درآمد ارزی سالانه صادرات محصولات کشاورزی ۶ میلیارد دلار است/به اتاق‌های بازرگانی افتخار می‌کنیم

به گزارش رکنا از کردستان؛محمدمهدی برومندی در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری توت‌فرنگی کردستان که عصر امروز پنج شنبه در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: این همایش برای یکی از محصولات بخش کشاورزی کشور در کردستان که یکی از استان‌های پیشرو در امنیت غذایی برگزار می‌شود.

برومندی گفت: در کشور توانسته‌ایم علاوه بر تامین نیاز داخلی کشور محصولات مختلف در سبد صادرات به سایر کشورها قرار گیرد.

وی افزود: ایران با تنوع اقلیمی بالا جزو یکی از مناطق خشک و نیمه‌خشک جهان با متوسط بارندگی کمتر از 250 میلی‌متر است و آب به عنوان مهم‌ترین نهاده و محدودیت در تولید غذا توانسته با تکیه بر علم، دانش و تلاش کشاورزان و بخش‌های علمی 135 میلیون تن انواع محصولات غذایی تولید می‌کنیم.

وی عنوان کرد: ما همیشه به اتاق‌های بازرگانی افتخار می‌کنیم چرا که وجود وهمکاری آنها تکمیل کننده زنجیره بخش کشاورزی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: سالانه حدود 6 میلیارد دلار درآمد ارزی حاصل از صادرات محصولات کشاورزی داریم که بیش از  50 درصد آن متعلق به حوزه تولید محصولات باغبانی کشور است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه 26 میلیون تن محصول در بخش باغبانی در کل کشور تولید می‌شود و20 درصد از اراضی کشاورزی و 37 درصد اشتغال بخش کشاورزی در کشور مربوط به حوزه باغبانی است، افزود: کردستان با یک میلیون و 280 هزار هکتار اراضی کشاورزی که 56 هکتار آن در اختیار بخش باغبانی است و سهم مهمی در تولید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی در کشور دارد.

برومندی با اشاره به اینکه کردستان یکی از استان‌های بسیاری مهم کشور است که متوسط بارندگی بالایی دارد و سالانه 3 میلیون تن محصولات کشاورزی را تولید می‌کند، افزود: در کردستان سالانه بیش از 3 میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود که سهم بخش باغبانی از این میزان 450 هزار تن است که بخش زیادی از این میزان صادر می‌شود و این استان در تولید محصول توت‌فرنگی سهم بالایی به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه با بیان اینکه 90 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور زیر کشت توت فرنگی است که کردستان با فاصله، رتبه نخست را در این زمینه به خود اختصاص داده است، گفت: 57 درصد توت‌فرنگی کشور در استان کردستان تولید می‌شود و دانش و علم و کست رقم‌های جدید توت فرنگی متعلق به کردستان است.

 وی گفت: 650 هکتار مساحت گلخانه‌ای توت‌فرنگی کشور است که بیش از 30 هزار تن توت‌فرنگی در آن تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه تولید دانش‌محور توت فرنگی و تولید پایدار این محصول از اولویت‌های کشور است، گفت: در حال حاضر 25 میلیارد مترمکعب آب در ایران برای تولید سبزی استفاده می‌شود که باید با برنامه ریزی مناسب آن را به کمتر از 5 میلیارد مترمکعب کاهش دهیم.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت:کردستان ظرفیت بالایی در تولید برخی محصولات کشاورزی دارد که متوسط تولید توت فرنگی در هکتار در دنیا 22 تن و در کردستان 16 تن است و این به ما می‌گوید که باید در مسیر توسعه کشت توت‌فرنگی در این استان تلاش کنیم.

وی افزود: کردستان ظرفیت بالایی برای صنعتی شدن بخش کشاورزی دارد و اگر می‌خواهیم ایرانی توسعه یافته و صنعت قوی داشته باشیم که همه اینها به یک بازرگانی قوی جهانی تبدیل شوند باید کار را از حوزه کشاورزی شروع کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع فضای باز و گلخانه سالانه بیش از 120 هزار تن توت‌فرنگی در کشور تولید می‌شود که شروع تولید این محصول در کردستان رقم می‌خورد.

کویستان عبدالحکیمی/کردستان

 

کدخبر: 895566 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟