رونق دوباره هتل تاریخی رشت پس از 44 سال /امکان اقامت در اولین هتل تاریخی شمال کشور برای علاقمندان فراهم خواهد شد

به گزارش رکنا از گیلان، ولی جهانی 7 اسفند 1401 با اشاره به اینکه این بنا در ابتدا مسکونی بود و بعد به مهمانپذیری تغییر کاربری داده، ضمن تشریح سوابق تاریخی هتل ایران گفت: هتل ایران به خاطر نوع خاص معماری‌اش، در خرداد ماه سال ۱۳۵۶ و به شماره ۱۵۱۶ در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسید، اما در سال ۵۷ کاربری قبلی خود را از دست داد و به نفع بنیاد مستضعفان تا سال ۱۳۷۷مصادره شد.

ولی جهانی، در ادامه همین مطلب افزود: سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری به قصد احیا، هتل ایران را از بنیاد مستضعفان خریداری کرد و سال ۱۳۸۶ هتل ایران مرمت شد.

او با اشاره به واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی و با بیان اینکه ۶٠ میلیارد برای مرمت و احیا این بنا توسط بخش خصوصی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: واگذاری این مجموعه تاریخی از طریق صندوق حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی کشور انجام شده است بر اساس این طرح مقرر شده در عرض یکسال مرمت این پروژه آغاز و تا پایان سال ۱۴٠۲ به بهره برداری برسد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری صنایع‌دستی گیلان، با اشاره اینکه شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک در یونسکو انتخاب شده افزود: در این راستا بخشی از این هتل به عنوان موزه خوراک ، و بخش های دیگر به صورت فرهنگی، اقامتی و پذیرایی در نظر گرفته شده است.

جهانی، با بیان اینکه با راه اندازی این مجموعه پیش بینی می‌شود برای ۱٠٠ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شود، افزود: کل نمای این ساختمان و تمام مغازه های پایین دست و تابلوهای مخدوش شده در اطراف هتل ایران باید به حالت اولیه برگردد.

هتل ایران در ضلع شمالی میدان شهرداری واقع شده است به لحاظ معماری و تاریخی مربوط به پهلوی اول است به دلیل موقعیت جغرافیایی شهر رشت که بزرگترین دروازه تجاری در شمال به حساب می آمد و مرکز مبادلات کالاهای بازرگانی بوده بعنوان دروازه اروپا از آن یاد می‌شده است به واسطه رفت و آمد تجار و بازرگانان به شهر رشت حدفاصل ۱۳۰۸ تا ۱۳۱۴ هتل باشکوهی به سبک معماری اروپای شرقی در زمینی به مساحت یک هزار و ۱۶۵ متر مربع در دوطبقه و یک نیم طبقه(کلاه فرنگی) ساخته و به نام هتل ایران نامگذاری شد.

مرجان گودرزی /گیلان 

کدخبر: 873008 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟