیشگیری از وقوع جرم نیز خبر داد و گفت: در همین رابطه طرح جمع آوری سلاح های گرم و سرد در قزوین اجرایی شده است.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین با بیان اینکه متاسفانه به دلیل ارزانی سلاح گرم، برخی افراد به شکل غیرقانونی نسبت به تهیه آن اقدام می کنند، افزود: قزوین به دلیل موقعیت ارتباطی خود، به عنوان یک استان عبوری محسوب می شود تا جایی که به طور میانگین روزانه یک میلیون دستگاه خودرو از راه های ارتباطی آن عبور می کنند که این مساله کار ما را در این حوزه سخت می کند.

وی در ادامه از تشکیل ۲۷ کارگروه مختلف در دستگاه قضایی استان قزوین برای استفاده از ظرفیت کارکنان دستگاه قضا در کاهش وقوع جرم و پیشبرد سیاست های قوه قضاییه خبر داد

رجبی افزود: همچنین تعدادی از همکاران قضایی تعداد 20 رای جایگزین حبس با مجازات های بازدارنده با رویکرد فرهنگی، اجتماعی و عام المنفعه در استان قزوین صادر کرده اند که می تواند بازدارنده باشد.

وی بیان کرد: در نشر اکاذیب درفضای مجازی پرونده هایی تشکیل شده و شاهد افزایش بیش از 200 درصدی هستیم لذا تاکید داریم رسانه ها قبل از نشر هر مطلبی از صحت و درستی آن مطلع شده و سپس مبادرت به انتشار کنند تا دچار مشکل نشوند

وی گفت:تمامی مستندات و پرونده این واگذاری توسط سازمان اوقاف و امور خیریه استان تحویل دادستانی شده و سازمان بازرسی استان را مامور بررسی این اسناد کرده ایم و تا ده روز آینده نتیجه بررسی ها در اختیار رسانه ها قرار می گیرد.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین با اشاره به فعالیت شرکت های پیش فروش خودرو در استان هم گفت: از سال ها قبل در مصاحبه با رسانه ها و انتشار اطلاعیه به عموم مردم هشدار داده بودیم تا فریب شرکت های پیش فروش خودرو که مجوز ندارند را نخورند اما کمتر کسی توجه کرد و امروز برخی دچار مشکلات جدی شده اند.

وی بیان کرد: دستگاه قضایی در حقوق مردم دغدغه دارد و درشهر تاکستان ۶۴ شرکت ثبت نام خودرو شکل گرفته بود و ما هشدار دادیم که ثبت نام نکنید ولی توجه نکردند اما اعتقاد داریم باید نسخه شرکت های خودرویی غیر مجاز پیچیده شود و انتظار داریم مردم هم به هشدارها توجه کنند وقتی کسی توجه نمی کند و سرمایه گذاری می کند چه کنیم.

رجبی تصریح کرد: با تولید و سرمایه گذاری منطقی موافقیم و هر شرکتی که مجوز می گیرد می تواند فعالیت کند اما غیر مجاز را نمی گذاریم سرمایه های مردم را هدر دهند و تاکید می کنیم شرکت های لیزینگ حتما باید از بانک مرکزی مجوز بگیرند.

لیلا بیگدلی/ قزوین 

کدخبر: 902330 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟