تمام پروژه های عمرانی استان فعال است

به گزارش رکنا از قزوین، مهدی رجحانی روز پنجشنبه در نشست خبری که به مناسبت سالروز سفر رییس جمهور به استان برگزارشد افزود: مجموعه مدیریت استان از چندین ماه گذشته زمینه سازی کرده بود تا این سفر بستر مناسبی برای جهش قابل توجهی در مسیر پیشرفت و توسعه استان باشد و نتایج به دست آمده تا حد زیادی ما را به این مسیر نزدیک کرد.

وی گفت: تصمیمات اتخاذ شده بسیار تصمیمات خوبی بود و اتفاقات ایجاد شده نشان می دهد که ما توانستیم در اجرای مصوبات تا حد زیادی موفق باشیم.

معاون امور عمرانی استاندار قزوین در ادامه اظهار کرد: اعتبارات سفر ریاست جمهوری ده هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان مصوبات ریالی، ۲۵۰ هزار یورو مصوبات ارزی و بخشی نیز مربوط به مصوبات بانکی بوده است که مجموع این اعداد با تسهیلات سفر حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین با بیان اینکه اعتبارات مصوبات سفر رییس جمهور از سه محل شامل سازمان برنامه و بودجه، اعتبارات استانی و دستگاه های ملی تامین می شود، افزود: یک هزار و ۹۴۷ میلیارد تومان از سهم سازمان برنامه و بودجه کشور و ۶۰۰ میلیارد تومان نیز از محل منابع اعتبارات استانی در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، تاکنون ۲ هزار و ۵۴۷ میلیارد تومان، بدون احتساب سهم اعتبار دستگاه های ملی که گزارش آن هنوز نهایی نشده برای مصوبات سفر رییس جمهور به قزوین تخصیص یافته است.

رجحانی با بیان اینکه پروژه های عمرانی سفر رییس جمهور در استان قزوین از سرعت قابل قبولی برخوردار است، یادآور شد: به طور تقریبی تمامی پروژه های این سفر فعال هستند و پروژه تعطیل شده هم نداریم در حالی که در ابتدای کار دولت سیزدهم شاهد پروژه های نیمه تمام و تعطیل شده زیادی در قزوین بودیم.

این مسئول افزود: برخی از مصوبات سفر ریالی نیستند اما نقش مهمی را در توسعه و استان قزوین ایفا می کنند و آثار اقتصادی برای استان به همراه دارند که می توان به اخذ مجوز شهرک تولید محتوا و دیگر مصوباتی از این دست اشاره کرد.

معاون هماهنگی امور عمران استاندار قزوین بیان کرد: روند و سرعت پیشرفت پروژه ها به نسبت گذشته قابل قبول است اما همچنان فرصت های بهبود وجود دارد و می توانیم در صورت فراهم بودن شرایط، شرایط فعلی را خیلی بهتر به پیش ببریم.

رجحانی عنوان کرد: در بحث جاده الموت نیز تلاش ما این است در قالب مصوبات سفر کار تکمیل شود و با توجه به بازدیدهای انجام شده، تعهدات وزارت راه و شهرسازی بهره برداری از بخش اول این پروژه در بستر سال‌جاری است و در حال حاضر پروژه فعال می باشد.

وی یادآور شد: پروژه قزوین کلاچای نیز ۹ کیلومتر از مسیر را قرارگاه خاتم به اتمام رسانده است و مابقی مسیر نیز با پیمانکار جدید در حال رایزنی هستیم و برای خروج از بلاتکلیفی با استان گیلان نیز جلساتی ایجاد خواهد شد.

وی در مورد مشکل اراضی ارنجک نیز اظهار کرد: به نیازهای سوداگرانه موجود در این اراضی پاسخ داده نمی شود و زمین های موجود در این روستا پاسخگوی فعالیت های ساخت و ساز ساکنان است و خدمات عمرانی مورد نیاز این مکان نیز پیش بینی و تامین شده اما تقاضاهای موجود برای ساخت و ساز خارج از محدوده و برای تغییر کاربری های غیرمجاز می باشد.

رجحانی در مورد تکمیل طرح های اولویت دار در حوزه راه نیز خاطرنشان کرد: بهره برداری از فاز نخست بزرگراه قزوین - الموت - تنکابن امسال محقق می شود و همچنین در قالب مصوبات سفر، پیمانکار برای ۹ کیلومتر از فاز اول جاده قزوین - الموت - کلاچای در نظر گرفته شد اما با این وجود مشکل زیست محیطی برای بخش هایی از این پروژه وجود دارد و به دنبال برگزاری نشست با مسوولان استان گیلان و یافتن راه چاره برای تعیین تکلیف این پروژه هستیم.

وی ادامه داد: پروژه های TOD (توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی) راه آهن و ساماندهی امامزاده حسین (ع) در توسعه جنوب شهر قزوین موثر هستند و از شورایعالی معماری و شهرسازی نیز به دنبال دریافت مصوبه ای برای اجرای طرح نخست و حل مسایل و مسکلات طرح دوم هستیم.

 

دو شهرک صنفی در استان قزوین ایجاد می شود

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین گفت:  مصوبات اقتصادی خوبی به استان تعلق گرفته که به ما اجازه می دهد برخی اتفاقات اقتصادی را در استان ایجاد نماییم. همچون شهرک صنفی بویین زهرا و قزوین که کارکرد این شهرک ها، با توجه به اینکه محلی برای عرضه کالاهای کشاورزی و سنتی و صنعتی نداریم می باشد. 

علی رحمانی رسانه افزود:علاوه بر ۱۰ هزار و ۷۱۴میلیارد تومان اعتبارات پروژه های عمرانی سفر رییس جمهور به قزوین، در حوزه اقتصادی نیز ارایه تسهیلات به میزان ۱۰ هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان به بخش تولید و یک هزار و ۵۳۲ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به همراه جذب ۴۶ میلیون یورو سرمایه گذاری خارجی از جمله مصوبات این سفر بود.

وی با بیان اینکه سرجمع بودجه های عمرانی و جاری استان قزوین برای سال جاری ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است، تصریح کرد: در عین حال، ارزش ریالی اعتبارات مصوبات سفر حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

این مسوول با اشاره به نقش مصوبات سفر رییس جمهور در تامین منابع مالی مورد نیاز صنایع قزوین، اظهار کرد: از تسهیلات ۱۰ هزار و ۲۸۰ میلیارد تومانی مصوب در این سفر، هفت هزار و ۴۲۳ میلیارد تومان سهم بخش صنعت است که ۴۶ درصد از آن تاکنون پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه بخشی از مصوبات این سفر مربوط به تسهیلات قرض الحسنه ضروری اختصاص داشت، تصریح کرد: در همین راستا ۱۸ هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه ضروری به میزان ۲۷۶ میلیارد تومان پرداخت شده که این آمار یک رکورد در کشور محسوب می شود.

رحمانی عنوان کرد: در بخش صنعت، مصوبات ما ۷ هزار و ۴۲۲ میلیارد تومان در بخش ثابت بوده است. 

وی افزود: در بخش عملکرد تسهیلات ازدواج تعداد ۱۶ هزار و ۸۷۱ فقره بوده که مصوبه هزار و ۷۳۲ فقره می باشد و ۱۸ هزار و ۴۴۲ فقره قرض الحسنه ضروری پرداخت شده است.

معاون امور اقتصادی استاندار قزوین؛ یادآور شد: یکی از پروژه های شهرک صنفی مرکز استان، شهرک صنفی شهر قزوین می باشد که مخصوص یک کالای خاص نیست و به دنبال جانمایی شهرک هستیم و شهرک صنعتی بویین زهرا در زمینه عرضه محصولات کفش دانسفهان در این شهرستان است. 

وی اضافه کرد: در خصوص منطقه ویژه تاکستان نیز سازمان مسوول تعیین شده و در مراحل تهیه طرح جامع منطقه ویژه است و بزودی فعالیت ایجاد این منطقه آغاز می شود.

رحمانی اظهار کرد: ۱۳۲ شرکت دانش بنیان فعال در استان داریم که ۶۳ شرکت موفق به تجاری سازی محصولات خود شده اند که حدود صد محصول را ارائه می دهند. شهرک علم و فناوری آبیک که از زیرساخت های مهم تولید دانش بنیان در قزوین است در حال انجام بوده و با زمان خیلی کمی شرکت ها در این مکان فعال می شوند چرا که فضای بسیار مناسبی برای تولید و ارایه فعالیت دارند.

رحمانی به تصویب 10 هزار و 181 میلیارد تومان برای سرمایه در گردش و ثابت برای تولیدکننده ها اشاره و اضافه کرد: 3420 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که موجب شد قدرت چانه زنی برای اخذ تسهیلات افزایش یابد و مابقی تسهیلات در حال پرداخت، یا عقد قرارداد و یا سیر مراحل قانونی قرار دارند. 

وی خاطرنشان کرد: تسهیلات مصوب شده در عرصه صنعت در زمینه سرمایه در گردش و ثابت 7422 میلیارد تومان بوده که پرداختی به نسبت بهتر بوده و از سوی برخی بانکها به جای سرمایه ثابت، سرمایه در گردش و بالعکس به متقاضیان پرداخت شده که تاکنون 3411 میلیارد تومان به بخش صنعت پرداخت شده و پرداختی ها شامل 46 درصد می شود.

 

لیلا بیگدلی/قزوین

 

 

 

 

 

 

 

کدخبر: 888138 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟