آمادگی همه‌جانبه شهرداری اصفهان برای انتقال تجربیات موفق به شهرداری کوفه

به گزارش رکنا از اصفهان؛علی قاسم‌زاده در دیدار با شهردار کوفه و جمعی از معاونان او از آمادگی شهرداری اصفهان برای انتقال تجربیات در زمینه اداره شهر به شهرداری کوفه خبر داد و گفت: شهر اصفهان در حل مسائل شهری همواره پیشگام بوده و در اجرای طرح‌های عمرانی و خدمات شهری مانند جمع‌آوری و بازیافت پسماندها از شهرهای بی‌بدیل در کشور است، چنانکه جمع‌آوری زباله‌های شهری در اصفهان از درب منازل شهروندان انجام می‌شود که می‌تواند تجربه‌ای موفق برای اجرا در شهر کوفه باشد.

او پیشتازی اصفهان در فرهنگ شهرنشینی و شهروندی را دیگر زمینه مناسب برای همکاری با شهرداری کوفه دانست و افزود: شهرداری کوفه در حال تدوین برنامه‌ شهری برای این شهر است و توصیه می‌شود به فرهنگ شهرنشینی و شهروندی بهایی ویژه دهد، زیرا شهروندان حافظان اصلی شهر هستند و شهرداری‌ها تنها نقش سیاست‌گذاری و تسهیل‌گری دارند.

قاسم زاده تأکید کرد: شهرداری اصفهان در تمام حوزه‌های شهری آمادگی دارد تجارب موفق خود را با شهرداری کوفه به دو دلیل به اشتراک بگذارد، نخست ادای حق همسایگی و دوم آنکه با ورود مستمر ایرانیان و مردم اصفهان به شهر کوفه بتوانیم از تمیزی و پیشرفت آن بهره ببریم.

شهردار اصفهان در تشریح دیگر عرصه‌های همکاری بین شهرداری اصفهان و شهرداری کوفه گفت: در شهر اصفهان از زباله با نام طلای کثیف یاد می‌کنیم، چراکه امروز با بهره مندی از توان داخلی و بر اساس برنامه‌ریزی‌های شهری، اصفهان به عنوان نخستین شهر کشور موفق به اجرای طرح‌های دانش‌بنیان برای تولید گاز، برق و مواد گرانقدر صادراتی از زباله شده است.

او از آمادگی برای اجرای تورهای بازدید از فرآیندها و مسائل فنی در زمینه تجربه‌های موفق شهرداری اصفهان در عرصه خدمات شهری، بازیافت و جمع‌آوری زباله برای معاونان شهرداری کوفه خبر داد و گفت: از دیگر عرصه‌های موفق و زمینه‌های قابل همکاری بین شهرداری‌های اصفهان و کوفه، تجربه‌ها و سابقه موفق شهرداری اصفهان در زمینه فضای سبز و پارک‌های شهری است.

قاسم‌زاده با اشاره به مباحث غنی فرهنگی در شهر اصفهان و تمرکز بر فرهنگ شهروندی در رفع بسیاری از مشکلات شهری اظهار کرد: آغاز تغییرات فرهنگی از کودکان است، در این راستا در حال حاضر در مدارس آموزش و پرورش شهر اصفهان کتابی از سوی شهرداری به منظور فرهنگ شهروندی و ارتقای آن تألیف و تدریس می‌شود.

آمادگی شهرداری اصفهان برای برگزاری شب فرهنگی شهر کوفه

معاون فرهنگی شهرداری اصفهان هم در این دیدار اظهار کرد: تلاش شده است از الگوهایی برای کاهش آسیب‌های ناشی از پدیده‌هایی همچون حاشیه نشینی در اصفهان استفاده شود که یکی از این الگوها اثرگذاری فرهنگی بر افراد مهاجر در این شهر است، هر چند اولویت اصلی شهرداری اصفهان جلوگیری از ورود مهاجران به شهر است.

مجتبی شاهمرادی تصریح کرد: در صدد هستیم با برنامه‌های مختلف فرهنگی، مانع از ایجاد خدشه به هویت فرهنگی شهر توسط مهاجران شویم.

او آشنا کردن شهروندان اصفهانی با هویت و فرهنگ این شهر را دومین الگوی مورد استفاده در اصفهان دانست و افزود: تلاش می‌شود تا شهروندان اصفهانی این شهر را متعلق به خودشان بدانند.

معاون فرهنگی شهرداری اصفهان کاهش تولید زباله توسط شهروندان را از اهداف موردنظر شهرداری در سال جاری دانست و گفت: شهر اصفهان در حوزه تفکیک پسماند در سال‌های گذشته در کشور پیشتاز بوده و لذا آماده انتقال تجارب خود به شهرداری کوفه است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از آمادگی شهرداری برای برقراری ارتباط فرهنگی با شهرهایی مانند کوفه خبر داد و افزود: می‌توانیم شبی را با نام شهر کوفه در اصفهان برگزار کنیم تا مردم با فرهنگ و هویت این شهر بیشتر آشنا شوند.

او تعامل مشترک در زمینه کتاب و کتابخانه‌ها را از دیگر فرصت‌های ایجاد همکاری بین این دو شهر دانست و اظهار کرد: فعالیت بالغ بر ۱۵ دانشگاه مهم در شهر اصفهان و متصل بودن شبکه کتاب همه دانشگاه‌ها با شهرداری از نقاط قوت و فرصت برای شهرداری کوفه به شمار می‌رود، چرا که شهر کوفه نیز دارای دانشگاه و کتابخانه‌های غنی است.

به گفته شاهمرادی، حوزه گردشگری می‌تواند از دیگر عرصه‌های همکاری مشترک بین شهرداری‌های اصفهان و کوفه باشد که باید زمینه‌های مختلف آن تبیین و تعریف شود.

شهرداری کوفه نیازمند تجارب موفق شهرداری اصفهان است

شهردار کوفه نیز در این دیدار اظهار کرد: جمع‌آوری زباله مهمترین مشکل شهر کوفه است، همچنین این شهر به یک شهر مهاجرپذیر تبدیل شده و با آسیب‌های ناشی از پذیرش مهاجران مواجه است که با تجاوز به حریم شهر کوفه اقدام به ساخت منازل غیرقانونی می‌کنند.

محسن عادل‌عباس افزود: تعامل شهروندان با شهر و شهرداری، سیما و منظر زیبای شهری و توجه به زیباسازی و تمیزی از نقاط قوت شهر اصفهان است، لذا امیدواریم این حضور باعث بازگشایی مسیر تعامل و ارتباطات جهت اشتراک تجارب موفق و بهره‌مندی از خبرگان و نخبگان این شهر در عرصه‌های مدیریت شهری باشد.

شهردار کوفه با بیان اینکه فرصت‌ها، امکانات، زمینه‌ها و اعتبارات مالی جهت انجام خدمات مختلف شهری در کوفه فراهم است، تأکید کرد: مهمترین نیاز ما در عرصه مدیریت شهری، بهره‌مندی از تجارب موفق و افراد متخصص در اجرای طرح‌های شهری است که امیدواریم در این زمینه شهرداری اصفهان مشاور خوبی برای شهرداری کوفه باشد.

لزوم ساماندهی جمع‌آوری زباله در کوفه

معاون استاندار نجف و رئیس نمایشگاه بین‌المللی کوفه نیز گفت: دغدغه اصلی مسئولان نجف و شهر کوفه، ساماندهی وضعیت جمع‌آوری زباله در این شهر است.

حیدر ناصرموا ارتقای فرهنگ شهری و استفاده از انرژی خورشیدی را از دیگر اولویت‌های شهرداری کوفه دانست و خاطرنشان کرد: درخواست ما از شهرداری اصفهان در اختیار گذاشتن نام و اطلاعات شرکت‌های ایرانی برای استفاده از تجارب موفق در زمینه خدمات شهری است.

اصفهان آماده تعامل با شهرداری کوفه در حوزه برنامه‌ریزی شهری است

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان نیز گفت: شهر اصفهان در زمینه حمل‌ونقل عمومی و برنامه‌ریزی شهری سرآمد است و می‌تواند با شهرداری کوفه در این زمینه ارتباطات داشته باشد.

سیدعلی معرک‌نژاد با بیان اینکه شهرداری اصفهان به‌صورت ویژه به حوزه هوشمندسازی خدمات شهری ورود پیدا کرده و می‌تواند تجارب خود را در اختیار شهرداری کوفه قرار دارد، افزود: از دیگر زمینه‌های همکاری مشترک، تجارب موفق شهرداری اصفهان در زمینه تولید برق، انرژی خورشیدی و عرصه خدمات شهری است.

او افزود: همچنین شهرداری اصفهان در زمینه نمایشگاه بین‌المللی اصفهان که ظرفیت بسیار خوبی برای مراودات تجاری و صنعتی است و «تخت فولاد» به عنوان دومین قبرستان بزرگ جهان اسلام پس از «وادی‌السلام» می‌تواند وارد تعامل با شهرداری کوفه شود. چنانکه ظرفیت خوبی برای عقد تفاهم نامه و خواهرخواندگی میان این دو آرامستان تاریخی وجود دارد.

بهمن راعی/ اصفهان

 

 

کدخبر: 883763 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟