مرکز نفس به زودی در لرستان راه اندازی می‌شود

به گزارش رکنا از لرستان؛ بهرام دلفان نوزدهم اردیبهشت در جلسه قرارگاه جوانی جمعیت اظهار کرد: برای اجرا شدن یک طرح به شکل مطلوب، کارهای تحقیقاتی و جمع‌آوری آمار و ارقام نقش به سزایی دارند.

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز نفس بیان کرد: مرکز نفس مرکزی است که اقدامات آن در راستای پیشگیری از سقط‌های عمدی می‌باشد.

دلفان تأکید کرد: پیشنهاد می‌شود، این مرکز در بیمارستان عسلیان راه‌اندازی شود و در این رابطه می‌توان پس از بررسی موقعیت آن، در صورت دارا بودن شرایط لازم این مکان را انتخاب کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تأکید بر ایجاد فرهنگ سازی در زمینه فرزندآوری و جوانی جمعیت خاطرنشان کرد: تهیه پوسترها و بنرها و  انتشار آن‌ها در فضای مجازی و شبکه‌های اطلاع‌رسانی و همچنین نصب آن‌ها در مکان‌های شلوغ و پر رفت و آمد می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد.

در ادامه این جلسه مریم کوشکی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار کرد: جلسه امروز با دو دستور کار راه‌اندازی طرح نفس و فرا رسیدن هفته جمعیت و اجرای برنامه‌های این هفته برگزار شده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز نفس بیان کرد: این طرح در راستای پیشگیری از سقط جنین‌هایی که سالم هستند و خانواده‌ها تصمیم به سقط آن‌ها می‌گیرند اجرا می‌شود.

کوشکی ادامه داد: در راستای اجرای این طرح سازمان‌ها و ادارات باید با دانشگاه همکاری لازم را داشته باشند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: مکانی که برای راه اندازی این مرکز در نظر گرفته می‌شود، باید در مرکزیت شهر باشد، که جامعه هدف بتوانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند.

وی اضافه کرد: با توجه به دستورالعمل‌های کشوری این طرح، همه مراکز خدمات جامع سلامت آمادگی کامل را برای اجرای این طرح دارند.

کوشکی با اشاره به فرارسیدن هفته جمعیت بیان کرد: با توجه به بحران جمعیتی که وجود دارد، تأکیدات وزارت بر باشکوه برگزار کردن این مناسبت می‌باشد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: برگزار کردن برنامه‌های این هفته نیازمند همکاری سایر معاونت‌ها، ادارات و سازمان‌هاست که بتوانیم آن را به بهترین شکل ممکن برگزار کنیم.

همچنین مهناز مردانی، معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در این جلسه اظهار کرد: دلایل متعددی در جامعه وجود دارند که باعث کاهش رشد جمعیت شده‌اند، که یکی از این دلایل سقط جنین است.

وی افزود: بر اساس آمارهای ارائه شده، بسیاری از موارد سقط جنین منجر به تهدید جان مادران می‌شود، که به دلیل مداخلات طرح نفس راهکارهای متعددی برای پیشگیری از سقط‌ها ایجاد خواهد شد.

مردانی گفت: در این مرکز ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی به مادران باردار می‌تواند منصرف کردن مادران را به دنبال داشته باشد و مادران را از لحاظ روحی و روانی حمایت کند.

معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی لرستان خاطرنشان کرد: گروه‌ها و سازمان‌های مداخله‌گر دیگر مانند کمیته امداد امام خمینی(ره)، خیرین، سازمان‌های مردم نهاد و ... نیز می‌توانند با اقدامات خود افرادی که برای بچه‌دار شدن مشکلات مالی دارند را از لحاظ مالی حمایت کنند.

وی درخصوص لزوم فرهنگ‌سازی در این زمینه تأکید کرد: در این زمینه همه باید پای کار بیایند.

مهدی زکی پور / لرستان

کدخبر: 891654 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟