افزایش 30 درصدی تولید در دیمزارهای لرستان

به گزارش رکنا از لرستان؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان گفت: پیش بینی بر این است که بتوانیم از هر هکتار کاملینا بالغ بر 700 تا 1200 کیلو برداشت داشته باشیم.

سید عماد شاهرخی بیان کرد: در سال زراعی قبل 290 هزار هکتار از اراضی تحت پوشش طرح جهش تولید در دیمزارها بود اما این در حالی است که امسال به 350 هزار هکتار افزایش پیدا کرده است.

 وی ادامه داد: با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ، تلاش همکاران و کشاورزان، لرستان یکی از استانهای پیشرو در طرح جهش تولید در دیمزارها است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: پیش بینی بر این است با توجه به بارندگی های خوب در سطح استان، استفاده از ارقام مناسب، استفاده از توصیه های کارشناسان در زمان کاشت، تامین ادوات به اندازه و مورد نیاز و… 30 درصد بیشتر از سنوات قبل افزایش تولید در دیمزارها را داشته باشیم.

وی افزود: در سال دوم طرح جهش تولید در دیمزارها هستیم و این طرح به مدت 5 سال استمرار دارد.

شاهرخی عنوان کرد: در سال زراعی قبل متاسفانه 70 دستگاه ادوات کشاورزی جذب شده بود اما امسال با همکاری بانک عامل و ستاد اجرایی فرمان امام 234 دستگاه ادوات کشت کار مستقیم، بذرکار و… با تسهیلات قرض الحسنه در اختیار کشاورزان قرار داده شده است.

وی تصریح کرد: استفاده از ادوات و ماشین آلات مناسب، پهبادها و…  کمک می کند تا یک کشاورزی اقتصاد محور و با تولید پایدار داشته باشیم و شاهد افزایش تولید در واحد سطح و افزایش بهره وری باشیم.

شاهرخی در بخش دیگری از صحبت هایش به کشت دانه های روغنی گریزی زد و گفت: برای اولین بار در تاریخ کشاورزی استان، کشت دانه های روغنی از مرز 10 هزارهکتار  گذر کرده است .

وی ادامه داد: 5300 هکتار کاملینا در لرستان کشت شده است و این در حالی است که در کل کشور 13 هزار هکتار کشت شده است و از همین حیث لرستان رتبه اول کشت کاملینا را در کشور به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: در کشت دانه های روغنی و جهش تولید در دیمزارها به دنبال تناوب کشت هستیم زیرا به افزایش بهره وری و افزایش تولید منجر می شود.

وی اضافه کرد: رعایت تناوب کشت باعث غنی سازی زمین و افزایش نفوذپذیری خاک می شود و قطعا افزایش 20 درصدی در روند تولید را به دنبال دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به هدف افزایش تولید در مزارع، عنوان کرد: اگر بنا باشد افزایش تولید در واحد سطح داشته باشیم باید ضریب دانش فنی را در کشاورزی افزایش دهیم .

وی افزود: یکی از اقداماتی که می توانیم به این موضوع دست پیدا کنیم این است که درجه مکانیزاسیون را در کشاورزی ارتقا دهیم یعنی ادوات و کارنده ها را بر حسب علم روز بکارگیری کنیم.

شاهرخی تصریح کرد: با رعایت این موارد می توانیم با توجه به انتخاب شعار سال توسط مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش تولید، در مزارع افزایش تولید را رقم بزنیم و شاهد اقتصادی پویا در حوزه کشاورزی باشیم.

 

مهدی زکی پور/ لرستان

کدخبر: 891356 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟